handdator

Visa fullständig version : Fråga om nya kort.



filurenlasse
2004-09-17, 18:57
Ett nytt kort är vad jag förstår öppet för alla kanaler. S*nda sänder sedan ut information till kortet om vilka kanaler som fins i abonemanget. Kortet slutar då att uppdatera dessa kanaler.
Hur ofta och länge efter att abonemanget är aktiverat sädnder de ut denna informationen?

När man MOSC'ar kortet öppnar man ju uppdateringen för alla kanaler tills leverantören sänder ny abonemanginformation. Så om jag har ett nytt abonemang som jag ej använder i 3 månader finns då chansen att leverntören har slutat sända abonemangsinformation och att man kan behålla alla kanaler längre än ca två veckor???

/Filuren

sweeper
2004-09-18, 09:36
Torligen kommer du att ha alla kanaler i typ två veckor f r o m det att du har satt i kortet första gången. Så funkade det för mig i alla fall men efter två veckor blir det svart i rutan oavsett hur länge du väntar innan du stoppar i kortet första gången.

Mvh
sweeper

Polisen
2004-09-18, 18:36
Torligen kommer du att ha alla kanaler i typ två veckor f r o m det att du har satt i kortet första gången. Så funkade det för mig i alla fall men efter två veckor blir det svart i rutan oavsett hur länge du väntar innan du stoppar i kortet första gången.

Mvh
sweeper

Likadant hos ComHem.

febster
2004-09-20, 15:27
När du sätter i ditt kort för första gången så aktiveras en frivisning på 2 veckor. Detta sker för att du skall kunna tittat på dina kanaler (och kanske även locka till nya) direkt när du får hem kortet.

Efter det måste kortet aktiveras för de kanalerna som du abbonerar på. (när du mosc:ar ett kort så aktiverar du alla kanalerna på kortet för en längre tid) Detta sker hela tiden på de kanalerna som du abbonerar på..

Enkelt kan man säga att allt är av tills de slås på.. och inte tvärt om.

filurenlasse
2004-09-22, 22:48
Ok. Tack för informationen.

/Filuren

kennyjansson
2004-09-27, 20:17
Ett nytt kort är vad jag förstår öppet för alla kanaler. S*nda sänder sedan ut information till kortet om vilka kanaler som fins i abonemanget. Kortet slutar då att uppdatera dessa kanaler.
Hur ofta och länge efter att abonemanget är aktiverat sädnder de ut denna informationen?

När man MOSC'ar kortet öppnar man ju uppdateringen för alla kanaler tills leverantören sänder ny abonemanginformation. Så om jag har ett nytt abonemang som jag ej använder i 3 månader finns då chansen att leverntören har slutat sända abonemangsinformation och att man kan behålla alla kanaler längre än ca två veckor???


Alltså en sak jag inte förstår?? hur i hela fridens namn kan S*nda skicka ut information till just DITT kort???
det vore en omöjlighet ju, det finns väl flera hundra tusen olika kort?? ska dom hålla på att skicka info till just ett kort då?? och hur ska det bekräftas att det är just Rätt kort som har tagit emot infon? så inte dom andra korten tar infon?, jag förstår ingenting av de du skriver..
kortet är väl inte kopplat till en mobiltelefon?? :?

T-bird
2004-09-27, 20:47
Alla kort oavsett krypteringsform innehåller ett "telefonnummer" och det kallas UA och är ett unikt idnummer som är knutet till en abbonent.

Låt oss säga att du har ett 12 månaders bas abb, men efter ett tag kommer du på att du vill ha tillgång till C+ , det är bara att ringa och beställa och sen skickar Boxer ut en uppdatering till ditt kort (med ditt UA) att du även har tillgång till C+, annars hade dom vart tvungna att skicka nytt kort och det varken smidigt eller ekonomiskt

filurenlasse
2004-09-27, 20:49
Frågan redan besvarad av tidigare talare.

Jag tror att det fungerar lite som en personsökare och inte som en mobiltelefon. Informationen sänds till alla men det är bara de korten som har rätt nyckel som kan koda av den.

/Filuren

zoom1
2004-09-28, 00:02
Om man betalar för alla kanaler, kan man då läsa av kortet och göra fler :?:

TouchMan65
2004-09-28, 05:17
Ja, lyckas du med det, lär du bli ganska så populär! :D

T-bird
2004-09-28, 07:10
Om man betalar för alla kanaler, kan man då läsa av kortet och göra fler :?:

Problemet är ju att kunna läsa kortet överhuvudtaget.
Spelar sen ingen roll vilket utbud det har

febster
2004-09-28, 07:54
Alltså en sak jag inte förstår?? hur i hela fridens namn kan S*nda skicka ut information till just DITT kort???
det vore en omöjlighet ju, det finns väl flera hundra tusen olika kort?

Normalt så skickas inte uppdateringarna UA till vart kort, utan man samlar alla som skall ha grundpaketet i samma SA (riktnummer) och skickar en uppdatering till just dessa kort. Då slipper man skicka ut unika uppdateringar till vart kort, och spar på så sätt bandbred.

Har inte loggat på ett tag, men är ganska övertygad över att det är så det fortfarande går till iaf.

Konfirmering kan inte ske utan dubbelriktad trafik, så istället skickas uppdateringarna gång på gång. Och att fel kort tar emot det? nä, det händer inte. :-)