Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 28

Ämne: Sirius Channel

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Färsking
    Reg.datum
    Dec 2012
    Inlägg
    7
    Tackad
    3 gånger
    Om jag minns rätt så va Sirius Channel den sista analoga kanalen på Sirius.
    Jag brukade starta den gamla satellitmottagaren ibland och det va bara Sirius Channel kvar...
    analogparabol.jpg

  2. #2
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 022
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av macab_nrf Visa inlägg
    Om jag minns rätt så va Sirius Channel den sista analoga kanalen på Sirius.
    Jag brukade starta den gamla satellitmottagaren ibland och det va bara Sirius Channel kvar...
    analogparabol.jpg
    Det stämmer nog, jag minns att på Nokia Mediamaster så var Sirius Channel den man ställde in sin parabol då den var en FTA kanal.
    Carpe Diem

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    446
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av macab_nrf Visa inlägg
    Om jag minns rätt så va Sirius Channel den sista analoga kanalen på Sirius.
    Jag brukade starta den gamla satellitmottagaren ibland och det va bara Sirius Channel kvar...
    analogparabol.jpg
    Vad är den lilla fyrkantiga antennen för något?
    Kommer ihåg att man såg sådana antenner ofta på husen förut.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  4. #4
    Färsking
    Reg.datum
    Dec 2012
    Inlägg
    7
    Tackad
    3 gånger
    [img]2952[/img] [img]2953[/img]
    Det är en "Squarial" eller "Sverigeparabolen" tror jag att den kallades för. Med den kunde man se TV3, ZTV mm gratis runt 95 som sändes analogt i D2-Mac från Sirius 1.
    Är det någon som minns något mer om den eller har bilder så är jag intresserad!
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerad av macab_nrf den 2023-12-16 klockan 16:02.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    446
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av macab_nrf Visa inlägg
    [img]2952[/img] [img]2953[/img]
    Det är en "Squarial" eller "Sverigeparabolen" tror jag att den kallades för. Med den kunde man se TV3, ZTV mm gratis runt 95 som sändes analogt i D2-Mac från Sirius 1.
    Är det någon som minns något mer om den eller har bilder så är jag intresserad!
    Sverigeparabolen var ju en vanlig rund parabolantenn.
    Kommer ihåg den tiden som tyvärr inte varade länge.
    Men man kunde rikta in parabolen till 13ö eller 19ö och fortsätta att njuta av analog gratis tv ända in till 2012 om jag inte minns helt fel.

    När jag kör google lens på bileen till den där konstiga antennen så får jag upp Marcopolo sattelit och engelska kanaler. Ska vara nåt eget system som användes ett tag men sedan lades helt ner redan i början av 90 talet.

    Ps.Här lite info:
    https://collection.sciencemuseumgrou...e-broadcasting
    Senast redigerad av kisumisu den 2023-12-22 klockan 16:33.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2009
    Inlägg
    300
    Tackad
    32 gånger
    Den lilla fyrkantiga användes för thor1 0,8w som då sände CTV paketet med bl.a discovery, övriga nordiska kanaler sändes då över Astra19,2E samt nordic channel (kanal5) på tele-x 5,0E med vanlig parabol,
    1x Vu+duo 4K SE 2xS2 2xT2 4TB HDD OpenPli 8.0
    1x Vu+ duo2 4xS2 2TB HDD
    OpenPLi 7.2
    1x DM8000HD 2xS2 1xT 1xTriple S2/C/T2, DVD, 3TB HDD, RG
    B-Display, OpenPLi 8.0
    2x DM800SE, OpenPLi 4.0
    1x DM500HD, OpenPLi 4.0
    1x Vu+Zero, OpenPLi 7.2

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    446
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Stefan60 Visa inlägg
    Den lilla fyrkantiga användes för thor1 0,8w som då sände CTV paketet med bl.a discovery, övriga nordiska kanaler sändes då över Astra19,2E samt nordic channel (kanal5) på tele-x 5,0E med vanlig parabol,
    Tack för en bra förklaring!

    Har någon svag minne att även tv4 Sverige kunde man ta emot med nån miniantenn.
    Men det kanske var nån miniparabol som på senare år användes just på 5ö av t ex Viasat.

    Någon som förstår varför man inte fortsatte med små 4 kantsparaboler?
    Var det dyrare standard och försvann det här först när det blev digitalisering?

    För har nåt svagt minne om nån ctv paket men det gick på vanlig parabol och d2mac har jag för mig?
    Senast redigerad av kisumisu den 2023-12-26 klockan 09:49.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  8. #8
    Färsking
    Reg.datum
    Dec 2012
    Inlägg
    7
    Tackad
    3 gånger
    Ja det såldes en liten parabol med en liten mottagare. Jag har en i samlingen...
    Det var nog version två för det finns en Kanal 5 omkopplare på den med

    TV4parabol.JPG

  9. #9
    Färsking
    Reg.datum
    Dec 2012
    Inlägg
    7
    Tackad
    3 gånger
    Citat Ursprungligen postat av kisumisu Visa inlägg
    Sverigeparabolen var ju en vanlig rund parabolantenn.
    Kommer ihåg den tiden som tyvärr inte varade länge.
    Men man kunde rikta in parabolen till 13ö eller 19ö och fortsätta att njuta av analog gratis tv ända in till 2012 om jag inte minns helt fel.

    När jag kör google lens på bileen till den där konstiga antennen så får jag upp Marcopolo sattelit och engelska kanaler. Ska vara nåt eget system som användes ett tag men sedan lades helt ner redan i början av 90 talet.

    Ps.Här lite info:
    https://collection.sciencemuseumgrou...e-broadcasting
    sverigeparaboler.jpg
    Både rund och fyrkantig. Har läst att det såldes mängder med BSB paraboler/plattantenner som kunde köpas billigt på tex bensinmacken
    Dom kunde inte användas till så mycket mer än Sirius 1 och Thor 1 som sände Högercirkulärt om man inte bytte mikrovågshuvud.
    BSB Marcopolo 1 såldes till Sverige och blev Sirius 1 och BSB Markopolo 2 såldes till Norge och blev Thor 1.

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Sirius_1
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Thor_1

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    535
    Tackad
    40 gånger
    Jag har en likadan bsb squarial antenn liggande fortfarande. Använde den till thor1 på 1grad väst mitten av 90 talet. Där låg Ctv paketet som nån skrev innan. Kodat i d2mac/eurocrypt. Jag har nog programkorten med kvar. På 5 grader öst låg Sirius1 och där sändes tv3,tv6, ZTV mfl, okodat i PAL. Frekvenserna på de 5 transpondrarna var exakt samma på båda satelliterna eftersom de från början var avsedda att stå på samma position (bsb Marco polo på 31grader väst om jag inte minns fel, riktade mot Storbritannien. Bsb blev dock konkursmässiga och räddades/gick ihopa med konkurrenten Sky som sände via Astra på 19,2grader öst. Bsb använde förövrigt DMac/eurochiper medan sky sände i PAL/videocrypt. Just eurochiperkodningen lyckas jag inte hitta nån information om, de lade ju ner långt innan piratkorten till eurocrypt (och det gick även köra piratkort till videocrypt). Men hursomhelst.. efter att bsb gått ihopa med sky så satsade man på Astra plattformen istället och båda bsb marcopolo satelliterna såldes till Sverige respektive Norge och flyttades till nya positioner.
    miljontals bsb paket (squarial + mottagare) som aldrig blivit sålda i Storbritannien såldes nu till Sverige och såldes ut billig (bla av Statoil).
    mottagaren moddades nog eftersom den i orginal borde ha varit dmac/eurochiper men de som såldes i Sverige var PAL. Jag köpte bara squarial eftersom jag redan hade astraparabol och mottagare.

    Sirius blev sampositionerad med gamla svenska Tele-X satelliten som sen tidigare sände TV4 och kanal 5 okodat i PAL (samt Nrk i dmac okodat) men telex sände vänstercirkulärt medan Sirius sände högercirkulärt, båda i 12ghz bandet dock, det var därför sverigeparabolen oftast var en rund parabol med microbågshuvud utan polarisationsfilter. Bsb squarial kunde inte ta teleX kanalerna om den riktades mot 5grader öst. Dock fanns det vänstercirkulära plattor med att köpa (var vanliga när tv4 började sända via teleX några år tidigare) som komplement till en astraparabol (tv3, tv1000 och filmnet sände på den tiden via Astra på 19,2ö)

    thor blev sampositionerad med intelsat men intelsat sände linjärpolariserat (Vertikal/Horizontal) i 11ghz bandet precis som Astra och med mkt lägre effekt så man kunde inte ta båda på samma parabol om man inte skaffade ett specialhuvud.
    lite senare köpte telenor även tyska tv-sat2 och flyttade till 1grad väst, den sände vänstercirkulärt i 12ghz bandet precis som teleX.

    i bsb squarialen kunde man förresten ta av locket och vända en plastfilm (liknade en Oh-film) så blev den istället vänstercirkulär.

    undrar om man kan använda den till ngt idag? Den är 40x40cm

Liknande ämnen

  1. FTA channel
    Av anka716 i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-19, 16:13
  2. Sci-Fi channel
    Av pellep i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-01-01, 13:33
  3. Sirius?????
    Av Patrik.E i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-12-29, 00:11
  4. [LÖST] Sci-Fi channel???
    Av eldegos i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-12-08, 22:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss