handdator

Visa fullständig version : Fel i Telia adsl



ekno_
2004-10-23, 20:51
HEj
Jag har telia adsl sen 3 månader tillbaka har använt ett dlink modem med en inbyggd router. Har under hela tiden haft problem med att anslutningen. Jag har på något sätt blivit utkastad i min uppkopling och måste då relesa uppkoplingen och återuppta den i routern.

Jag ringde många gånger telia suporten men lönlöst.
Ringde 2 gånger dlink och fick till sist som svar.

Citat
-Telia har problem med sina servrar och ansluter 2st routrar av samma fabrikat och typ kan inte serven skilja dem åt och tror att det bara finns en fast det är skilda IP adresser.
Telia skulle nyligen ha bytt system och det ny systemet hade detta problem.
De menade oxå att telia tystade ner problemet.

Jag skulle iaf byta Firmware och hitta en till routern det funkar nu felfritt.

Känner någon till detta eller har problemet kanske.
Känner mig lite sur på telia för de hävder att det ska fungera med router men suporten säger bara att det är fel på den.

majos3
2004-10-23, 22:45
Jag har telia adsl & dlink 604 & det fungerar kanonbra! :D

majos :) :)

orke
2005-02-25, 16:48
Jag har ungefär samma problem. Kablarna tillhör Telia, abbonemanget
Ventelo. Kopplar ifrån ca 20 sek. Inkopplad 2 min. Så håller det på...
Problemet uppstod igår. Har ringt support på Ventelo men har inte
fått något bra svar.

Mina prylar:
Modem D-link DSL-300G
Router D-link DI-804D

Är det någon som har något tips tar jag tacksamt emot detta.

admin
2005-02-25, 16:55
Jag har oxå haft problem med min D-link 704.
Vissa perioder har det flytit på hur bra som helst, men sen helt plötsligt, som igår, ville den verkligen inte funka.
Gick inte att stänga av allt, och sätta på det igen, release, renewa, inte ens connecta till routern gick.
VÄldigt tråkigt...

hellberg
2005-02-25, 17:06
Ett generelt problem när det gäller DLINK!
Uppgradera alltid firmware i modem o router till den senaste versionen!
Sedan är det så , enligt egen erfarenhet, att den nätadaptern som följer med dlink är OFTAST underdimensionerad, vilket gör att apparaten ballar ur!

Kör nu med ett Dlink modem (300t) och en router (di-624), o på routern har jag kopplat en kraftigare nätadapter 7,5V 5A.
Efter byte av nätadapter på routern funkar ALLT felfritt!

orke
2005-02-25, 23:32
När man ringer support, skyller dom ofta på ens egna grejer, modemet m.m.
Det är ingen jag har talat med som har hört talas om det här felet tidigare. Exakt samma fel har hänt en gång tidigare, men dagen efter funkade allt normalt igen.
Jag tror personligen att Telia har ett finger med i spelet, men dom hänvisar bara till min leverantör.

hellberg
2005-02-26, 09:40
Om man läser på diverse engels språkiga forum om d-link så är problem halten ca 95%, med andra ord i princip ALLA där har problem med D-link.
Om man sedan som jag jobbar med data nätverk så vet man också efter erfarenhet att D-LINK är inget man väljer i första hand, endast om det skall vara billigt!
Anl. till att jag har d-link är ekonomiska, (vi blev tvugna att byta ut den utrustningen jag har p.g.a att det hela tiden strulade. Vilket det inte gör nu med netgear:s grejer!)

orke
2005-02-26, 09:50
Tack för informationen. Ska testa med ett annat modem.

tergo
2005-02-26, 10:02
hej
jag använder telia+dlink kombi (router+modem)
504G till 3 datorer,och det har funkat bra nu i 8 månader.endast 2-3 stopp på 8 månaders drift

kolla så att router inte blir för varm,verkar som att dlink är lite värmekänsliga

mvh
t

Stiffe
2005-02-26, 10:51
hej
jag använder telia+dlink kombi (router+modem)
504G till 3 datorer,och det har funkat bra nu i 8 månader.endast 2-3 stopp på 8 månaders drift

kolla så att router inte blir för varm,verkar som att dlink är lite värmekänsliga

mvh
t

vet en som har fått 2st D-Link uppbrända :lol:

Hermansson
2005-02-26, 14:23
Ett generelt problem när det gäller DLINK!
Uppgradera alltid firmware i modem o router till den senaste versionen!
Sedan är det så , enligt egen erfarenhet, att den nätadaptern som följer med dlink är OFTAST underdimensionerad, vilket gör att apparaten ballar ur!

Kör nu med ett Dlink modem (300t) och en router (di-624), o på routern har jag kopplat en kraftigare nätadapter 7,5V 5A.
Efter byte av nätadapter på routern funkar ALLT felfritt!

Jag kör nu med 624+ och den har haft problemet att den hängt sig och startat om stup i kvarten.. Efter ett tag så trodde teknikerna sig löst problemet... och det var just, en för klen strömadapter... Efter det att jag fått en ny så fungerar den klockrent. Ett tips till er med 624+ burkar... ring och säg att ni vill ha den nya nätadaptern.

orke
2005-02-28, 13:23
Idag fungerade min anslutning helt o.k. igen.
Vet inte vad felet berodde på. Jag gjorde i alla fall inget som kunde
påverka det.

admin
2005-02-28, 13:42
Nä nu har jag beställt trådlöst nätverk, netgear.. hoppas det funkar bra! Kommer väl nån gång i veckan! ;)