handdator

Visa fullständig version : Canal Digital KONTRAR MTG!



trollhattan
2004-09-02, 17:16
CanalDigital kontrar med detta:



Så här får du TV3 efter att MTG har kodat sina kanaler i det digitala marknätet



MTG har beslutat att koda TV3, ZTV och TV 8 i det digitala marknätet. Eftersom Canal Digitals ComboBox är öppen för flera kodningssystem så kan man använda denna för att titta på även de kodade kanalerna i marknätet. Det enda man behöver komplettera med är en så kallad CA-modul och ett kort från Boxer. En CA-Modul är en korthållare som du enkelt sätter in i ComboBoxen för att kortet från Boxer ska fungera. En CA-modul kommer kostnadsfritt att levereras till Canal Digitals nya och befintliga ComboBox kunder. Ett kort för att se TV3, ZTV och TV 8 beställer man från Boxer för 395kr.

Vi beklagar att vår konkurrent försvårar för våra kunder och alla andra TV-tittare i Sverige att få ett komplett TV-utbud. Vi kommer göra allt i vår makt för att underlätta och göra våra kunder nöjda.

TouchMan65
2004-09-02, 18:52
Låter ju onekligen både intressant och stimulerande...

clas_f
2004-09-02, 20:26
ja Mtg (viasat) vill ju ha en liten peng för sina kanaler, så det troliga är väl att canal digital sluter ett aval med mtg.

culo
2004-09-02, 20:59
Pengen för kanalerna de sänder över fria marknätet - som ingen tvingade dem till - betalas säker med all den reklam de sänder. Under ickereklamens tid (nån som minns?;-) ) var det reklamen som skulle frälsa oss med nya program och fler kanaler. Nu får vi reklam OCH får betala för att se den. What's next?

ElFeo
2004-09-02, 21:05
Pengen för kanalerna de sänder över fria marknätet - som ingen tvingade dem till - betalas säker med all den reklam de sänder. Under ickereklamens tid (nån som minns?;-) ) var det reklamen som skulle frälsa oss med nya program och fler kanaler. Nu får vi reklam OCH får betala för att se den. What's next?

Till deras försvar så skulle säkert kanalerna vara mycket dyrare än de just nu är om de inte var reklamfinansierade. Titta bara på de kanaler som inte har reklam, typ 150:- i månaden för 3-4st. Tänk om man skulle ha ett paket med 30 kanaler, det skulle kosta det! (Om man nu inte kan köra p-kort :))

the varan
2004-09-02, 23:02
ja Mtg (viasat) vill ju ha en liten peng för sina kanaler, så det troliga är väl att canal digital sluter ett aval med mtg.

Skulle inte tro det! Viasat och Canal Digital är konkurrenter som tävlar om samma abonnenter. Viasat kommer ALDRIG att släppa ifrån sig TV3 till konkurrenten, det vore vansinne. TV3 är Viasats starkaste kort. På samma sätt har Canal Digital ett exklusivt kontrakt med Kanal 5.

Visste ni förresten att kabelnäten får betala 10 kr per månad och anslutet hushåll för att få sända TV3 i sina nät? Gissar att TV3 tar ut en liknande summa.

TouchMan65
2004-09-03, 05:35
Nu vet vi det. Tack the varan....det blir ju en och annan krona till MTG då för att man ska kunna se TV3...

Du menar väl Kanal 5 i din sista mening?

oli
2004-09-03, 09:07
Vilket krypteringteknik används för TV3, ZTV och TV8 i boxernätet?
Samma som för de andra (NDS) eller...?

I så fall bör väl CAM modulen som CD skickar med ha stöd för NDS och
dom har jag läst är lite svåra att komma över som privatperson.

Är jag inte ute och cyklar helt så steg värdet på CD Combobox erbjudande en del efter det.

Hur är det med programkortet från Boxer för dessa kanaler för 395 kr.
Är det engångskostnad eller tillkommer månadskostnad och förnyade
kortkostnader varje halvår.

Kanske borde ställa dess frågor direkt till Boxer men jag tror jag får
snabbare svar här.

/OLi

ElFeo
2004-09-03, 09:09
Eftersom det är Boxer så är det knappast NDS, utan det krypteringssystem som Boxer använder sig av numera (nån Viaccess-variant?)

/ElFeo

oli
2004-09-03, 09:40
Jag gjorde en parallell koll, ringde CD och kollade mina tidigare frågor.

CAM modulen är en Viaccess.

Det är en engångskostnad för Boxerkortet på 395 kr som gäller tillsvidare.
Minst till Jan -05 allstå.

/OLi

Nisse100
2004-09-03, 16:58
kan man plugga i en viaccess modul i boxen o ett guld kort kommer det att funkar tro ? :roll:

elvings
2004-09-03, 17:57
kan man plugga i en viaccess modul i boxen o ett guld kort kommer det att funkar tro ? :roll:
Ja om du har fungerande fil.
Vad jag vet finns inte detta till boxer.

Biff
2004-09-06, 07:54
Viasat och Canal Digital är konkurrenter som tävlar om samma abonnenter. Viasat kommer ALDRIG att släppa ifrån sig TV3 till konkurrenten, det vore vansinne.

Eftersom comboboxen bara är en mottagare (som vilken som helst) för marknätet så fattar jag inte vad Viasat håller på med. Sagem, Nokia etc betalar väl ingen licens till Viasat heller?
En ide till Viasat - lås ute alla tillverkare av boxar och kräv licenspengar. Måste vara bättre att möjligen få lite licenspengar än att ha några tittare.
Vad Viasat skulle kontra med är en liknande box för Viasat satellit, samt marknätet, så att kunderna med en enda box kan ta emot Canal Plus också. Men det är klart - C+ är ju betalkanal...

Nåja, huvudsaken är att kunderna får lida :P

abloy
2004-09-06, 08:57
V*a*at borde ju vara glada att CD gör reklam för deras kanaler och delar
ut boxar som kan ta emot deras kanaler.

Biff
2004-09-06, 09:38
Jag håller med fullständigt

TouchMan65
2004-09-06, 12:05
Vad jag vet ska väl Boxer köra med ett system som kallas V*a2.....?

Dessutom är ju V*as*t och CD konkurrenter och vill roffa åt sig de flesta tittare. Verkar ju inte så värst fördelaktigt att låta dem jobba emot så pass att vi - som 3:e part drabbas.....trist är det iaf, men bra för oss på längre sikt pga "free TV"? :D