Sidan 18 av 22 FörstaFörsta ... 81617181920 ... SistaSista
Resultat 171 till 180 av 211

Ämne: Ljudet på TV3

  1. #171
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av beson Visa inlägg
    Östligaste satellit 19.2E Astra & västligaste 0.8W Thor, så funkar det bättre.

    beson
    OK, jag hade kastat om satelliterna på första raden men det är fixat nu.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  2. #172
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2010
    Inlägg
    424
    Tackad
    8 gånger
    OK, tackar nu fick jag till det. Nu ska jag bara få tid och justera också

  3. #173
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2010
    Inlägg
    424
    Tackad
    8 gånger
    En fråga till och förmodligen så blir jag väl idiot förklarad på köpet, men vinklarna på tallriken känns ju som jag har koll på nu, men hur vet jag att tallriken pekar exakt åt rätt håll ?

  4. #174
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av von_skunck Visa inlägg
    En fråga till och förmodligen så blir jag väl idiot förklarad på köpet, men vinklarna på tallriken känns ju som jag har koll på nu, men hur vet jag att tallriken pekar exakt åt rätt håll ?
    Du får grovrikta parabolen med hjälp av t.ex. http://www.dishpointer.com/
    Sedan när du hittat signal från önskad satellit så finjusterar du parabolen med hjälp av satfinder i boxen eller ett instrument.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #175
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2010
    Inlägg
    424
    Tackad
    8 gånger
    Har ju bild så grovriktat är den men min skew stod på 70 grader och efter vridit den rätt till 85 grader och flyttat LNB för Thor till R 10 så är det omöjligt att ens hitta signal Jag får fortsätta när ungar och tanten inte skriker i kör på mig

  6. #176
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av von_skunck Visa inlägg
    Har ju bild så grovriktat är den men min skew stod på 70 grader och efter vridit den rätt till 85 grader och flyttat LNB för Thor till R 10 så är det omöjligt att ens hitta signal Jag får fortsätta när ungar och tanten inte skriker i kör på mig
    Om du flyttar LNB på skenan så är det samma sak som att vrida på parabolen! Om du flyttar LNB till en ny position på skenan måste du rikta om parabolen.

    Tabellen du får fram med kalkylatorn är tänkt att användas för att montera LNB:na innan man riktar in parabolen.
    Du kan inte rikta in parabolen först och flytta LNB på skenan efteråt, då blir det fel.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #177
    Donator lonn2ses avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Örebro Län
    Inlägg
    664
    Tackad
    60 gånger
    Citat Ursprungligen postat av von_skunck Visa inlägg
    Har ju bild så grovriktat är den men min skew stod på 70 grader och efter vridit den rätt till 85 grader och flyttat LNB för Thor till R 10 så är det omöjligt att ens hitta signal Jag får fortsätta när ungar och tanten inte skriker i kör på mig
    Vet inte om du läste vad Hakon skrev i tråden jag länkade till förut?
    Sätt ett Lnb på din mittpositon Eurobird 9A R 0.2 samt de på ytter position L -10.0 och R 10.0 sedan riktar du in T90n med mitten Lnb i sida o höjd. När du är nöjd där går du över till 19.2 och justerar skew på tallriken glöm inte skew på lnb med. sedan kollar du samma sak på 0.8 thor ev kan lite finlir på lnb skenan krävas med. när detta är klart kasar du mitten lnb till sin position på skenan och justerar skew och läge på skenan även här. till slut gör du samma sak på det sista lnb. Observera det är bara mitten lnb som du ska justera höjd och vinkel på parabolen innan du kasar det till sin rätta position. Skew/lutningen på T90 justerar du med lnb i ytterlägena. Kan vara bra att köra utan diseq med när du justerar woken.

    Hakons guide.

    Bestäm ifrån början vilka positioner som skall tas in, minst tre st.

    2 Använd Satlex och lägg in västligate och östligaste satelliten och er närmaste stad

    3 Utgå ifrån den uträknade Satellite som ska vara i centrum.Är inte denna med på ert önskemål ta då den Satellite som kommer närmast i centrum och sätt den på skenan enl uträkningen.
    Kommer ni för långt ifrån centrum sätt då ett LNB på centrumplatsen enl Satlex och använd denna Satellite så länge ni justerar in,det är bara att radera i inställningen på satbox när ni är klara.

    4 Sätt därefter de yttersta LNB på plats alltså de västligaste och östligaste enl uträkningen på Satlex.Nu har ni tre st LNB, centrum ,väst och öst.

    5 Ställ skew enl skalan och uträkningen på Satlex

    6 Vrid parabolen sidleds (Azimuth) så att signalen på centrum-LNB blir perfekt.

    7 Justera in vinkeln upp/ner (Elevationen) för perfekt signal på detta centrum LNB

    8 Gå nu över till väst och öst LNB finjustera dom i fästena flytta dessa LNB på skenan tills dom blir så perfekta ni kan,glöm inte att ni även kan skewa(vrida axiellt) LNB i sin hållare .

    9 Finjustera därefter PARABOLENS skew för finlir.Spänn nu allt ordentligt.

    10 Nu kan ni placera era LNB på skenan där dom ska vara, alla lägen är nu rätt.Det är bara att mata på med LNB som många ni behagar och får plats med.Och är centrum LNB ingen position ni ska ha kvar,,bara kasa dit till där ni ska ha det.ni använde ju bara det till att justera parabolen med.
    Senast redigerad av lonn2se den 2015-04-14 klockan 18:06.
    Solo 4K
    Vu Zero
    Dreambox 500HD
    Wavefrontier T90

  8. #178
    Donator lonn2ses avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Örebro Län
    Inlägg
    664
    Tackad
    60 gånger
    Skew är T-90 "sidolutning"
    Här är Parabolen rak alltså ej justerad skew


    Och här har man justerat skew


    Alltså skew kan justeras åt vänster eller höger


    Azimuth är parabolens läge i östlig eller västlig rikting, den gamla tradionella vridningen av parabolen på fäströret
    Solo 4K
    Vu Zero
    Dreambox 500HD
    Wavefrontier T90

  9. #179
    Donator lonn2ses avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Örebro Län
    Inlägg
    664
    Tackad
    60 gånger


    Och Elevationen är "vrida parabolen uppåt eller nedåt också som tidigare
    Solo 4K
    Vu Zero
    Dreambox 500HD
    Wavefrontier T90

  10. #180
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlägg
    317
    Tackad
    4 gånger
    usch på er, skapa en egentråd istället för att kapa sönder denna

Liknande ämnen

  1. Ljudet ur sync
    Av card i forum AzBox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-14, 08:06
  2. Ljudet försvinner....
    Av thecheater i forum Com Hem
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-10-09, 17:58
  3. Problem med ljudet
    Av Jocce_84 i forum Vu+
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-01-22, 19:39
  4. Ljudet försvinner
    Av BenkeBus i forum Dreambox
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-04-08, 17:31
  5. Ljudet försvann
    Av danneigötet i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-12, 00:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss