handdator

Visa fullständig version : Canal Digital på Sammy



muhammed_3
2004-10-21, 22:59
Hejsan, har en Samsung DSR 9500A VIA CI, har haft Viasat på silvercard på den tills dem bytt krypteringssystem, undrar om man kan lägga Conax till Canal Digital på Silvercard om det inte går vikka kort kan man lägga på och funkar dem till min Samsung.

nimbusen
2004-10-22, 00:02
Silverkort - Nope.
MII - Titanium är de vanligaste.

T-bird
2004-10-22, 07:15
Sammy och dess versioner är en jungel.

En helt orginal 9500A VIA CI är en ren viaccess mottagare, kan dock vara patchad till AY
Då innehåller den både viccess och conax så frågan är vad din box innehåller

muhammed_3
2004-10-22, 10:01
Men 9500A VIA CI är både Conax och Viaccess, men funkar M2 och Titanium på den tar den emotm dessa korten, och vart köper man dem.

petrus
2004-10-22, 11:49
Det är inga problem med dom korten!

Mirage
2004-10-22, 12:36
Min är en gammal jag fick tag på, 9500 via ci med rätt version så man kan patcha den..Egentligen så klarar jag mig ju med det som redan finns på thor och sirius..Men frågan är vilken patch som är den bästa eller vilken ser man mest med och vilka finns det..Är man nybörjare så är man..Dessa sidorna som finns här är ju bättre än aftonbladets ju :)..Föresten varför patcha den om man kan bränna ett mII kort ??Vad är vitsen egentligen jag fattar ingenting...

petrus
2004-10-22, 12:43
Om du skall patcha din sammy med en ny mjukvara är ju anledningen att du skall kunna se på fler krypteringssystem helt enkelt.
När du bränner in koder i korten är ju för att du skall kunna koda av signalerna som sänds ner till din box genom parabolen.

muhammed_3
2004-10-22, 13:07
Asså den har både Conax och Viaccess det nöjer jag mej med, men frågan är om den tar emot M2 eller Titanium kort, vad är det för skillnad mellan Titanium och Silvercard.

gump
2004-10-22, 13:33
okey muhammed jag hade tänkt fråga dig för ett tag sen om den hade conax. de e bara att tuta å köra. skaffa M2 eller titanium.

enda vitsen med att patcha A VIA CI är om den bara har viaaccess.
konverterar (patchar) man A VIA CI blir den AY d.v.s den klarar då viaaccess och conax.å M-II behöver conax. jag har frågat på annat forum å dom säger att om man gör om den till AY så e den alltid AY och man skall kunna uppgradera den via sattelit till senaste mjukvaran. nått jag alldrig testat. eftersom jag har äldre modellen VIA CI, modellen utan A.

man behöver väl igentligen inte något annat system än conax. eftersom titanium med TMB filer emulerar alla system genom conax.

har man inget titanium men ett M-II så kan man byta mjukvara till sammy EMU:n men de kan bara sammys utan A ha...

muhammed_3
2004-10-22, 13:44
Men jag vet om man ska patcha måste man löda och hålla på eller, och vad är det för skillnad mellan M2 och Titanium kort, och vikken av dem tar den emot, och vad behöver man om man vill ha Canal Digital förutom M2 eller Titanium kort. Och hur ska jag helt säkert veta om den har Conax, jag är 99% säker på att den har det.

Fonzie
2004-10-22, 14:29
Min är en gammal jag fick tag på, 9500 via ci med rätt version så man kan patcha den..Egentligen så klarar jag mig ju med det som redan finns på thor och sirius..Men frågan är vilken patch som är den bästa eller vilken ser man mest med och vilka finns det..Är man nybörjare så är man..Dessa sidorna som finns här är ju bättre än aftonbladets ju :)..Föresten varför patcha den om man kan bränna ett mII kort ??Vad är vitsen egentligen jag fattar ingenting...Vitsen är att den tar 4 :a olika system om den är patchad

muhammed_3
2004-10-22, 14:37
Men om den inte har Conax och bränner M2 kort med Conax kommer den funka.

gump
2004-10-22, 15:05
enklast att ta reda på om den klarar conax är om du ger oss mjukvaru versionen och bootloader version (laddare), ge oss versionerna så kan man se villken mottagare du har. du vet alltså inte om den är patchad eller inte ? eller stoppa i ett canaldigital kort i den. då syns de.
du hittar versionerna i meny --> systemsetup --> systeminfo har jag för mig.

du måste ha mjukvara i boxen som klarar conax. sen spelar de ingen roll om du kör titanium eller M2 båda fungerar.program och hex filer är lite mer utvecklat till titanium. därför finns flera system i det kortet. till M2 finns seca och conax. de är ungefär samma kretsar i korten. och om din mottagare bara klarar viaaccess (viasat) så måste du patcha den. å då måste du löda på en kontakt för att kunna patcha den till AY som klarar viaaccess och conax..

till A modellerna finns endast 2 system samtidigt vad jag vet.


de är bara gamla modellerna som kan ha 4 system, fler lr mindre i mjukvaran. + emulatorn.

sen ville du veta skillnaden mellan titanium och silvercard. de vet inte jag men jag antar att silvercard inte klarar av att koda i tid. att kortet helt enkelt är för slött.

förutom det så måste din programerare till kortet (m2 eller titanium)klara phoenix mode 3.58 Mhz.det gör t.ex multiprogramer 3.5... (MP3.5)

jag vet inte vilka versioner som klarar conax, men alla ni med AY eller patchad A via CI vet vilken version det är.

muhammed_3
2004-10-22, 15:35
Det stod
version laddare 703
huvudprogramvara 133
Maskinvara 535
Viaccess version 1,1R486
serie nummer 35-5-13207

elvings
2004-10-22, 16:13
Det stod
version laddare 703
huvudprogramvara 133
Maskinvara 535
Viaccess version 1,1R486
serie nummer 35-5-13207

Jag är ingen hejare på patch men jag kan meddela att du och jag har exakt samma förutom serienumret och jag har en AY.
AY har både viacess och conax.
Det du behöver är ett MII eller Titaniumkort. MII kommer det troligen ut filer till fortare men titanium är stabilare och kan mer om man är intresserad.
En brännare behövs också.
Rekommenderar en 3.5 eller 3.6 hos adteknik.se
Och kort hos www.chipcardstore.com

Det finns att få tag på hos andra säljare men dessa har jag använt och är nöjd med deras priser och service.

muhammed_3
2004-10-22, 17:16
ja så det betyder jag har Conax, men på den står det att det är en DSR9500A VIA CI hur kan det vara en AY som du sa.

T-bird
2004-10-22, 17:47
Det hänger ju på handlaren du köpt den av.

Neptunsat tex säljer bägge varianterna av 9500A via ci
1750:- för en patchad conax + viaccess
1700:- för en ren viaccess EJ patchad

Om du nu är säker på att du har conax i boxen så är det bara att skaffa kort och vara glad :lol:

muhammed_3
2004-10-22, 18:00
Men det är problemet är inte 100% säker måste veta. Men när jag lägger ett Silvercard med Viaccess i kort facket på mottagaren och går in på menyn för kort facket så står det Conax, vet ej varför när det är Viaccess. ha du nån idé

gump
2004-10-22, 18:10
för att en patchad A VIA CI har samma programvara som AY. moderkorten på A VIA CI och AY är identiska. bara mjukvaran som skijler sig åt, jag ska fråga grannen min han har en A VIA CI som är konverterad till AY. alltså borde de synas på mjukvaran eller maskinvaran. hade det varit gamla modellen hade jag vetat svaret nu. när man löder på Jtag kontankten för patchning så tvingar man i samma mjukvara som AY har.

muhammed_3
2004-10-22, 18:12
Om jag bara vet att den har Conax hade allt löst sig, men om den inte har Conax i kort facket men i Modul facket kan man göra nåt genom det.

gump
2004-10-22, 18:14
hmm dom säljer AY för 1 899:-, AY och patchad A VIA CI är är samma mottagare. skillnaden är mäjöligtvis att dagens AY har nyare mjukvara. men de ska inte spela någon roll för de ska gå att uppdatera en patchad A VIA CI till senaste via sattelit.

gump
2004-10-22, 18:17
om den inte har conax kan man självklart köra kort genom en conax modul, jag återkommer när jag vet vad grannen har för versioner på sin A VIA CI. jag e faktiskt ganska säker på att du har AY, AY har 135 i mjukvara i den NYA versionern, vad hade du 133 ? den tillhör oxå AY. vet inte vilka versioner A VIA CI har.men antagligen något på 120 lr 140 lr något sånt. ingen som har en ren A VIA CI som kan kliva fram å tala om versionen på den ? lr en ren A EM VIA? för dom borde ha samma version förutom att EM inte har CI platser.

Fonzie
2004-10-24, 11:40
Men det är problemet är inte 100% säker måste veta. Men när jag lägger ett Silvercard med Viaccess i kort facket på mottagaren och går in på menyn för kort facket så står det Conax, vet ej varför när det är Viaccess. ha du nån idéOm de står conax när du sätter i ett silver kort så står de conax ! Då menas de att i detta slotte så har du conax så då sätter du bara kortet där m2 så ska de fungera. :D

TouchMan65
2004-10-24, 14:19
Det lättaste sättet att prova om det går, är ju att låna kort från nogon som har ett som funkar. Lättastse tycker jag. Då får du ju svart på vitt.