handdator

Visa fullständig version : [LÖST] Forne ComHemming i USA....



manko
2004-06-17, 17:52
Hej,
är det någon som har lite koll på hur det kan tänkas fungera i USA med deras variant på digital tv boxar? Bor i Denver och har Comcast ( skrämmande likt!!) som leverantör. Dom erbjuder ca 300 kanaler av väldigt varierande kvalitet. Massor av PPV och ca. 30 oilika filmkanaler.
Hur som helst, det finns ett litet kul filter att köpa som du kopplar in på antennsladden innan boxen. Den filterar bort vissa frekvenser och används vid när du beställer ppv. Boxen kodar av kanalen när du beställer den via boxen och filtret spärrar utgående trafik från boxen genom att blocka just den frekvensen som boxen använder för att skicka svarsinformationen, fiffigt!?. Har dock inte provat detta själv men why not? Boxen då, jo den har inget kort som man stoppar i. Finns troligtvis nånting inuti boxen då den remote styrs från Comcast. Om man t ex köper en box på E-bay så måste man ringa till sin lokala provider så dom kan 'öppna' dom kanaler man betalar för sen tidigare. Man får förmodligen lämna nummer och sånt på boxen. Det innebär förmodligen att man ta med sig boxen i Denver med omnejd och bara koppla in, det borde nog funka. Dum box förresten, du kan inte lägga kanalerna där du vill och dom kanaler du inte kan se är bara svarta. Det blir ju en del om vi säger så. Det finns visserligen en godkänd tv-guide i menyn. Man kan se ca. en vecka framåt i tiden och se info m m, man kan programmera en påminnare som då givetvis påminner dig när det närmar sig programstart. Den har även Dolby Digital men jag har inte hittat nån kanal som sänder i det formatet ännu, gamla hederliga Pro Logic, som vanligt alltså!!!

Anyway, nån eminent herre eller hona som har lite tips och idéér att ge till en forne landsman som vill 'busa' lite a la svenskt vis, det går aldrig ur en!!! He He He!!!!!
Magnus, Denver

the varan
2004-09-11, 22:54
Dum box förresten, du kan inte lägga kanalerna där du vill och dom kanaler du inte kan se är bara svarta. Det blir ju en del om vi säger så.

Så har det alltid varit i USA. TV-apparater och dekodrar där borta behöver aldrig ställas in. Kanalerna ligger, till skillnad från Sverige, färdigt på sina respektive kanalplatser. Egentligen rätt smart skulle jag säga. Channel 2 ligger på tvåan, Channel 4 ligger på fyran, Channel 9 på nian, Channel 16 på sexton etc.

Håll med om att program- och kanalutbudet är tusen gånger bättre där borta?! Någon favorit kanal kanske?

TouchMan65
2004-09-12, 08:48
Håller inte med om att det är smart att kanalplatserna är på just sin plats. Man har ju olika favoriter, varför ska man då inte lägga sina favoritkanaler på ens EGNA platser man SJÄLV vill ha?

ehrlin
2004-09-15, 00:07
Håller inte med om att det är smart att kanalplatserna är på just sin plats. Man har ju olika favoriter, varför ska man då inte lägga sina favoritkanaler på ens EGNA platser man SJÄLV vill ha?
Jo givetvis för att amerikanarna är ännu lite latare än oss svenskar! Varför behöva göra något som elektroniken gör automatiskt! :)

TouchMan65
2004-09-15, 05:38
Vi svenskar är ju inte lata - snarare bekväma? :D

Men men....jag vill ju själv ha kanalutbudet på speciellt sätt och vill välja därefter...

the varan
2004-09-15, 22:09
Vi svenskar är ju inte lata - snarare bekväma? :D

Men men....jag vill ju själv ha kanalutbudet på speciellt sätt och vill välja därefter...

Problemet i svenska kabelnät är att nya kanaler måste ställas in på tv-apparaterna. Många klarar inte av att göra detta, trots att det är deras egen tv. Ta TV4 Plus som exempel, jag gissar att det är många som har den i com hems basutbud men ännu inte ställt in den.

Med andra ord kan det vara svårt för nya kanaler att nå ut. I USA ligger de direkt på en kanalplats.

madgunnar
2004-09-15, 23:37
Så om man bor på fel plats så får man brus på visa av kanalaplatserna? Typ Kanal 1, Kanal 2, brus, Kanal 4...? Hmmm... Nja jag vill nog också välja vart jag vill ha kanalerna, en av de största anledningarna till att jag aldrig skffat en sagem-box. Kanal, kanal, röda rutan, röda rutan, kanal...
Det kanske finns funktioner för att sortera, men ingen som använt det vad jag har sett. Skulle jag behöva sitta och bläddra på det viset så skulle jag snart skicka fjärren genom tv-rutan ;).
Lika idiotiskt om inte mer skulle det vara att sitta med en översättningstabell över sina kanaler med respektive kanalnummer. Finns inget mer irriterande än ingenjörer som vill förenkla saker och tar genvägen genom att begränsa funktionaliteten.

madgunnar
2004-09-15, 23:39
Ahhh... Glömde det viktigaste! Vilken j**la tur att man inte bor på andra sidan atlanten ;)

the varan
2004-09-20, 17:39
Finns inget mer irriterande än ingenjörer som vill förenkla saker och tar genvägen genom att begränsa funktionaliteten.

Nej, tv-apparaterna hoppar över tomma kanaler. Du slipper alltså bruskanalerna helt och hållet. Dessutom har nästa alla i USA kabel-tv och då ligger där fullt med kanaler. Alla kanaler vill ha så låga kanalnummer som möjligt.

En lite kul sak är att detta medför att det aldrig finns något på kanal 1. Ingen sänder ju där. Ettan är alltid borta, åtminstone i det analoga nätet. Tv-n börjar på kanal 2.

Detta är kabelutbudet i ett av näten i New York City. Lite mer än vi har i Svedala va?! Några sidorna att trava sig igenom. Kolla in själv... http://www2.twcnyc.com/index2.cfm?c=dtv/channel

Glöm inte bort att USA är tv-ns förlovade hemland.

Morpheus
2004-10-04, 22:12
ops
det var en del kanaler dom hade
då får man hoppas att fjärrkontrollen håller.
Asjobbigt att trycka sig fram till kanal 1040 om man skulle vilja se den =)

Bubbla
2004-10-08, 09:53
roligt att se hur "mankes" fråga inte blev besvarad, utan att det skapades en helt ny tråd om kanalerna istället. men hoppas nån kan ge honom tips iallafall... :lol:
Bubbla