Har just nu bara en kabel, från parabol, CD familjeabonnemang. Ska ta in gratiskanaler och annat vid senare tillfälle från 13.0E 19.2E 28.2E och även från 27.3W för syftet är att kunna titta på kanaler i datorn och även spela in samtidigt. Sedan laborera med olika saker framöver, dvbdream, dvbviewer, fausto, cccam, kortdelning i mitt LAN, via någon av mina datorer som jag redan kört en del linux på. Och senare kanske skaffa dreambox osv. Vill börja med HTPC för att det är billigare än dreambox och jag vill lära mig mer hur det fungerar med kortdelnig och hela den biten så det blir lättare när man väl flyttar över till dreambox osv.

TBS6928 som klarar en kanal + CI slot
TBS6991 som klarar två kanaler + två CI slot

TBS6925 har ingen CI slot men lika bra eller något bättre än ovanstående kort fast utan någon CI slot, den klarar flera funktioner som jag iofs tror att man inte egentligen behöver.

-----------------------------------------------------------------------

1. Om man kör med kort som har CI slot, smartcard samt en CA modul i någon av de korten som har en inbyggd CI slot, antar jag att kanalbyte och avkryptering
eventuellt skulle gå fortare än om man hade ett kort i en usb läsare och plockade nycklarna den vägen, stämmer det tror ni ?

Man blir såklart oberoende av att ha någon smartcard usb läsare plus program som ska fungera för att man ska kunna titta på kanaler. Men det har jag ju
redan förstått.

-----------------------------------------------------------------------

2. Eftersom jag kör CD så funkar ju HDTV kanalerna, än så länge i alla fall, men om dom också börjar med chip pairing osv vad händer då. Då kommer inte HDTV
kanalerna att fungera precis som med Viasat. Eller är det så att de CA moduler som är CI+ är godkända, och gör att allt fungerar, även med HDTV kanaler.

Antar det förutsätter man har just ett kort med CI slot, för det är väl just med detta där vanliga kortläsare via USB inte fixar den här CI+ biten eller ?

-----------------------------------------------------------------------

3. Jag vet t.ex. att med CDs nya vita box som finns på hemsidan fungerade inte CD kortet när jag fixade en sådan box, man var tvungen att koppla kortet till
boxen för att det ens skulle fungera med några kanaler. Tror det var serienummret dom ville ha på boxen. Är det här samma grej som viasat kör med, boxpairing.
Det här problemet finns inte med de äldre boxarna, där funkar alla kanaler direkt.

Är det detta som förhindrar att man kan kortdela hemma i ett LAN och då inte kommer åt HDTV kanalerna vad gäller Viasat, eftersom dom inte tillhandahåller en CI+ CA-modul. Antar att det inte går att kortdela ut HDTV kanaler på Viasat med en USB kortläsare, men om Viasat hade haft en CAM med CI+ hade det teoretiskt fungerat eller ?

Eller är det så att det som förhindrar detta är chip-pairing ? Är det något som krävs numera för HDTV kanaler från Viasat (en sådan typ av box, eller har det alltid varit så sedan dom började med HDTV kanaler) ?

-----------------------------------------------------------------------

4. Jag förstår sedan inte riktigt hur dessa kort med dubbla tuners fungerar, om man t.ex. använder TBS6981, spelar in två program samtidigt, betal-TV kanaler
och använder sig av en kortläsare via USB. Går det då att spara som .ts filer samt att kanaler är avkrypterad på hårddisken ?

Och vad menar dom med TBS6991, måste man ha två CA moduler och två smartcards för att kunna spela in på båda tuners. Jag har ju bara en CA modul och smartcard men innebär det att jag inte kan använda den andra tunern för att titta eller spela in från betal-TV kanalerna samtidigt som jag använder den andra tunern ?

Eller kan man via TBS6991 kortet hämta information från CA modulen + smartcardet till ett kortdelningsprogram och mata tillbaka det till den andra tunern, eller är detta inte möjligt och jag måste köra med antingen USB kortläsare, eller använda två smartcard kort anslutna i TBS6991 CI slotsen ?

Undra vad som är bäst, usb kortläsare samt en TBS6925 och plocka in informationen från kortet så att man kan avkryptera betal-tv på båda tuners samtidigt. Eller ska man skaffa kortet med två CI-slots.

Förstår inte riktigt vad som menar här i texten.
http://www.tbsdtv.com/blog/user-manu...ia-center.html

-----------------------------------------------------------------------

Blev grymt mycket text, hoppas det inte är för otydligt och att någon ens ORKAR svara, det är i alla fall inga oklarheter att jag ska ha ett TBS
kort och att jag vill kunna spela in samtidigt som jag tittar på en annan kanal.

Behöver er hjälp.