handdator

Visa fullständig version : 3com wireless blir bara 12Mb/s i snitt



ElFeo
2004-10-28, 09:02
Hej,

Har försökt detta med 3coms (o)tekniska support utan lycka.

Problemet:
Har en 3com wireless router samt ett 3com pc-card. Bägge stöder 54Mb/s.

Min stationära dator är jackad med kabel till routern, medans jag kör min bärbara via wireless.

När jag ska flytta filer mellan stationär och bärbar så flukturerar hastigheten mellan 8 och 25 Mb/s och snittar då ca. 12Mb/s. Alla diagnostikverktyg som jag använder indikerar att jag har "excellent" mottagning av signalen mellan 80-90%. Med lite spill extra så tycker jag att jag i varje fall borde kunna få ett snitt på 25-35 Mb/s. Är alltså fullt medveten om att jag aldrig kommer få full fräs.

3coms support har stängt caset, eftersom de hävdar att det är windows XP som tycker att uppkopplingen är endast 10Mb/s, även fast det står överallt i XP att den har hittat en 54Mb/s uppkoppling. Detta ska enligt dem vara fallet på vissa datorer om man har ett vanligt annat nätverkskort installerat också. Har testat att ta bort mitt vanliga nätverkskort och avinstallerat det, utan lycka. Har även testat kortet i ett flertal andra datorer (dock med XP) utan lycka.

Så nu står mitt hopp till er där ute. Någon som har ett tips? Kanske har samma problem?

Realmode
2004-10-28, 09:30
25 - 27 är nog ett rimligt max, detta om din dator inte har ett dugg annat för sig än att föra över data. men du kan ju kolla så att det inte finns någon policy satt för att begränsa dataöverföringen.

ElFeo
2004-10-28, 09:43
Så du menar alltså att det tar så mycket extrakraft för datorn att överföra trådlös data? Verkar konstigt tycker jag. Kör jag trådat nätverk så är det ju inga större problem att komma upp i 95% av 100.

Har du något tips om vilken policy jag ska leta efter?

mami
2004-10-28, 12:54
tycker du skall skriva lite tydligare vad du avser med mb/s
56mbit/s är kortet ja det delat med 8 så får du teoretiska hastigheten i mbyte/s...
så: 56/8=7mbyte/s i teorin...
i praktiken kanske du får 5 så 5*8=40mbit/s.
men om du påstår att du snittar med 12mbit/s....
är det när du kopierar filer mellan datorerna över nätverk? isf kan det nog stämma!!!
du skall testa med ftp så ser du bättre.
har du på kryptering så kan det ju ta bort en del!!

med 10mbit hub å 2 datorer maxar det vid ca. 670kb/s vid "windows copiering" vid eget test för ett par år sen...
100mbit/s ftp maxar vid ca. 8mbyte/s...

/mami

ElFeo
2004-10-28, 17:00
tycker du skall skriva lite tydligare vad du avser med mb/s


För det första så tror jag att det är väldigt underförstått för personer som skulle ha kapaciteten att lösa detta. Väldigt få som sitter med ett 54MB/s trådlöst....

För det andra så är bit = b, byte = B. Så 54 Mb/s är således om man vill skriva ut det 54 Mega bit per sekund.

För övrigt så tycker jag det är mer missvisande att skriva mbit/s eftersom det skulle betyda milli bit per sekund....

Ska man vara besserwisser så måste man ha torrt om fötterna först..

/ElFeo

ElFeo
2004-10-28, 17:54
Förlåt att jag var lite bitter i förra inlägget:

Det är när jag flyttar stora filer som jag har mätt upp hastigheten, och för att undvika förvirring så är det ca 25% av total kapacitet som jag kommer upp i. Jag har testat både med och utan kryptering, utan någon som helst skillnad. Jag har provat att köra FTP också, samma problem.

Jag har mina aningar om att 3coms drivers är kassa, men om någon kommer på något mer att testa så får ni gärna skriva ner det. För övrigt så ger jag 3coms support 0 möss av 10 möjliga....

frejac
2004-10-28, 18:57
Hade inga problem att fatta orginal-inlägget.. :)
(jobbar som nätverkstekniker, främst med cisco-produkter)

Jag kör med 3com också, men har inte mätt prestandan.
Tycker det har rullat på så pass bra att jag inte känt behovet.

Men tog mig tid att testa nu.

Förde över en fil på 502 MB med windows explorer som verktyg..
3com's card manager sa att den körde i 54 Mbps med link quality och signal strength på 66-80% (good-excellent). Krypteringen var påslagen på 128-bitars WEP.
Kopieringen tog nästan exakt 6 minuter.
Vilket blir otäckt nära samma siffror som du angav. (drygt 11 Mbps)
Skulle vilja testa med FTP men är för lat för att sätta upp det just nu.

Har tyvärr inga andra pcmcia-kort som klarar 802.11g, annars hade det varit kul att testa något annat fabrikat.

frejac
2004-10-28, 19:13
Provade även utan kryptering men gjorde ju som sagt ingen större skillnad.

Realmode
2004-10-28, 22:10
Så du menar alltså att det tar så mycket extrakraft för datorn att överföra trådlös data? Verkar konstigt tycker jag. Kör jag trådat nätverk så är det ju inga större problem att komma upp i 95% av 100.

Har du något tips om vilken policy jag ska leta efter?

Nä, så mycke extra kraft tar det nog inte i sig, men om datorn du använder pysslar med annat samtidigt som du flyttar filer så tenderar överföringen att börja rycka (Här avses då en "vanlig PC").

Ang. policy så vet ju inte jag var du använder din bärbara, men man kan ju kvotera även bandbredd och om du loggar in ett sådant nät kan ju den policyn´ hänga med hem. Det är väl inte så troligt men man vet ju aldrig :) Du kan ju alltid köra gpedit.msc om en sådan hänger med från annat nät så ska den ju ligga under local computer policy

Men hur som helst så tror jag nog du har en ganska normal överförings hastighet på dina prylar.

ElFeo
2004-10-29, 09:21
frejac: Så du har ganska exakt samma hastighet som jag alltså.

Realmode: Tror nog att det borde gå att få lite mer kräm ur dessa produkter. Jag menar 25% av totala kapaciteten, det är ju direkt uselt. Har även kollegor som kommit upp i ca 60-70% och det är i en 70-talsvilla (mycket betong och skit).

Nä, jag tror fortfarande att det finns en lösing på detta någonstans.

Testade policy-grejen, men jag kan inte ens dra igång denna på min burk, får felet "Snap-in Creation failed" "The snap-in is not created, it may not be installed properly" hmm jag tror att jag har kört detta tidigare på min burk...skumt

Realmode
2004-10-29, 16:00
Mja, det kanske det finns. 36-38 av 54 låter ju onekligen riktigt bra. Ang. policy editorn så kan du ju köra MMC´n och skapa en ny. (mest för skojs skull kanske men i alla fall)

mami
2004-11-02, 13:39
För det första så tror jag att det är väldigt underförstått för personer som skulle ha kapaciteten att lösa detta. Väldigt få som sitter med ett 54MB/s trådlöst....

För det andra så är bit = b, byte = B. Så 54 Mb/s är således om man vill skriva ut det 54 Mega bit per sekund.

För övrigt så tycker jag det är mer missvisande att skriva mbit/s eftersom det skulle betyda milli bit per sekund....

Ska man vara besserwisser så måste man ha torrt om fötterna först..

/ElFeo

klart att jag visste att det var ett 54Mbits kort du mena, så dum e jag inte... men skall man måsta vara en expert på området för att fatta till 100%, därför det kan bli en del tjafs i trådar.... men men....
sen det med b & B så tror jag inte det är alla som tänker på....
tror de flesta läser Mb, mb & MB som megabyte eller är det endast då sekunderna är med som det är skillnad!!

men varför jag skrev om det med megabyte å megabit så var ju för att jag ville få reda på vilket du hadde menat var....
så det är även en misstolkning från din sida.
men jag skall väll ta på mig att jag var en besserwisser som det gick fel för, så blir det väll inte så många onödiga inlägg som inte har med saken att göra!! :P

angående hastigheten tror jag inte man kan få samma som ett lan vid samma hastighet....

sen en sak med alla inlägg, man skall förstå vad de menar inte vad de skrivit :wink:

hap... antar att det finns massa personser som har nått att klaga på detta men ingenting blir ju perfekt.

/mami

ElFeo
2004-11-02, 19:12
så blir det väll inte så många onödiga inlägg som inte har med saken att göra!! :P


Helt rätt.

Hur som helst så kvarstår mitt problem, som jag fortfarande tror att det är (vägrar acceptera att man bara får 20-25% av ett wlan) Inga nya idéer någon?

mami
2004-11-03, 07:38
du har inte testat söka på internet ifall nån har gjort nått hastighets test på wlan?
eller nått annat kort/märke att testa?

/mami

ElFeo
2004-11-03, 15:48
Jo, jag har sökt. Utan lycka. Angpende hastigheterna så känner jag själv personer som har fått åtminstone 60% av full kapacitet. Alltså ca 35Mbits/s. Har själv inte något annat kort att testa...ska leta runt lite bland vänner och bekanta...

klas
2004-12-02, 09:03
Nu har vi äntligen fått adsl utbyggt i området. JAg ska köpa en trådlös router. Har ni nåra förslag på bra 108 "megabitare".

jag har kollat på en DI-624. men när jag läste på pricerunner så var det mest bara negativ kritik. någon som har nåra erfarenheter om denna produkt?

alternativt hittade jag också en från netgear som verkade bra.

ruffis
2004-12-02, 10:37
Hej,

Provade Netgears 108Mbps router och blev inte speciellt förtjust. Jag tyckte den hade dålig räckvid vilket ledde till att den för det mesta inte kom upp i mer än 48Mbps eller mindre. Har nu bytt till en Belkin 125Mbps router och är helnöjd. Mycket bättre räckvid och går med full hastighet hela tiden. Den kräver dock lite handpåläggning. Installationen lägger upp en process som ligger och roffar åt sig 100% av cpu winxpdisablezeroconfigation, men den är det bara at ta bort så funkar allt perfekt.

ruffis

klas
2004-12-02, 13:18
okaj ruffis!! man tackar. Men denna process som du beskrev, va gör den för nytta. om man tar bort den, är det då ingen funktion som man går miste om?

juanito
2004-12-02, 18:32
Själv har jag en Office Connect wireless 54 Mb, vilken förmodligen är samma modell som din. Jag bor i en 60-tals hyreskåk betong och armeringsjärn.
Routern är placerad nära nog i mitten av lägenheten.
Alla 3 bärbara snittar ca 30 Mb/s.

Jag har 2st. 3com kort och ett Cisco. Ena 3com är ett x-jack.
Konstigt nog är Cisco kortet aningen rappare än de andra. 8)

ElFeo
2004-12-02, 18:50
Själv har jag en Office Connect wireless 54 Mb, vilken förmodligen är samma modell som din. Jag bor i en 60-tals hyreskåk betong och armeringsjärn.
Routern är placerad nära nog i mitten av lägenheten.
Alla 3 bärbara snittar ca 30 Mb/s.

Jag har 2st. 3com kort och ett Cisco. Ena 3com är ett x-jack.
Konstigt nog är Cisco kortet aningen rappare än de andra. 8)

Ja, det var nästan det jag trodde. Alltså att man kan få bra mycket snabbare farter än det jag kör.

Min svåger har köpt en router nu, så jag ska nog testa lite hemma hos honom...

ruffis
2004-12-02, 19:35
klas

Jag har inte märkt att det påverkar någonting mer än att man slipper att den ligger och äter processorkraft. Allt fungerar som det ska med kryptering och annat. Det är bara att döpa om den filen som hamnar under tools katalogen och sedan starta om datorn så fungerar allt som det ska och den processen laddas inte.