handdator

Visa fullständig version : Comhem +vanligt TV-kort?



Der Alte
2004-06-14, 23:03
Min fråga lyder såhär: Jag har Comhem + 8 favvis abbet till min tv. Jag funderar att sätta in ett TV-kort i datorn, ett helt vanligt. Skulle jag då få in det sk grundutbudet på datorn? Alltså, 3 hål i väggen, splitter, sladd, Tv-kort, eller så tar jag splittern på videon och får signalen därifrån. Borde väl funka iom jag får in grundutbudet även utan min Comhembox.

Anledningen till att jag tänkte använda ett vanligt kort är den att jag tänkte känna på hur det funkar, rent generellt, man måste ju börja någonstans.

Någon kanske t om har ett tips på ett bra kort, vill kunna spela in gamla vhs-kassetter för att sen bränna till skiva.

/Mvh Der Alte

ronnylov
2004-06-15, 09:46
Klart det funkar. Har ditt TV-kort inbyggd mottagare så drar du antennsladden direkt till kortet och videons video och audio utgångar till video in samt till ljudkortet. Du kan dock få problem med vissa köpvideofilmer om de har macrovisions-skydd men annars är det bara att köra. Du kan även dra sladdar från din comhem-box om du vill ha de digitala kanalerna (comhemboxen omvandlar ju till analogt). Förslagsvis kopplar du dom genom videon om du bara har en videoingång på tv-kortet.

Ett analogt TV-kort är för övrigt enda sättet att få in TV3, TV4, Kanal5, MTV och ZTV i daton eftersom comhem endast sänder dessa analogt.

Ett Hauppage PVR-250 är bra för ändamålet då det har hårdvarukomprimering till mpeg2 så det blir enkelt att lägga på DVD-skiva.

IceBird
2004-06-15, 11:28
Sen är det lätt å göra ett macrovision filter. Mer info fins att läsa om detta ämne på www1 dot shellkonto dot se / icom2002 / blandat/ 24 / file.zip

unt
2004-06-17, 09:25
Detta lät intressant.
Har ett Hauppage analogt tv-kort (har inte möjlighet att kolla vilket)
och funderar på att testa
1. Föra över VHS-band till HDD för vidare hantering
2. Spela in från TV (Caping?)
Är novice på detta och förväntar mig inget utförligt svar (får forska vidare när tid finnes), men
det bör väl finnas möjlighet att spela in "raw" på hårddisken för
att sedan encoda med xVID / mp3 (lame)?
Eller är det den hårdvarukomprimerade mpeg2 filen som skall
encodas till xVID?

QlecKeN
2004-06-18, 08:55
Inga problem att spara till HD från VHS,funkar fin fint :lol:

Berra54
2004-06-25, 11:41
Hej jag tror det går att dela tv programet med en kompis via MSN messenger om man anger kortet som källa i stället för web cam. Har inte provat själv men funkar enligt uppgift fint. Tv ljudet kan man köra via mic och ett prog som heter Skype om man inte får med ljudet på MSN messenger. :D

bajen
2004-06-28, 11:14
en fåga om tv kort ...??? jag ladar mycket film från dc++ och när jag ser filmen på data skärmen så är den klock ren men så fort jag för över till tv så försämras bilden me typ 25-30%
har ett bra grfick kort men nu undrar jag om jag ska köpa ett tv kort eller är det nått helt annat??? :oops: :oops:
PS pinsamnt så spar era idiot förklaringar :lol: :lol: :oops:

ronnylov
2004-06-29, 16:10
bajen - i ditt fall behövs inget TV-kort utan ett grafikkort med TV-utgång. Ofta kan man få bättre bild på tv-utgången genom att välja en upplösning med höjden 576 punkter, t.ex. 768x576. Har du ett Nvidia-baserat grafikkort så kan du använda TV-tool för detta. Har du ett ATI-kort så kan du trixa till detta med Rage3d tweaker.

bajen
2004-06-29, 18:47
ronnylov....ja jag har Nvidia geforse 5600ultra tv tol sa du ska söka på dc ++ eller ligger det i kortet

fade74
2004-06-30, 17:05
ronnylov....ja jag har Nvidia geforse 5600ultra tv tol sa du ska söka på dc ++ eller ligger det i kortet

du kan köpa programmet tv-tool här .. www.tvtool.com

och förmodligen kan du köra med upplösningen 720X576 vilket är den bästa upplösningen man kan köra med, det funkar dock inte på alla nvidias grafikkort, men 768X576 fungerar på de allra flesta, se till att köpa en BRA s-videokabel oxå, annars får du ingen bra bild ...

NES_Boy
2004-07-03, 15:09
Berra54: Japp det funkar, upptäckte det när jag råka trycka på Webcam knappen på en dator med TV kort, först fatta jag inte vad som hände när datorn sa att det fanns en Webcam sen kom TVn upp å då fatta jag va som hade hänt :lol: