Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Har tunern rasat?

  1. #1

    Har tunern rasat?

    Min DM800 visade sig igår inte vilja visa en enda kanal. Vid kanalbyte så anmäler boxen att den inte kan hitta något och Satfinder visar en kort stund att det finns mottagning men sedan går allt ner till noll. Flippar jag mellan satelliterna så sker samma sak om och om igen. I övrigt funkar boxen som den ska och spelar från disk, svarar på nätverk etc... Så innan jag köper en ny tuner, som jag ser som enda felkälla, har ni kloka skallar några tips som jag bör kolla upp först? Jag har ju självfallet startat om boxen och lät den stå över natten urjackad för att ladda ur.

    Jag sitter f.ö. nu och kollar på en originalbox från Viasat så det är inte fråga om att parabolen rört på sig. När jag skriver slår det mig att diseqC-switchen är potentiell felkälla. Skulle den kunna strula på det här sättet? Bakom varje box sitter ju en sådan från mina quad-huvuden.

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Byt PSU.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Inlägg
    88
    Tackad
    5 gånger
    Skulle kolla kontakterna speciellt de som sitter ute och diseqC-switchen är också en stor felkälla.
    Teori är när ingenting fungerar och alla vet varför. I praktiken är när allt fungerar och ingen vet varför. På det här stället har vi försökt kombinera teori o praktik. Ingenting fungerar och ingen vet varför.
    Dreambox 800 hd samt 7025

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Kör du viasat boxen på samma kabel som dm800:an?
    Det kan vara fel på en av utgångarna också.
    Innan du köper ny tuner, pröva att ta ut den och sätta in den på nytt. Ibland kan de hoppa ur sin "PCI"-plats som tunern sitter i eller att alla stift inte har kontakt.
    Det enklaste är också att prova din tuner hos någon kompis, eller testa kompisens tuner i din DM800. Då får svar direkt utan att det kostar så mycket.
    Lycka till.

  5. #5
    Tack för goda idéer. När jag bytte plats och matade boxarna med "den andra" DiSEqC-switchen ändrade SatFinder och visade signal på båda. Efter att ha kopplat loss och matat med endast en kabel direkt från huvudet till dreamboxen visade det sig att det ena huvudet fungerar och inte det andra. Dreamboxen klarade inte att hantera denna förändring vilket den andra boxen gjorde (som förvisso endast matar Viasat men ändå sitter bakom DiSEqC.

    Så, det lutar åt ett nytt huvud.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Va roligt att det inte var fel på boxen !
    Jag stötte på detta fenomen nyligen hemma då jag skulle vrida min parabol till en ny satellit, för att se ifall det gick att få in lite extra HD-kanaler med min OPENBOX S10. När jag väl hittade satelliten med OPENBOX:en, passade jag på att ladda ner kanalerna ifrån samma satellit, men då hängde sig Openboxen, vilket var lite märkligt. När dreamboxen stod på sin ordinarie diseqc-position (dvs Thor eller Sirius), då fungerade Openboxen på den nya satelliten. Det visade sig att jag hade samma fenomen som du, den utgången ifrån min QUAD-LNB har stått för länge öppen och exponerad för olika väder i många år och det kan ha kommit fukt inne i den som gör att man inte kan köra två eller flera enheter samtidigt. Hur som helst, så ser jag inte det som ett problem, det är inte ofta jag använder min extra test-parabol. Lidl hade QUAD-LNB för ca 150kr för ett tag sedan, kolla in deras sortiment ifall de har kvar några i närheten av dig. Det är billigt !

Liknande ämnen

  1. Streama andra tunern
    Av UpperNorwood i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-26, 16:40
  2. Problem med ström från tunern?
    Av JJay i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-03, 17:11
  3. DM7020 - tunern på väg att gå sönder?
    Av ralledoo i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-22, 18:44
  4. Är tunern trasig?
    Av card i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-21, 08:54
  5. Tunern kaputt?
    Av Tonny11 i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-31, 21:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss