handdator

Visa fullständig version : Lägga på nått kul på guldkort,



elOv
2004-07-18, 19:39
Jag har några guldkort som bara ligger, kan man inte använda dom och min MP3.5 till att lägga på nått kul.
Ex spara text, som lösenords kort, låsa/låsaupp en hdd.
Finns det några sånna programvaror?

deas
2004-07-18, 20:24
Visst kan du det... Men du behöver lite annorlunda utrustning för det... Det räcker inte bara med din MP3.5...

reecord
2004-07-18, 21:41
vad då? :?

elOv
2004-07-18, 21:58
De ska väl inte behövas. En hex fil med en nyckel i som man bränner på kortet.. Sedan ett program som läser av kortet och har ett åtkomstskydd på en mapp. Om ja vara programerare skulle ja göra det.. men tyvärr ar ja bara 13år så.. :) kan endast programera ASP, och en del php.

deas
2004-07-19, 10:45
Jo visst i teorin är det så enkelt... Men det hade inte funkar så super bra praktiskt...

kronblom
2004-07-19, 13:35
elOv, du kan ju bränna in en fil som inte öppnar Spice för farsan.... ;-)

elOv
2004-07-19, 19:53
Kronblom! Hur :) ?

tony_soprano
2004-07-22, 22:04
elOv: Kul att de finns lite andra ynglingar här. Själv e jag 17 lite äldre men ändå...... :twisted: 8)
Hur gammal är medelåldern här är den kring 20 eller....??

//Soprano

admin
2004-07-22, 22:08
elOv: Kul att de finns lite andra ynglingar här. Själv e jag 17 lite äldre men ändå...... :twisted: 8)
Hur gammal är medelåldern här är den kring 20 eller....??

//Soprano

T-bird drar upp medelåldern :D

reecord
2004-07-22, 23:36
hehe

ja är också 13

kronblom på villken satellit menar du?

T-bird
2004-07-22, 23:44
Vad är det här, är det rena dagisverksamheten här :shock:

När jag höll mitt första piratkort i handen var vissa av er inte ens födda :lol: :lol:

reecord
2004-07-23, 00:06
ja men va bra då t-birt då har du ju en jäkla massa erfarenhet som du kan dela med dig åt åss dagisbarn :smile:

pena
2004-07-23, 06:15
Kan man intte diskutera här i övrig sidan vad såm hälst, tillexempel blöijbyte????

admin
2004-07-23, 09:26
Kan man intte diskutera här i övrig sidan vad såm hälst, tillexempel blöijbyte????
haha..

reecord
2004-07-23, 12:25
mm det var ju roligt :smile:

frejac
2004-07-23, 20:03
:) Själv är jag 33.

Kanske någon (läs:crew) kan skapa en kul poll?

p1s
2004-07-23, 23:09
en kul grej man kan använda gulkort till är om man har flera mobiltelefoner man använder men bara ett abb och inte vill flytta simkortet fram o tillbax så är de bara o läsa ur de o göra fler kopior. de duger guldkort bra till. är 17 btw =P

toxie
2004-07-24, 10:52
:-( :roll: ? och hur vill du använder guldkortet i mobilen? :shock:

TouchMan65
2004-07-24, 22:25
Vem ska ha välling nu då?? :D

toxie
2004-07-24, 23:13
att dom inte låsa detta barn lek,de ju bara skitsnack :twisted:

p1s
2004-07-25, 19:43
:-( :roll: ? och hur vill du använder guldkortet i mobilen? :shock:

Om det du undrar är hur man får in guldkortet i mobilen(lite knepigt formulerad fråga) så är det bara och klippa ut kretsen så att den har samma form som ett vanligt SIM kort.

gump
2004-07-25, 22:09
så du menar att SIM korten inte är mer avancerade än ett vanligt guldkort ? vart får man föresten tag i program för att t.ex kopiera simkort nånstans ?

elOv
2004-07-26, 10:12
Här hittade jag en guide till Sim kloning.
Ska göra mig en kopia i kväll.. :)
http://nokiafree.org/forums/t7109/h/s.html

gump
2004-07-26, 16:36
ey!, sidan funkar inte :S

connyp59
2004-07-26, 19:44
Vad är det här, är det rena dagisverksamheten här :shock:

När jag höll mitt första piratkort i handen var vissa av er inte ens födda :lol: :lol:

Hehehe...Det stämmer nog ganska så bra det

Stiffe
2004-07-27, 08:55
ta och googla...sök på GSM forum eller något...

Min ålder åker inte ut så lätt hehe

elOv
2004-07-27, 14:25
GSM SIM Cloning for Dummies


Introduction

This guide will help you "clone" your GSM SIM card and make unlimited copies of it by using either Gold Wafer Cards or 16F84a + 24C16 DIL. The "cloned" SIM card will work just like the original meaning you can make a call, send an SMS, manage phonebook and SMS messages too. You can use the "cloned" SIM and the original SIM simultaneously meaning both of your SIMs will have network and both can send SMS at the same time. However, only one of the active SIMs can make a phone call at any time. Simultaneous calls are not allowed because the call will immediately be disconnected by your Network Provider. Regarding recieving SMS from other people, only one of the SIMs will recieve the message. This is a "first-come-first-serve" basis and no bias is given to the original SIM. Obviously, the bills for the "cloned" SIM will also be reflected to the bills of the original SIM. Not all phones accept "cloned" SIMs. The Nok 9210 rejects cloned SIMs as well as most new 3G phones (and even some old ones...) Not all original SIMs can be "cloned" too because "cloning" requires that you should extract the Ki and IMSI from the original SIM and today the new GSM SIM cards are built will tougher protection algorithms. You may be able to get the Ki and the IMSI, but it will take you at least 8 hours for the latest SIMs. It could even take days...



10 easy steps to 'clone' your GSM SIM ! Let us begin...
(This is only applicable to Goldwafer Cards not to Silverwafer Cards)

STEP 1 - Downloading software from the Internet
SIM Scan 1.21 by Dejan Kaljevic --> Sim Scan 1.21
TwinSim 1.0 by lotfi17 --> TwinSim.zip
IC-Prog 1.04 by Bonny Gijzen --> http://www.ic-prog.com/icprog.zip
WinPhoenix 1.06 by Paul Arnold and Joos Design --> Winphoenix.zip
WinPhoenix EEPROM Loader --> Loader.zip
HEX to BIN Converter --> Hex2bin.zip

STEP 2 - Building your own GSM SIM Reader/Writer Hardware
SIM Reader = SIM SCAN - Smart Mouse Compatible --> Schematics
SIM Writer = JDM Programmer --> Schematics
/\/\/\/\Don't have time to build this? Buy ready-made here./\/\/\/\

STEP 3 - Buying or making your own blank SIM cards
Make your own 16F84A + 24C16 DIL --> Schematics
/\/\/\/\Don't have time to build this? Buy Goldwafer cards here./\/\/\/\

STEP 4 - Getting the Ki and IMSI of the original SIM
Install Sim Scan 1.21 by running the install.bat file.
Run and configure Sim Scan from c:\sim_scan\setup.bat file.

screen 1: Press Alt+Enter Key, then select the COM port where SIM Reader is
connected. SIM Scan will not work properly unless it is maximized to full screen.


screen 2: Select baud rate (choose 9600 bps 3.57 Mhz)


screen 3: Put original SIM card to SIM Reader and press Enter


screen 4: Press 'F5' - Get IMSI and Ki. Sim Scan will automatically create par2.bin
file as part of installation. This will take about 40 minutes on a fast computer.


screen 5: Select 'F2' or 'F3' (Do not use 'F1' unless you know what you are doing.)
'F3' Retrieves 75% of SIMs even year 2001 GSM SIMs, but it is slow.
'F2' Retrieves 50% of SIMs even year 2001 GSM SIMs and it is faster.
/\/\/\/\If the Ki and IMSI cannot be retrieved using 'F2', you can switch to 'F3'/\/\/\/\


The process of getting the Ki and the IMSI from the original SIM usually takes from
4 hours to 3 days depending on the type of GSM SIM. You can exit at anytime and
you can resume whenever you want, Sim Scan will start from where you last finished.
After the Ki and the IMSI has been retrieved, a file named c:\Imsi_ki.dat will be
created and by using Notepad to open it you will see similar to screen below.



Step 5 - Creating the HEX files for the "clone" SIM
Run TwinSim 1.0 and select 'Single-Sim' then input the Ki and the
IMSI that you got from the original SIM. For 'PIN' enter any 4
digits and for 'PUC' enter any 8 digits. After inputting all data
needed, click 'Generate Picfile' and 'Generate Epromfile' then
exit the program. Two HEX files will be generated in the folder
where TwinSim is located (pic16f84.hex + eprom.hex).


Step 6 - Converting the eeprom.hex to eeprom.bin
The eeprom.hex and hex2bin.exe files must be placed on the same directory. Run hex2bin.exe
and copy the settings from the screen below. Now a new file 'eeprom.bin' will be created.


Step 7 - Burning the EEPROM Loader to the Goldwafer.
Run IC-Prog 1.04 and configure it to work with the SIM Writer which is a JDM hardware.
Choose 'Settings' --> 'Hardware' then choose correct COM port where SIM Writer
is connected.



After setting up the hardware, put the blank Goldcard to the SIM Writer and select
16F84A from the chip list.



Now load the 'Winphoenix Loader.hex' by selecting 'File' --> "Open File'.
After loading the file, click the program all button (the one with the thunder icon).



Step 8 - Burning the eeprom.bin to the Goldcard.
Put the Goldcard which you used from IC-Prog to the SIM Reader and
then run WinPhoenix 1.06. Other versions of WinPhoenix might not work
so make sure that you are using version 1.06. Configure the COM port
where the SIM reader is connected. This can be done using the
'File' --> 'Preferences' and seleting 'General' Tab.


Select 'File' --> 'Load' and choose eeprom.bin.



Select 'Card' --> 'Program' and the eeprom.bin will be written to the Golwafer's 24C16.



Step 9 - Burning the pic16f84.hex to the Goldwafer.
Put the Goldwafer to the SIM writer hardware and run IC-Prog 1.04 again.
Follow the same steps as described in Step 7, but this time load the pic16f84.hex
file instead. You can program this card with 'CP' enabled or disabled, it does not matter.



Step 10 - Testing the 'cloned' SIM to your phone.
Insert the 'cloned' SIM to your phone and enter the PIN code which you wrote earlier
using the TwinSim 1.0 program. Wait for the phone to register to the Network and now
you are done



Program hittade jag här: http://www.sathack.host.sk/ Enjoy..

gump
2004-07-27, 15:18
BTW, jag körde STEP 4 - Getting the Ki and IMSI of the original SIM
Install Sim Scan 1.21 by running the install.bat file.

sim scan bara lägger av för mig, klarar inte mina programerare progget lr ?

jag har alltså fastnat redan vid första steget kan man säga...

mp3.5 seriell och mp3.5 USB har jag. någon som testat och får samma fel. tror de stog nått om fail to get ATR eller couldnt find ATR. minns inte riktigt. testade med 2 st sim kort, båda är iofs inte aktiva (kontantkort) men man borde kunna läsa ur korten även om de inte e aktiva.

elOv
2004-07-28, 17:29
Jag tror SIM SCAN är lite buggigt. Så ja testade med CARDinal ist. och det funkade, den startade men jag har inte tid att låta den vara på i någon timme en vad det är.

EDIT: Du får använda ex Multiprog och ställa mp3.5:an i Smartmouse läge först vet du.

El Lokko
2004-07-28, 17:53
att dom inte låsa detta barn lek,de ju bara skitsnack :twisted:

Vilken sten har du sovit under, Toxie??
Visst går det att klona ett simkort till mobilen. :P

En bra startsida är http://www.gsmforum.info

johan455
2004-07-28, 19:44
jag är 14 har tyvärr dragit på mig gult kort genom att pma crew
hehe fasen också !

gump
2004-07-28, 21:03
jag körde simscan 1.21 å den va mindre buggigare, fast vette fan, jag fick de att funka på phoenix 3.58 iaf. har precis gjort hexfilerna nu. synd bara att kortet ej är aktivt.

gump
2004-07-28, 21:05
obs!!
simscan 2.01 e visst den jag körde

gump
2004-07-28, 21:54
happ, då va de roliga slut, har inget Goldcard hemma. fick tips av en på DC, http://perso.wanadoo.es/djabif/6.01_Eng/ <---sim emu klarar flera kort och operatörer (samtidigt ?) greencard, silvercard ifall nån är intresserad.

lite copy från sidan:

Version 6.01 for GREENCARD 2 cards(16F876/7 y 24C256)
Version 6.01g for GREENCARD cards(16F876/7 y 24C128)
Version 6.01s for SILVERCARD cards(16F876/7 y 24C64)

Support of up to 10 distinct numbers of distinct operators simultaneously.

gump
2004-11-25, 15:26
tänkte liva upp tråden lite. clonade idag på silvercard med lyckat resultat, ska hem å clona ett till nummer ikväll..
å lägga på samma silvercard

simscan2.01,simemu Version 6.01s for SILVERCARD cards(16F876/7 y 24C64) använde jag. silverkortet köpte jag på sakerhetskort för 40ilappen.

p1s
2004-11-25, 18:11
gump. vad blir skillnaden när du kör silverkort. Är det bara antalet nummer du kan spara på kortet som är fler eller? var det bara 8st på guldkort om jag inte minns fel.

gump
2004-11-25, 23:44
testade aldrig med guldkort. men har hittat program för max 2in1 i guldkort. nya sim emu klarar up till 10 nummer/operatörer. möjligheten att köra operatörslåsta mobiler funkar klockrent. starta mobben i t.ex telia om den e telia låst sen switcha över till ett t.ex comviq nummer.

btw har 2 nummer på kortet nu...

p1s
2004-11-26, 10:53
det låter väldigt intressant. att köra på operatörslåst är ju aldrig fel. går det smidigt att växla mellan olika nummer eller?

braindead
2004-11-26, 12:15
Lite OT. Men va fan trodde jag var den den yngsta här 19. Jag höll då inte på me piratkort när jag var 13 :D

gump
2004-11-26, 15:42
växla mellan olika nummer går smidigt. men! en del mobiler fixxar inte fram menyn.

gump
2004-11-26, 17:35
den gamla länken är död ser jag. engelsk version finns på http://simemu.gsmhosting.net/6.01_Eng/

man behöver inte ha aktiva nummer heller om man vill köra operatörslåsta telefoner.