handdator

Visa fullständig version : Börjar bli misstänktsam..



codehunter
2004-06-11, 15:32
Inte för att klaga på dom som kan någonting om piratkort här på forumet men jag har bara fått känslan av att dom som verkligen känner till nåt om hur det går med knäckandet av det nya systemet inte håller till här iallafall utan på andra sidor som inte vem som helst kommer åt.

Jag har pratat både med folk som är OP´s på irc-kanaler + att jag har snackat med andra moderatorer på andra forum än detta.

Och en sak är klar eller så snackar folk väldigt många massa skit?!

- Det finns filer för nya comhem bara att det inte funkar för PPV-film o sport.

Detta har 4 av 5 personer berättat och några har sagt att det inte finns kort som funkar, dom som sagt att det finns säger att det fortfarande är i utvecklingstadiet eftersom PPV-film o sport ännu inte tydligen går att få in.
Och därför kan det bero på att det inte snackas så mycket om det för att inte få folk som inte kan speciellt mycket om piratkort att börja tjata, spekulera samt att fråga massa.

Själv tror jag inte på någon än så länge men man börjar smått misstänka att detta hålls hemligt än så länge pga det jag nämnde tidigare.

Ni som känner till nåt om att detta som jag hört kan vara sant eller har en förklaring på hur fan det EGENTLIGEN ligger till kan PM mig istället för att skicka öppet så alla kan läsa.

garton
2004-06-11, 18:46
Pja... jag vet ingenting, men det är väl rätt naturligt att man inte går ut publikt med ett utvecklingsprojekt? Om någon nu lyckats knäcka Comhems nya system, eller någon del av det, låt dem gå ut med det när de själva tycker att det är dags.

Tills dess kan man ju skaffa bredband och tanka hem allt man vill se den vägen istället. Funkar betydligt bättre på alla sätt bortsett från direktsänd idrott förstås.

exstazi
2004-06-11, 20:01
Inte för att klaga på dom som kan någonting om piratkort här på forumet men jag har bara fått känslan av att dom som verkligen känner till nåt om hur det går med knäckandet av det nya systemet inte håller till här iallafall utan på andra sidor som inte vem som helst kommer åt.

Jag har pratat både med folk som är OP´s på irc-kanaler + att jag har snackat med andra moderatorer på andra forum än detta.

Och en sak är klar eller så snackar folk väldigt många massa skit?!

- Det finns filer för nya comhem bara att det inte funkar för PPV-film o sport.

Detta har 4 av 5 personer berättat och några har sagt att det inte finns kort som funkar, dom som sagt att det finns säger att det fortfarande är i utvecklingstadiet eftersom PPV-film o sport ännu inte tydligen går att få in.
Och därför kan det bero på att det inte snackas så mycket om det för att inte få folk som inte kan speciellt mycket om piratkort att börja tjata, spekulera samt att fråga massa.

Själv tror jag inte på någon än så länge men man börjar smått misstänka att detta hålls hemligt än så länge pga det jag nämnde tidigare.

Ni som känner till nåt om att detta som jag hört kan vara sant eller har en förklaring på hur fan det EGENTLIGEN ligger till kan PM mig istället för att skicka öppet så alla kan läsa.


jo mina grannar har 20 fungerande kort men de vägrar sälja ngn till mig..tro mig hadde det funnits en lösning hadde du fåt veta det

ehrlin
2004-06-11, 23:15
Tills dess kan man ju skaffa bredband och tanka hem allt man vill se den vägen istället. Funkar betydligt bättre på alla sätt bortsett från direktsänd idrott förstås.

Det är ju idrotten vi alla saknar!! Eller?

garton
2004-06-12, 01:50
Tills dess kan man ju skaffa bredband och tanka hem allt man vill se den vägen istället. Funkar betydligt bättre på alla sätt bortsett från direktsänd idrott förstås.

Det är ju idrotten vi alla saknar!! Eller?

Jo... jag gör det. Det finns väl en eller annan som tittar på annat också, men det kanske är sporten som är mest poppis.

Det är ju fan att man inte kan köpa BARA hockeyn och fotbollen från Comhem. Resten är ju bara skräp.

Robbie
2004-06-12, 08:07
Önskar man kunde köpa BARA Premier League...

garton
2004-06-12, 14:19
Önskar man kunde köpa BARA Premier League...

Jag vill se engelska hockeyligan... hähä!!

(Allvarligt talat alltså, jag har hört att de nästan tacklar ihjäl varandra i varje match.)

TouchMan65
2004-06-12, 20:43
Problemet är nog snarare, att det är en mental bit : Man SKA bara ha ALLA kanaler för leverantören. Eller är det bara jag som tänker så?? Tror INTE det enbart är jag. utan bara man har tillgång till samtliga kanaler så är man nöjd. Men man kollar inte på alla efterhand - bara man har dem. Got it? ;)

rojac
2004-06-13, 07:47
Pja... jag vet ingenting,

Tills dess kan man ju skaffa bredband och tanka hem allt man vill se den vägen istället. Funkar betydligt bättre på alla sätt bortsett från direktsänd idrott förstås.

En till som vet ingenting !!!!!

Hur många tror du det finns i Sverige som fortfarande INTE kan få bredbandsuppkoppling ännu?? Utan tvingas sitta med slöa och tråkiga modem.

klas
2004-06-13, 11:47
jepp håller fullständigt med rojac. För jag är exempelvis en av dom stackarna som fucki´n felia inte har byggt ut bredband till :twisted: :twisted: . och det är ganska irriterande kan jag säga.

goodfella
2004-06-13, 14:56
Det är ju endast pga sporten man vill ha piratkort... 8)

garton
2004-06-13, 15:22
Pja... jag vet ingenting,

Tills dess kan man ju skaffa bredband och tanka hem allt man vill se den vägen istället. Funkar betydligt bättre på alla sätt bortsett från direktsänd idrott förstås.

En till som vet ingenting !!!!!

Hur många tror du det finns i Sverige som fortfarande INTE kan få bredbandsuppkoppling ännu?? Utan tvingas sitta med slöa och tråkiga modem.

Ja, det är förstås sant... ber om ursäkt till alla olyckliga satar som måste köpa svindyra satellitbredbandsuppkopplingar.

Själv har jag förstås bredbandsbolagets ethernetuttag i min lägenhet! :)

garton
2004-06-13, 15:24
Problemet är nog snarare, att det är en mental bit : Man SKA bara ha ALLA kanaler för leverantören. Eller är det bara jag som tänker så?? Tror INTE det enbart är jag. utan bara man har tillgång till samtliga kanaler så är man nöjd. Men man kollar inte på alla efterhand - bara man har dem. Got it? ;)

Jag förstår precis vad du menar. Jag tänker också så. Sen att man i princip aldrig någonsin tittar på TV, överhuvudtaget faktiskt, är en annan sak... det är ju bara så fräckt att ha alla kanaler!

codehunter
2004-06-13, 23:43
Jag vill ha självklart så mycket som sport som möjligt men framförallt ett stort kanalutbud som man kan välja bland särskilt när man är fetbakis o mår dåligt på en trist söndag...typ ovärdligt att ha många kanalar då :lol:

Jag har fått all information jag behöver nu än så länge iaf och tackar alla som tipsat mm - går under isen ett tag och bearbetar det jag fått reda på så länge :twisted:

Myhran
2004-06-14, 14:59
Inte för att klaga på dom som kan någonting om piratkort här på forumet men jag har bara fått känslan av att dom som verkligen känner till nåt om hur det går med knäckandet av det nya systemet inte håller till här iallafall utan på andra sidor som inte vem som helst kommer åt.

Jag har pratat både med folk som är OP´s på irc-kanaler + att jag har snackat med andra moderatorer på andra forum än detta.

Och en sak är klar eller så snackar folk väldigt många massa skit?!

- Det finns filer för nya comhem bara att det inte funkar för PPV-film o sport.

Detta har 4 av 5 personer berättat och några har sagt att det inte finns kort som funkar, dom som sagt att det finns säger att det fortfarande är i utvecklingstadiet eftersom PPV-film o sport ännu inte tydligen går att få in.
Och därför kan det bero på att det inte snackas så mycket om det för att inte få folk som inte kan speciellt mycket om piratkort att börja tjata, spekulera samt att fråga massa.

Själv tror jag inte på någon än så länge men man börjar smått misstänka att detta hålls hemligt än så länge pga det jag nämnde tidigare.

Ni som känner till nåt om att detta som jag hört kan vara sant eller har en förklaring på hur fan det EGENTLIGEN ligger till kan PM mig istället för att skicka öppet så alla kan läsa.

Självklart finns det ju olika sidor, vissa publika och andra inte... alla forum har ju sin uppgift att fylla :smile:

Sen mycket av det som sägs på många av de publica forumen får man ju ta med ett lass salt, många som vill ha 10min på scenen tyvärr... :?

Sen bara för att man är OP, Mod eller dylikt på divers sidor betyder ju inte heller att man inte snackar skit, forum finns det ju hur många som helst av, vissa mer andra mindre seriösa :wink:

Stimo
2004-06-14, 20:18
Kunskapen på forumet kan ifrågasättas, men vi har åtminstånde några unsers som har gjort filer till olika kort

//S

ehrlin
2004-06-14, 22:32
Kunskapen på forumet kan ifrågasättas, men vi har åtminstånde några unsers som har gjort filer till olika kort

//S

och det innebär på svenska?

mona
2004-06-15, 06:10
det bytder det finns mycket Bullshit här :wink:

Rattle
2004-06-15, 06:37
unsers -> users = användare det är vad som min lilla hjärna kommer fram till då jag startat upp den lite på tomgång så här på morgonen ;)

Svenne_27
2004-06-15, 09:45
ja, men ett forum är till för att lösa problem tillsammans...eller?? Säg att Svenne1 kan allt om kort. Svenne2 kan allt om mottagare, och Svenne3 kan allt om koder och hur man gör filer.
Då kan ju alla Svennisarna "slå sina kloka huven ihop" och göra någonting bra... :D

scorpio66
2004-06-15, 10:22
Instämmer för det är verkligen stiltje, man undrar vad som händer.
Själv har jag en comhem box samt en boxer, utan att kunna använda dom för det dom är till för. :cry:

Man vill ju höra något även om det är rykten(skvaller), för något måste ju på gå för att försöka knäcka skiten. :D

ehrlin
2004-06-15, 14:57
då är vi två scorpio66!!

codehunter
2004-06-15, 23:13
Klart man vill höra att det händer saker och ting men jag har lärt mig att det e roligare att få höra än sanningen än massa tantskvaller så man blir optimistisk o lycklig men när man får reda på att det e bullshit så blir man inte lika glad ist...nöjer mig med the truth, the whole truth and nothing about the truth, det funkar alltid bäst :?

virvelvinden
2004-06-17, 16:48
:shock: visst måste vi hjälpas åt, det finns ju utrustning (datorer, season mm) sen är det en liten detalj också.. kryptering :-( och att våga prova.
Om jag har fattat det rätt så behövs det ett antal punkter för att kunna se freetv.... Nycklar (viktigt) Provider (viktigt) är det fler saker?? Då är min fråga, hur har man tidigare fått tag på dessa till det gamla systemet? vet att det fanns bakdörrar på de gamla korten, men det började väl inte med att någon läste ur ett kort antar jag. Jag tror man lär börja från grunden, och den känner jag inte till, jag vet inte vart jag ska börja, har någon ett tips?

Killroy1
2004-06-17, 21:32
Hej Virvelvinden.
Det finns "en" bug till gamla viaccess kort. (Det system som comhem använd innan de började med det nya nu.)
Den kända bugen är BC 52 man kunde här utnyttja denna för att göra mosc bla. Vilket gjordes flitigt i ryssland mfl länder vad vi saknade här i sverige var en OP nyckel. Då ingen ännu hade lyckats läsa ut nycklar från kortet med hjälp av BC 52 bugen änn. Sen började nycklar dyka upp och man kunde göra mosc. Med hjälp av observera: En OP nyckel samt BC52! DVS någon hade lyckats att göra ett script långt innan MKextract dökupp public sas och var snäll och postade nycklar.
Så man kan säga att det var inte i sverige som det hela började visst den person som gjorde scriptet som plockade ut nycklar ur kortet hade möjligtvis visat sin kunskap och fått tillträde till den stängda gruppen.
Det blir lite långt att sitta här och skriva i detalj allt men. Gå in på http://www.viaccessfree.org/ (nu verkar sidan vara nere för tillfället...)där kan du läsa om DES algorithmen för viaccess.
Läser man allt och utforskar programmen som finns på sidan där kan man förstå hur det låg till.
Lättast om man vill lära sig något är att läsa redan utforskade system.Då man läser detta får man sig en bättre bild av hur man söker bug i kort eller svagheter i ECM som du kan utnyttja för mosc.
Sen krävs det väldigt mycket om man ska lyckas förstöra sitt orginalkort om man är nybörjare. Boxers kort är en annan femma men Comhems kort är det bara att testa på...
Här har du ett exempel på hur mosc med OP nyckel fungerade: (Senda/Boxer men principen är den samma då det är viaccess)

sc.write("CA A4 00 00 00")
sc.read(2)

'här talar vi om att det är Senda som ska uppdateras (Provider)
sc.write("CA A4 04 00 03") '(instruktion för att välja Provider)
sc.read(1)
sc.write("00 0C 00") ' (Senda Provider 00 0C 00)
sc.read(2)
Sc.Write("BC 52 00 00 00")' (Bugen som tillåter oss att göra detta)
Sc.Read(2)
sc.write("CA 18 00 08 12") '(CA 18 instruktion (uppdatering med nyckel 08, 12 längden på sträng.
sc.read(1)
sc.write("A8 06 2C 61 2C 9E FF FF F0 08 XX XX XX XX XX XX XX XX")' (A8 06 Nano för uppdatering av abonemang 2C 61 2C 9E talar om start (2002/03/01) och slut på abonemang (2002/04/30 ) F0 08 Hash/Cheksumma som är baserad på hela komandot krypterat med OP nyckel 08.
se viaccessfree.org för mer information.

virvelvinden
2004-06-18, 09:23
:D TACK så mycket, vilken bra beskrivning, och att du tog dig tid med att skriva allt detta, jag har ju ett Gammalt senda kort som jag kan börja Mixtra med, för att få fart på mitt sökande efter kunskap om kryptering. Jag har ju haft comhem förut och grejjat med let it be och på så sätt fått mitt kort att fungera, men jag har ju aldrit "riktigt" förstått vad jag gjort, förutom att ändra datum mm. och att använda Mkextrakt eller viaFM så lär man sig ju inget om kryptering. Det ska bli intressant att ta mig an det gamla "färdighackade" systemet och lära mig mer om det, och har jag förstått det så tror jag det blir mycket mer intressant att ta sig an det Nya systemet, där man tydligen använder sig av något som kallas "tunneling". och använder sig av 16bit kryptering i stället för 8bit och där BF verkar vara näst intill omöjligt. Tack för ditt inlägg.
MVH Virvelvinden

Killroy1
2004-06-18, 12:21
Hej Virvel.
1028bit kryptering för MK samt OP som comhem kör.
Det är omöjligt att köra BF på detta i praktisk form. Teori en annan sak...
Man kan inte göra så mycket då ECM strängen är RSA krypterad.
Sen 3-DES för en bit av strängen? (ECM)
Man borde kunna kolla detta genom DPA om man kan finna något i DES sas. Sen har kortet noise generator så det kanske inte går.
Här har du intressant läsing lite allmänt:
http://cpsr.org/cpsr/privacy/crypto/

Här är lite information om timing atack:
http://crypto.stanford.edu/~dabo/papers/ssl-timing.pdf

Men just timing atack det är inte så lätt som det kanske ser ut om man inte är utbildad på det.

Då det mesta är nano styrt i comhems system (endast ett fåtal instruktioner används).
Du ska leta bug i själva ECM om man ska försöka finna bug det är iaf mina teorier just nu då detta borde vara lättare att missa...
Men man kan ju ha fel ;)

Svamlade iväg lite nu men hoppas du får intresse för kryptering.
MVH
Killroy

dalaleif
2004-06-27, 08:33
Det är ju endast pga sporten man vill ha piratkort

Håller helt med

klas
2004-06-27, 18:21
tackar så mycket för denna oerhört intressanta info Killroy1. Nu blev man lite klokare iaf, mer sånna som du på detta forumet!! :D :D

virvelvinden
2004-06-29, 07:18
Så klart dom använder 1024bit krypt och inte 16bit. vad jag har förstått så har man delat upp kodningen så att den första halvan av 1024bit krypteringen har viaccess kod och den andra halvan conax kod. Eller har jag fattat helt fel??? Delar man inte upp 1 byte i 8 bitar Är som sagt NYBÖRJARE..
MVH//snurrig virvel

Myhran
2004-06-29, 11:01
Visst räknar man både i byte och bits i vissa sammanhang.

Men att dela upp krypteringen förstår jag inte vad du menar... man måste ha två nycklar för att lösa RSA krypteringen (EXP o MOD) som Conax använder sej av. Kolla lite på den här sidan så förstår du bättre hur det fungerar http://www.websamba.com/ConaxWonderland/

Likaså så finns det ett specialarbete ang RSA krypteringen på nätet, har inte adressen just nu men sök på google så hittar den garanterat:)

Rattle
2004-06-29, 12:10
Comhem använder viaccess-protokollet med conax-kryptering sammanfattat i en mening.

/Rattle

febster
2004-06-29, 12:39
Så klart dom använder 1024bit krypt och inte 16bit.

Det var säkert en enkel miss från din sida, men vi kan nog vara säkra på att det inte är 16bit som dom använder. Om det varit det så hade man ju nästan kunnat BF med en miniräknare..

16 byte hade ju varit en annan sak (dock inte rätt det heller) :-)

Icanos
2004-06-29, 17:37
Hmm det liknar inte mycket det här :D

Men om man går tillbaka till ruta 1, ComHem kör Conax tunnlat i Viaccess va? För både Viaccess och Conax är ju knäckta. Kan man inte använda någon av de redan kända buggarna för att försöka läsa av korten? Om man t.ex kom åt datat som skickas tunnlat genom Viaccess om man tar sig igenom det. Jag vet inte, men de lär ju ha fixat de kända kryphålen om de inte tillochmed kör med ny version av viaccess och conax där de kryphålen är borta..

Kommentera gärna och förklara om jag har fel.

Myhran
2004-06-29, 17:54
Nja själva krypterings systemet de använder är ju conax, och det är ju inte knäckt i den bemärkelsen. Visst finns det folk som får ut nycklar, men frågan är ju vart dom får nycklarna ifrån.
Själv gissar jag på att nycklarna kommer från någon på CD, men skulle det vara så att de hittat någon bugg i de nya CD korten, så betyder ju inte det att den buggen finns i Comhem korten. Det är ju andra kort och andra komandon.

Att de kör sk "tunneling" med Viaccess beror till stor del på att de inte ville byta ut alla Comhem dekodrar som fanns ute, eller skriva ny mjukvara till dom. Utan därför gjorde de som så att kortet svarar på Viaccess komandon, men själva krypteringen är ju fortfarande Conax.

Icanos
2004-06-29, 19:51
Men, den buggen som fanns i de gamla comhem korten finns alltså inte kvar? (Det borde den ju inte göra :P). Annars hade det gått att få ur den krypterade informationen ur korten? Eller är jag ute och cyklar igen?

Myhran
2004-06-29, 23:53
Ja det kan du nog svara på själv....

Tror du att dom kostar på alla dessa pengar som det kostar att byta system, och gör ett kort med samma gamla välkända bugg ;-)

garton
2004-06-30, 12:18
Man ska skilja på algoritm och implementation i det här fallet. Conax, så som den implementerades på vissa bulgariska kort, knäcktes såtillvida att det gick att få ut nycklar eftersom man slarvat vid tillverkningen av själva korten. Conaxalgoritmen som sådan har aldrig knäckts i bemärkelsen hitta fel i den.

Det är mycket enklare att verifiera att en algoritm är oknäckbar (det kan vilken matematikinstutition som helst göra) än att verifiera att den är korrekt implementerad på kortet.

febster
2004-06-30, 13:46
@garton

Nu blev jag intresserad!
Var det mha script och buggar eller det är genom glitch och annan hårdvara som man fick ut nycklarna?

Killroy1
2004-06-30, 14:22
X.

Killroy1
2004-06-30, 19:36
X.

virvelvinden
2004-07-01, 09:09
Fattar nada, men det är väl Hemligt här på forumet antar jag :?

garton
2004-07-01, 23:20
@garton

Nu blev jag intresserad!
Var det mha script och buggar eller det är genom glitch och annan hårdvara som man fick ut nycklarna?

Vad jag vet så har det rört sig om hårdvarubuggar på kortet (gamla Siemenskort för Conax som kördes hos någon Bulgarisk operatör) och ett fel i implementationen i Viaccess-fallet (gamla Comhem, Boxer och Via). Obs, vad JAG vet alltså.

Jag vet inte om jag svarade på din fråga nu, fattade inte riktigt vad det var du undrade.

febster
2004-07-02, 07:52
@garton
Viaccess vet man ju det mesta om, bc52 och dyl, så det är ju inget nytt. Att det skulle vara lätt att lyfta nycklar från conax var något nytt.

Mosc:ning var ju allmänt känt även på CD, men inte att lyfta nycklar. Var det gamla sle44, och funkade bara på bulgariska versioner??

Ursäkta nyfikenheten, men känner man inte till historia så är det svårare att lära sig sin nutid :-)