handdator

Visa fullständig version : Tv licens??



Dannyboy
2004-10-15, 19:18
Anmäler Comhem till Radiotjänst om man köper en box av dom och tecknar ett abb?

TouchMan65
2004-10-15, 20:20
Risken finns ja....

spockrulez
2004-10-16, 09:01
nee ,de gör dom inte .. så du kan lungt teckna abb.

TouchMan65
2004-10-16, 09:56
Så de har inga skyldigheter till det menar du?

Vet inte om du får ut mycket av denna omfattande text:
http://www.radiotjanst.se/info%20for%20tv-handlare/INFtv_svenskforfattning.htm

Vanliga frågor:
http://www.radiotjanst.se/Vanliga%20fragor/VAN_info.htm

comzed
2004-10-16, 11:45
Detta räknas som tv-mottagare?

Som tv-mottagare räknas sådan utrustning
som kan ta emot och förmedla rörliga bilder, d v s:

- TV
- Video med kanalväljare
- Dator med tv-kort
- Videokamera med kanalväljare
- DVD-spelare med möjlighet att ta emot markbundna sändningar


Alltså inte satelitmotagare med exv en projektor.
eller plasmaskärm utan kanalväljare.

spockrulez
2004-10-16, 13:59
altså ,jag menar inte att dom inte har skyldighet .. frågan va OM
comhem rapporterar till radiotjänst ..
och det gör dom inte ..
.

Noreply
2004-10-16, 20:06
NEJ, Comhem rapporterar inte till Radiotjänst då det inte finns någon tv-mottagare i boxen!

phq
2004-10-19, 11:36
Precis, läste radiotjänsts villkor noggrant för ett tag sedan och det står klart och tydligt att en apparat som kan mottaga marksända TV sändningar är licensbelagd, inget annat.

talpazan
2004-10-19, 11:42
nu är det ...."en apparat som i originalutförande var byggd för att mottaga " etc..etc.....

förr kunde man plocka bort tunnern ur tv:n och slippa avgiften

TouchMan65
2004-10-19, 14:40
Hrrrrrm betänk också:
Om du ska köpa en mottagare, vad behövs då för att ha nytta av denna? Jo - en TV! Finns då inte risken att de är skyldiga att lämna den upplysningen vidare till Radiotjänst?

Ripleyonline
2004-10-19, 15:17
du skulle lika gärna kunna använda en projektor till din digitalbox eller kanske en monitor... ingen av dessa har TV-Tuner för marksänd tv. Det är bara den näringsidkare som säljer en markbunden tv mottagare som behöver anmäla det.

_age_
2004-10-19, 15:42
Sen om dom mot förmodan kommer och ringer på och du säger NEJ jag har ingen TV och dom säger men jag ser den ju den står ju där.

Det finns ingen möjlighet för dom att vinna i domstol med den anklagelsen.

Dom har ingen rättighet att titta in i din lägenhet.

Tror att det var en som blånekade fast Gestapo apan från Radiotjänst hade sett TVn genom fönstret och fick då avslag i länsrätten.

TouchMan65
2004-10-20, 05:37
Hmmmm du har en point där med projektor, Ripleyonline. Tänkte inte ens på detta objekt. Det måste väl definieras som TV med tunern i mottagaren?

zadom
2004-10-20, 06:45
...har jagat mig nu i 10års tid, jag har aldrig betalat någon tv-licens och kommer aldrig att göra det!!! Men dom GER sig ALDRIG, på 1vecka så skickade dom 6st brev hem till mig och ville att jag skulle börja betala. Men dom kan inte göra något. Men för er som vill bli av med tv-licensen så kan jag bara säga att glöm det!!! Det går aldrig, har du väl börjat betala så är det kört!!! Det ända dom får och kommer att få av mig det är FINGRET!!!

Ripleyonline
2004-10-20, 08:12
saxat från radiotjanst.se

//
Undantag från avgiftsskyldigheten

4 § Skyldigheten att betala TV-avgift omfattar inte sådana TV-mottagare som på grund av sin konstruktion inte kan användas för att ta emot markbundna sändningar. Lag (1997:1164).

5 § Skyldigheten att betala TV-avgift omfattar inte heller TV-mottagare som finns i anläggningar eller lokaler som är avsedda för annat än bostadsändamål eller i fortskaffningsmedel, om mottagaren på grund av en särskilt vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program.

6 § TV-avgift betalas inte för TV-mottagare som
1. innehas av någon som är anställd vid en utländsk beskickning eller ett karriärkonsulat, om det har beslutats av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att avgift inte skall betalas för mottagaren,
2. har förts in i riket för tillfälligt bruk och är tullfri,
3. innehas på prov under högst 15 dagar, eller
4. är varaktigt undanställd eller obrukbar såvitt gäller tid efter det att förhållandet har anmälts till bolaget av den avgiftsskyldige. Lag (1997:1164).

Anmälan av innehav av TV-mottagare

8 § Den som blir innehavare av en TV-mottagare och som är avgiftsskyldig för innehavet, skall senast 15 dagar därefter anmäla innehavet till bolaget.

Yrkesmässig överlåtelse eller uthyrning i detaljhandeln av TV-mottagare skall av överlåtaren respektive uthyraren anmälas till bolaget inom den tid som regeringen bestämmer. Anmälan skall innehålla de uppgifter som behövs för fastställandet av avgiftsskyldigheten för innehavet av TV-mottagaren.

Den som förvärvar eller hyr en TV-mottagare av någon enligt andra stycket eller av den som företräder honom eller henne är skyldig att på begäran lämna överlåtaren eller upplåtaren de uppgifter som överlåtaren eller upplåtaren behöver för att fullgöra sin anmälningsskyldighet. Lag (1996:852).


//


Själv köpte jag min TV från Tyskland... billigt bra och ingen risk att bli anmäld.. :)

Tuvalu
2004-10-20, 14:42
:dance:

Samoth
2004-10-20, 15:31
Dom jävlarna knackar på din dörr iaf, men som tur är behöver du inte släppa in dom, det är bara att säga att du är djupt kristen och babla på med lite haleluja, då drar dom garanterat. ;)

Ripleyonline
2004-10-21, 10:10
sant... du behöver aldrig öppna eller släppa in någon kontrollant från Radiotjänst... Vad jag förstår så är det väldigt sällan dom gör kontroller med pejling och jag har läst någonstanns att dom måste göra ett utskick med post innan dom genomför en sådan kontroll... dom vanliga kontrollanterna är frilansare som får betalt per ny tv-licens.. det var ett djävla liv om två kontrollanter häromåret.. dom var dom enda som fick kontrollera ålderdomshem vilket medförde att dom fick ruskiga månadslöner.. upp emot 60000 i månaden var inte ovanligt.

TouchMan65
2004-10-21, 14:04
Kallas ju hemfridsbrott OM de nu skulle få för sig att "övertala" dig att "släppa" in dem. Jag skulle inte gjort det iaf...

zadom
2004-10-25, 09:21
Bara ge dom "the finger" när dom ringer på!!!

TouchMan65
2004-10-25, 13:57
Precis! Har de inte domstolsbeslut om att de får komma in, har de alltså ingen rätt. :D

Knijtan2000
2004-10-29, 08:20
nej det har doom inte ;)

trizze
2004-10-29, 18:20
Jag skickade en fråga till radiotjäns för ett tag sedan hur det blir när vi får digital tv.

När vi får digital tv så kan man inte ta emot någon tv kanal utan att man har en dekoder

eller att man är ansluten till något kabel tv operatör. Altså blir det ju lite konstigt då.

Jag hänvisade till Undantag från avgiftsskyldigheten

4 § Skyldigheten att betala TV-avgift omfattar inte sådana TV- mottagare som på grund av
sin konstruktion inte kan användas för att ta emot markbundna sändningar. Lag (1997:1164).

En sak är ju säkert att tv apparaten kan inte kan användas för att titta på tv om det är så att
man inte har någon form av dekoder. Funkar inte ens hur mycke man än vill att det skall funka utan
någon form av dekoder om inte själva tv apparaten är för digital tv men då blir det en annan sak

Här kommer svaret som jag fick från radiotjänsten...

----------------------------------------------------------------------------
Vi kan inte besvara dina frågor då inga riksdagsbeslut är tagna om framtida tv.
Det är kulturdepartementet som handhar dessa ärenden.

Med vänlig hälsning
RADIOTJÄNST I KIRUNA AB
Kundtjänst

Nanna Jatko

------------------------------------------------------------------------------
Vem vet kanske så att det blir att det skickas iväg en anmälan när
man köper en digitalbox i framtiden samt att det även blir avgift
boxar.