handdator

Visa fullständig version : [LÖST] DVB-C kort och fria kanaler ?



pmc
2004-07-23, 19:48
Tjenare, jag undrar om man kan köpa ett DVB-C kort, t.ex. hauppauge eller liknande och komma åt fria kanalerna som SVT1-2, TV3, TV4 etc utan att köpa kort och CI interface+CAM etc ?

Dvs jag vill komma åt dom fria kanalerna om det går, precis som man kan med DVB-T och en antenn t.ex. Går det ?

TobbeJ
2004-07-23, 20:05
jag tror inte att svt1 och 2 är fria, däremot så får man dom gratis när man har abonemang, dvs man behöver inte betala nåt extra.
ialla fall var de så när jag skaffade dvb-c kort för ett tag sen.

har för mig att man bland annat fick in DiscoveryMix, ch-kanalen, ppv-nu, tv4+ utan kort.
de var säkert några till också, men har glömt bort exakt vilka.

zocoloco
2004-07-27, 11:17
tv4+ ligger bland 8 favoriter, så jag tvivlar på att man kan få in den gratis.../Z

TobbeJ
2004-07-27, 12:27
tv4+ får man in utan abonemangs kort, testade just med vdr och att rycka ur abonemangskortet.
de finns nämligen två tv4+ kanaler, en som man får in utan kort och en som man måste ha abonemang på.

dom kanske gjort så för att dom även sänder tv4+ på analoga kabel nätet?

TobbeJ
2004-07-27, 12:28
eurosport funkar också utan kort, fast den finns ju också på analoga kabel nätet.

Hof
2004-07-28, 00:28
Du kommer ju åt dom med ett vanligt tv-kort men du kanske är ute efter de digitala varianterna.

TobbeJ
2004-07-28, 09:08
De var de digitala varianterna som jag testade ja.

Tänkte dom lär ju knappast ta betalt för kanaler som man kan se gratis i analoga kabel nätet.

garton
2004-08-02, 15:56
tv4+ får man in utan abonemangs kort, testade just med vdr och att rycka ur abonemangskortet.
de finns nämligen två tv4+ kanaler, en som man får in utan kort och en som man måste ha abonemang på.

dom kanske gjort så för att dom även sänder tv4+ på analoga kabel nätet?

Vilken av TV4+-varianterna fick du in utan kort, den analoga eller den digitala?

thunder
2004-08-02, 17:57
Den digitala far man in gratis. Sands en krypterad och en okrypterad version sa man maste leta reda pa kanalen. Eurosport comhemkanalen och discovery mix sands ocksa okrypterat.

Ripleyonline
2004-08-03, 12:35
tv4+ ligger kodad digitalt men är gratis om man har abbonemang. den ligger också analogt (har gjort det i drygt ett år minst) med bra kvalitet om man har tre hål i väggen och dålig om man inte har det. Det går inte så vitt min humax inte är toktrasig att se den digitala tv4+ utan kort i boxen....

alltså: en analog samt en digital

TobbeJ
2004-08-03, 14:04
tv4+ får man in utan abonemangs kort, testade just med vdr och att rycka ur abonemangskortet.
de finns nämligen två tv4+ kanaler, en som man får in utan kort och en som man måste ha abonemang på.

dom kanske gjort så för att dom även sänder tv4+ på analoga kabel nätet?

Vilken av TV4+-varianterna fick du in utan kort, den analoga eller den digitala?Den digitala.
När jag kör vdr (linux prog för dvb kort med inbyggd mpeg2 dekoder) så finns de två tv4+ en som heter "TV4+" och som man får in utan nån cam och abonemangskort och en som heter "TV4plus" som är kodad.
"TV4plus" får jag inte ens in när jag trycker in cam+kort, men de beror nog på att jag inte valt den till mitt abonemang.

TobbeJ
2004-08-03, 14:05
Den digitala far man in gratis. Sands en krypterad och en okrypterad version sa man maste leta reda pa kanalen. Eurosport comhemkanalen och discovery mix sands ocksa okrypterat.Presis

Ludde76
2004-08-03, 16:14
Den som heter "tv4+" är analog och gratis för dom som har comhem bredband i huset, "snöig" för övriga.

"TV4plus" är digital och kräver abbonnemang för alla...

Ludde76
2004-08-03, 16:17
tv4+ ligger kodad digitalt men är gratis om man har abbonemang.Hur går det här ihop :?: :P

garton
2004-08-03, 16:30
Nä, nu är det för rörigt. Vi försöker reda ut det här.

TV4+ finns i två varianter i Comhems nät. Dessa syns under olika namn:

"TV4+" (eller "tv4+") - som är analog
"TV4plus" - som är digital

För dessa gäller följande:

"TV4+" går att titta på med en vanlig, analog TV-mottagare
"TV4plus" går att titta på om man har en digital kabelTV-box och ett programkort från Comhem, samt att man betalar för kanalen, inte annars

Stämmer detta med den församlade intelligentians uppfattning, eller förhåller det sig på annat sätt?

Ludde76
2004-08-03, 16:38
Nä, nu är det för rörigt. Vi försöker reda ut det här.

TV4+ finns i två varianter i Comhems nät. Dessa syns under olika namn:

"TV4+" (eller "tv4+") - som är analog
"TV4plus" - som är digital

För dessa gäller följande:

"TV4+" går att titta på med en vanlig, analog TV-mottagare
"TV4plus" går att titta på om man har en digital kabelTV-box och ett programkort från Comhem, samt att man betalar för kanalen, inte annars

Stämmer detta med den församlade intelligentians uppfattning, eller förhåller det sig på annat sätt?Det stämmer, med tillägget att analoga tv4+ bara kan ses i hus som har upgraderat sitt kabelnät för comhem bredband (dvs 3 hål i uttaget)

TobbeJ
2004-08-03, 17:31
Nä, nu är det för rörigt. Vi försöker reda ut det här.

TV4+ finns i två varianter i Comhems nät. Dessa syns under olika namn:

"TV4+" (eller "tv4+") - som är analog
"TV4plus" - som är digital

För dessa gäller följande:

"TV4+" går att titta på med en vanlig, analog TV-mottagare
"TV4plus" går att titta på om man har en digital kabelTV-box och ett programkort från Comhem, samt att man betalar för kanalen, inte annars

Stämmer detta med den församlade intelligentians uppfattning, eller förhåller det sig på annat sätt?Okej, jag kanske var lite otydlig ialla fall...
Mitt dvb-c kort kan BARA få in digitala kanaler och jag får in TVÅ tv4+ kanaler.
En som heter "TV4+" när man scannar efter kanaler och en annan som heter "TV4plus"
Den som heter "TV4+" får man in utan cam och abonemangskort, jag ryckte ur dom när jag testade.

Jag har ingen aning hur comhem boxarna funkar eftersom jag aldrig har skaffat nån.

pmc
2004-08-03, 23:30
TobbeJ vad kör du med för hårdvara ? har börjat fundera på att eventuellt skaffa DVB-C kort och CI+CAM och sen abbonera på comhem igen men jag har ingen aning om vilken cam som fungerar nu för tiden, har för mig de va nån red cam ?

TobbeJ
2004-08-04, 09:32
Jag skaffade ett technotrend dvb-c 2.1 kort, ett sånt med inbyggd mpeg2 dekoder och tv-ut (dvs funkar ihop med vdr under linux om man vill)
Plus en cam läsare, en såndära pccard läsare man kopplar in på dvb kortet för att kunna använda cam.
Jag kör med en viasat redcam.

När jag skaffade kortet så hadde jag stora problem med dålig mottagning och kunde inte förstå vad de berode på, men de visade sig att dvb kortet är väldigt känsligt för vilken nätdel man har i datorn.
Jag skaffade en annan nätdel, en som hadde större effekt, och problemen försvan.

Så fort jag byter tillbaka nätdelen till den gammla så kommer problemen med dålig signal tillbaka.

dvb kortet handlade jag från http://www.dvbshop.tv och cam:en handlade jag från http://www.almsat.com/Sv/tillbehor.htm

pmc
2004-08-06, 19:23
Okey tack för infon TobbeJ. Föresten känner du till nån mer budget variant av DVB-C kort som också fungerar ? att ha mpeg2 dekoder känns lita onödigt specielt med tanke på att jag ändå har Sigma Design XCard.

fade74
2004-08-08, 14:29
vill bara nämna att den analoga tv4plus kan man få in med bra bild och ljud även om man inte har 3 hål i väggen, för det får jag , min granne får dock inte in den ... han har en gammal comhem box, som man får in andra analoga kanaler med, jag har en XSAT box, som man inte får in analoga kanaler med, men jag får in tv4plus okodad , och han får det inte ... mycket skumt .. men jag klagar inte, kul att ha nån nytta av boxen iaf :)

Ludde76
2004-08-08, 19:06
vill bara nämna att den analoga tv4plus kan man få in med bra bild och ljud även om man inte har 3 hål i väggen, för det får jag , min granne får dock inte in den ... han har en gammal comhem box, som man får in andra analoga kanaler med, jag har en XSAT box, som man inte får in analoga kanaler med, men jag får in tv4plus okodad , och han får det inte ... mycket skumt .. men jag klagar inte, kul att ha nån nytta av boxen iaf :)Tv4plus är digital och ligger på kanalplats 7, TV4+ är analog och ligger på plats 19, vilken har du?

joad
2004-08-08, 22:25
4+ finns i två varianter på Comhem, varav den en är O-krypterad.
Det går ej mej veterligt att få in den okådade med en original CH box.

4+ O-krypterad finns på 322000 KHz
den "vanlga" 4+ är på 378000 KHz
/j