handdator

Visa fullständig version : vad har hännt med keycard?



reecord
2004-06-30, 12:42
Tja!

blev rätt shockad i morse när ja såg det här!

STOP, Scandinavian TV Organisations against Piracy, Sweden AB mot KeyCard.dk I/S m.fl. - Vissa s.k. tomma kort och programmerare till dessa har ansetts utgöra sådan avkodningsutrustning som enligt lag inte får överlåtas i Sverige till följd varav marknadsföringen av korten har ansetts som otillbörlig enligt marknadsföringslagen (jfr. MD 2002:15, 2002:16, 2003:30). Talan om medverkansansvar har ogillats, då utredningen i målet inte visat att ifrågavarande person haft sådan ställning i KeyCard eller haft sådant inflytande på KeyCards verksamhet eller att han i övrigt faktiskt bidragit till marknadsföringen på ett sådant sätt som erfordras för medverkansansvar enligt marknadsföringslagen.

först sat.nu och nu keycard fy fan rent ut sagt!
finns det någon annan sida man kan köpa brännare som tex infinity usb phoenix? vart kan man köpa smart cards nu?

ElFeo
2004-06-30, 12:59
Men står det inte att man inte har lyckats får någon koppling mellan någon person (kanske någon som fixar fram koder och filer) och keycard. Problemet skulle väl kanske vara att någon piratsida har haft länkar till keycard och att stop har tyckt att keycard bara säljer för piratkort? Om man då inte har lyckats styrka en "koppling" mellan dessa så är det väl bara bra?

pena
2004-06-30, 13:04
Inte bra!
Brännare ock kort finsdet flera ställen tilexempel www.hevnet.com www.toot.fi

Britt
2004-06-30, 14:19
Det står bara på finska.Jag begriper inte ett jota.

pena
2004-06-30, 14:29
I havnet
Tuotteet= Prådokter
Älykortit=Klokakort. det var svårare att översätta :lol:
Osta=köp

T-bird
2004-06-30, 14:32
@reecord

Den informationen är säkert ett år gammal, det var den svenska delen av keycard som var under utredning men det har aldrig varit stopp i affärerna och kommer inte att bli det heller

Det står ju att dom inte kunde sätta dit dom, alltså torskade Stop i dethär fallet

reecord
2004-06-30, 16:40
okej ja visste inte att den var gammalt :smile:

reecord
2004-06-30, 16:49
och du pena du har ingen svensk eller engels sida?

så slipper vi pm:a till dig varje gång vi ska köpa något :lol:

reecord
2004-06-30, 17:02
man kan väll lika gärna välja danmark på "val av land" och sedan köpa där i från

trollhattan
2004-06-30, 17:04
Marknadsdomstolen förbjuder marknadsföring av piratkort
Stockholm/TT
Marknadsdomstolen förbjuder det danska företaget Key Card att marknadsföra så kallade piratkort på den svenska marknaden. Följs inte förbudet får företaget betala ett vite på 400 000 kronor.
Det är organisationen Stop, med uppgift att för tv-industrins räkning skydda kodade tjänster, som dragit företaget inför Marknadsdomstolen. Enligt Stop marknadsför och säljer Key Card kort med tomma program- och minneskretsar. Till de tomma korten hämtas programvara och krypteringsnycklar av kunden över internet och överförs till det tomma kortet med hjälp av en liten brännare som ansluts till en dator.
Sedan kan kunden med kortets hjälp komma åt betal-tv:s program utan att vara abonnent.
Key Card hävdar i domstolen att de tomma korten som säljs används till en mängd andra saker som passerkort, i säkerhetssystem, tändningsnycklar med mera. Men köparna av korten vill inte medverka i utredningen, enligt Key Card.
Key Card hävdar dessutom att de inte marknadsför korten i Sverige.
Men Marknadsdomstolen tycker att en svensk webbsida, en adress i Vejbystrand, svenska telefonnummer och betalning i svenska pengar tydligt visar en marknadsföring direkt riktad mot svenska konsumenter.
Domstolen tycker också att det är konstigt att Key Card inte lyckats skaka fram någon kund som velat berätta hur de använder korten. Domstolens slutsats blir därför att de tomma kort och brännare som Key Card marknadsför på sin webbsida inte rimligen kan ha andra praktiska användningsområden är just tv-avkodning.

trollhattan
2004-06-30, 17:05
BRÄNNARE:
www.adteknik.se

Kort:
www.chipcardstore.com
MII - www.smartcard.tv (alternativ)

reecord
2004-06-30, 18:09
det gåt ju att köpa m2 här också www.chipcardstore.com

T-bird
2004-06-30, 18:59
Det enda som hänt med keycard är att man inte får upp några kort med Sverige som landsval, byt till danmark så är det inga problem, det står också att allt kommer numera att skickas från Danmark.

Så kontentan av allt är att ni får läsa och betala på/med danska men affärerna rullar som vanligt.

Läs gärna domen här www.marknadsdomstolen.se

Britt
2004-06-30, 19:52
Det finns ett företag som heter www.emb.dk, vet ni vad de är för några?
Finns också ett som heter www.sakerhetskort.com.
Viasat ringde hem till mig idag och ville hjälpa mig att uppgradera boxen .
Varför ska jag göra det,jag har inget abb.
Jo jag ska ha ett 24 mån abb.
Jag bad honom att ta sig.Jag skulle ringa kundtjänst och prata med dom.
För annars kunde jag få problem.
Med vad skulle jag få problem,vill jag ha viasat så uppgraderar jag den dagen om jag vill ha ett abb.
Jag vet fortfarande inte vad jag ska få för problem.
Jag har retat både kundtjänst och den här killen.Men vad gör det.

reecord
2004-06-30, 21:53
bra sider! :smile:

reecord
2004-06-30, 22:01
men t-bird man kan väll inte beställa från danska sidan på kycard när ja ska beställa så är danmark redan förinställt och ja vill ju inte att min grejer ska komma till danmark :wink:

pena
2004-06-30, 22:13
Jag bestälde en gång i mistag från Danmark Mll kort Det tog nogån dag extra tid tils det kåm.

T-bird
2004-06-30, 22:19
:shock: :shock:
Det enda som hänt är att du inte kan läsa, betala, få levererat från Sverige. Dom levererar vart som helst från Danmark.
Så jag fattar inte vad som skulle vara problemet

MRLINDELL
2004-07-01, 09:06
Precis! Man kan fortfarande köpa kort lungt och stilla utan panik. Svenska myndigheter kliver snart in på lagar som styr frihandel och yttrandefrihet och blir åthutade i någon EU domstol.
Jag anser det vansinne att en svensk myndighet kan lägga sig i vad som säljs när korten inte är apterade. De KAN avändas för dekoderapplikationer, men det är ändå inget skäl att förbjuda försäljning.
Det poppar bara upp någon annan som tar över. STOP är en mycket korkad organisation, vi skall vara glada att de tror på den och att de finns.
Deras styrelse och framförallt ordförande är ett enda stort rundningsmärke, en inneffektiv organisation.
Se bara hur fri-TV exploderat till en JÄTTEMARKNAD. Resultatet av att bara jaga och stoppa folk på nätet, helt vansinningt, här finns flera än någonsin.

reecord
2004-07-01, 12:55
okej så då går det att köpa från danmark också då :D

DYK
2004-07-05, 23:09
div. nøglekort

http://www.gamerz.no/scripts/prodList.asp?idCategory=429&referrer=google

dk. sv. no. usa.