handdator

Visa fullständig version : Seriekopplade elkontakter?



ElFeo
2004-09-06, 09:49
Hej,

Försöker med det allvetande forumet!

Jag behöver eluttag vid min dator och tänkte seriekoppla typ 10 uttag från ett befintligt uttag. Vad skulle problemen kunna bli i värsta fall? De prylar som ska kopplas in är dator,skärm,skrivare,telefonladdare,subwofer,ADSL-modem,router,3ggr lampa. Så det är ju inte direkt någon spis eller så :)

Jag gissar att man inte överbelastar ledningarna som går i väggarna så att de kan börja brinna (eftersom man förut utan problem har kört en massa grenuttag på detta sätt utan problem), utan att det kanske kan bli en jävla massa säkringar som går (har iofs jordfelsbrytare....). Vad säger ni? Några elektriker out there?

p1p3
2004-09-06, 11:03
Bör inte vara några problem...
Har själv kopplat in fyra grendosor med 8 utag var på ett utag. Kör 3 datorer, 2 tv, förstärkare, digitalbox och några lampor utan problem.

TouchMan65
2004-09-06, 11:56
ElFeo : Det borde ju vara enkelt att räkna ut hur många A (Ampere) respektive apprat måste ha/drar. Vanliga lägenheter är ju enfas 10 Ampere säkringar - INTE ugnsfaserna inkluderat! Ohm lag KAN ju tillämpas när det gäller likspänning, men _grovt_ kan man nog använda denna vid enfas växelspänning

Spänningen=Strömmen*Resistansen
Effekten=Spänningen*Strömmen ==> Strömmen=Effekten/Spänningen

Ex : Tar 1 st dator 2 A + 1 st TV 4 A osv osv...nu är siffrorna tagna "ur lutfen" då det endast är ett exempel. Dock ska man nog passa sig att koppla in dammsugaren, för denna rackare tar en del. Likaså passar man ju sig att koppla in dammsugaren i anslutning till dimmer.....

Med reservation för ev fel. Skolan var det ju ett tag sedan jag lämnade. :D
Bättre nu eller det blev snurrigare?

P-son
2004-09-06, 14:34
Hade samma problem själv, men i mitt fall har jag proppskåpet vägg i vägg, samt 2 lediga säkringar, 10amp, som jag drog nya kablar från, så jag slapp belasta samma fas......

Jojje_115
2004-09-06, 16:09
Köp lite kabel (ekk 3G1,5) och klamra fram kablen och sätt ett fast uttag istället hur lätt som helst.Alt det du ska kopla in tar inte mycket ström så du behöver nog inte vara rädd för atvt överbelasta säkringen.

MVH:jojje

hinkaz
2004-09-06, 20:30
Hoppas att du menar paralellkoppla, annars blir det dumt. :shock:

TouchMan65
2004-09-06, 21:41
Hmm heh liiiite skillnad blir de iofs mellan serie- och paralellkopplade. :-O

ElFeo
2004-09-07, 09:42
Hoppas att du menar paralellkoppla, annars blir det dumt. :shock:

Varför ska jag paralellkoppla?

Johan
2004-09-07, 14:18
När du kopplar in en grendosa blir alla uttag paralellkopplade.

frejac
2004-09-07, 14:51
Enkla förklaringen:

Gör man en seriekoppling tex av lampor så lyser alla svagare än om dom satt ensamma. Dessutom måste alla vara hela. Går en sönder så blir det helt svart. Som tex en gammal julgransbelysning. Finns nya som är parallellkopplade, men i alla fall.

fbk1
2004-09-07, 15:04
behöver inte vara rädd för överbelastning av ledningarna i väggen, om det inte är väldigt gammla ledningar, normalt är att det är väl tilltagna ledningar och normalt skall det gå att säkra upp utan problem, så det är bara att koppla in det som ska vara inkopplat, och om säkringen håller så finns det ingen orsak till att vara orolig.

ElFeo
2004-09-07, 15:59
Enkla förklaringen:

Gör man en seriekoppling tex av lampor så lyser alla svagare än om dom satt ensamma. Dessutom måste alla vara hela. Går en sönder så blir det helt svart. Som tex en gammal julgransbelysning. Finns nya som är parallellkopplade, men i alla fall.

Jag behöver nog den svåra förklaringen. Man är ju inte helt tappad bakom en vagn om man säger så :)

Det enda jag undrar över egentligen är om det blir större belastning på kabeln om jag seriekopplar? Jag tycker det borde vara tvärt om, eller blir det kanske samma? (Jag sa inte helt tappad, bara ramlat ur några gånger)

/ElFeo

Jojje_115
2004-09-07, 16:04
behöver inte vara rädd för överbelastning av ledningarna i väggen, om det inte är väldigt gammla ledningar, normalt är att det är väl tilltagna ledningar och normalt skall det gå att säkra upp utan problem, så det är bara att koppla in det som ska vara inkopplat, och om säkringen håller så finns det ingen orsak till att vara orolig.

Ledningarna brukar inte vara väl till tagena så om du behöver säkra upp så bör en elektriker kolla på det först.

Jojje_115
2004-09-07, 16:07
Enkla förklaringen:

Gör man en seriekoppling tex av lampor så lyser alla svagare än om dom satt ensamma. Dessutom måste alla vara hela. Går en sönder så blir det helt svart. Som tex en gammal julgransbelysning. Finns nya som är parallellkopplade, men i alla fall.

Jag behöver nog den svåra förklaringen. Man är ju inte helt tappad bakom en vagn om man säger så :)

Det enda jag undrar över egentligen är om det blir större belastning på kabeln om jag seriekopplar? Jag tycker det borde vara tvärt om, eller blir det kanske samma? (Jag sa inte helt tappad, bara ramlat ur några gånger)/ElFeo

Strömmen är samma i hela gruppen så det blir samma belastning vid seriekoplig som parallelkopling.

MVH:jojje

ElFeo
2004-09-07, 16:19
...Jag tycker det borde vara tvärt om, eller blir det kanske samma?...

Ni märkte min helgardering va?

Tack för hjälpen allihop, nu ska jag bara bestämma mig hur jag ska göra :)

/ElFeo

fbk1
2004-09-07, 17:20
som elektriker vet jag att ledningarna är väl tilltagna

Jojje_115
2004-09-07, 17:34
I vanliga fal så är det FK 1,5 till valiga enfasgrupper och då bör man ej köra mer än 10A. Drar du på 16A kommer kablarna inte brinna upp på en dag men efte några år kommer dom inte vara så fina längre.

frejac
2004-09-07, 18:47
@fbk1

Vem bygger upp polarens hyreshus när någon olovligen säkrat upp till 10/16A vilket gjort att gamla tygisolerade ledningar orsakat eldsvåda.

Ok, långt från sanningen - men jag skulle definitivt avråda svenssons från att byta PK själv i syfte till att slänga in grövre säkringar.

/Fredrik - också elektriker, även om jag inte jobbat med det på ett tag.

Micko
2004-09-07, 19:08
Det är ganska enkelt att räkna ut vad man kan belasta säkringen
men det är att rekomendera att inte belasta en 1,5mm2 kabel med 16A
(1,5mm2=10A, 2,5mm2=16A)

Ohm:s lag: U=IxR Där U är spänningen (230V), I är strömmen(Ampere) och R resistansen (Ohm)
Effektlagen: P=UxI Där P är effekten Watt

Enkel uträkning: säkringen på 10A(I=10) 230V (U=230)
P=UxI P=230x10 P=2300W
Så ungefär 2300W kan man belasta en 10A säkring

Nu har jag börjat min elektriker utbildning men detta borde stämma men säg till om något inte stämmer

TouchMan65
2004-09-07, 19:23
Ungefär DESSA beräkningar använde jag i mitt första inlägg i denna tråd.
:D

fbk1
2004-09-07, 19:31
men nu kanske ni ska titta på vad jag skrev tidigare inlägg, jag sa inte att man skulle säkra upp, utan att ledningarna klarar av det. nämnde också att om det inte är gammla ledningar så är det ingen fara, det jag ville ha fram var att kopla in vad du vill , så länge säkringen håller är det ingen risk för överhettning av ledningarna,

TouchMan65
2004-09-07, 19:37
Självklart bör ju ledningarna vara dimensionerade för uppgiften. Gjorde jag fel i att ta detta som en självklarhet? Därför kom jag med exempel och förutsatte 10A säkringar i skåpet och lägenhet.

frejac
2004-09-07, 19:48
normalt är att det är väl tilltagna ledningar och normalt skall det gå att säkra upp utan problem.

Det var bara den som var lite olycklig. Men bortser vi från tipset om att säkra upp så är det, som du säger sedan, "bara att koppla in det som ska vara inkopplat, och om säkringen håller så finns det ingen orsak till att vara orolig".

ElFeo
2004-09-07, 22:50
Oj att detta skulle bli en sån livlig tråd!

I mitt fall ska jag inte byta säkringar till 16A, utan behålla de gamla. Ni verkar alla vara ganska överens att det värsta som kan hända i detta fall är att min säkring går hela tiden...vilket är precis det jag ville höra.

Härmed lovar jag att ta hit någon som kan sin sak om jag ska byta säkringsvariant. Så nu kan ni sova lugnt om nätterna (man vet ju aldrig, vi kanske är grannar) ;)

frejac
2004-09-07, 23:13
Tack.
Då är det dags att sova. Gonatt :)

TouchMan65
2004-09-08, 05:24
Så lite så....kul att vi kunde stå till tjänst iaf. :)

ElFeo
2004-09-08, 11:53
Så lite så....kul att vi kunde stå till tjänst iaf. :)
Som alltid på detta forumet!

Bengt Bengtsson
2004-09-08, 12:16
Kabel dragen till vägguttaget är 1,5 mm2.
Försök få tag i grendosor med minst 1 mm2 kabelarea.
Det är inte ovanligt med 0,75 mm2 i billigare dosor.

ElFeo
2004-09-08, 12:43
Kabel dragen till vägguttaget är 1,5 mm2.
Försök få tag i grendosor med minst 1 mm2 kabelarea.
Det är inte ovanligt med 0,75 mm2 i billigare dosor.

Det är inga grendosor jag ska ha. Riktiga uttag med lös sladd till...och ja, det blev 1,5mm2-sladd.

TouchMan65
2004-09-08, 14:49
ElFeo : Hittade en utmärkt sida för beräkningar av de oliak sakerna vi snackat om. Jag har INTE tagit med ledningarna i beräkningarna, men kan nog grävas fram det med om så vill. :D

http://home8.swipnet.se/~w-87708/ohm.html

På denna sida har du alla bra formler du kan använda dig av. :)

ElFeo
2004-09-08, 17:44
På denna sida har du alla bra formler du kan använda dig av. :)
Jo, men det hjälper inte om jag vill veta om sladdarna kommer brinna! ;)

Storsnusaren
2004-09-08, 20:32
har du bara rätt propp i (minsta 10A förr fans 6A men de ledningarna som var 6 igår är godkända för 10 idag)
Behöver du 16A så måste kablar från proppskåpet bytas

bara att tuta o köra, proppen ska ryka innan kabeln... är det tänkt iaf

TouchMan65
2004-09-08, 21:01
Det är som sagt bara att tuta och köra under de förutsättningar vi räknat upp. :)

* 10 A
* INGA ledningslbyten

Ja osv osv....good luck ElFeo, men passa dig så du inte får.....ElFEL. :D

ElFeo
2004-09-09, 08:39
Ja osv osv....good luck ElFeo, men passa dig så du inte får.....ElFEL. :D

:)

Då detta har blivit den mest populära tråden genom tiderna (eller kanske inte ;)) så kan jag härmed meddela att uttagen är ditsatta och det fungerar tåget! 10 seriekopplade uttag (ja, jag vet att vissa sa Paralell...) varav 4 är kopplade till en strömbrytare så att man kan slippa "Vad är det som tjuter...." när man ska sova. (Fyi, Min hubb låter lite, lite när den är påslagen. Inget man hör med vanliga killöron....)

TouchMan65
2004-09-09, 11:53
Hmmm ska nog inte sväva ut med en massa beräkningar nu. Men du kan ju tänka dig om du kopplar in belastning på alla uttagen med endast en fas. Fast det beror ju på vad du belastar med. :-O

10 uttag på EN 10 A säkring= GERENELLT 1 A/uttag kan man då säga.....vet inte vad SSF (Starkströmsföreskrifterna) säger om antal uttag per fassäkring...?

OBS!! Passa dig om inte eletriker godkänt detta och du fått skriftligt på att denna ansvarar för installationen. Försäkringsbolagen är INTE nådiga om det framkommer någon om ansvar. Tänk på det, ett gott råd.