handdator

Visa fullständig version : Conax / Samsung 9500 hjälp.



kalle2345
2003-03-08, 17:12
Har precis försökt få igång Conax på en Samsung 9500 VIACI (v.118) men det fungerar inte. Troligen har jag missat något trots alla guider jag läst. Jättetacksam om någon vill hjälpa mig hitta felet:

Kör Win-98 se på en P 100, har redigerat ConaxEmuV21(linux tror jag) lagt in Baud9600, ATR värdena fanns redan i filen. I övrigt har jag inte ändrat i lincardemu.rc.

Har ett seasoninterface från Hansas med extern strömförsörning och ansluten comportskabel till com 1. Det finns logger tror jag och en kortplats på seasonet. Jordar också mellan dator och receiverchassit.

Gör enligt följande: Startar upp Samsungen och ställer mig på en Conaxkanal. Startar upp datorn med boot från disketten. Väntar....väntar.. Samsungen säger kodat program...

Skall det vara några koder med i det hela?
Var hittar man dem isåfall?
Skall de brännas på ett kort som skall vara i seasonets kortplats?
Om inte varför finns det en kortplats?
Är det om man bara har en kortplats och vill ha viacess också?

Har läst ConaxEmuv21 textfilen, där skrivs det att man skall lägga in keys??? Programmet är från -01, syftar det på någon annan emulering kanske??
Har också läst i en del guider att man skall dra seasonet ut och in för att få bild. Fick uppgiften av en handlare att Samsungen kan gå sönder om man drar ut seasonet när strömmen är påslagen. Stämmer detta verkligen??
Hoppas någon kan hjälpa mig så jag får se hockeyn.
Tack på förhand.

Mr_elite
2003-03-08, 17:34
Hej du!

Gå in på stopstop.info
Där finns conaxemulator
använd den i windows den fungerar.

kalle2345
2003-03-08, 17:56
Ok jag testar det, ser att den har en conax dat fil.
Hämtade min på SSH en linuxvariant,
fattade det som att den skulle funka också i windows.
Det stod ingenstans i anslutning till SSH filen att den inte funkar i windows.

Bortsett från filen- Gör jag rätt för övrigt??

kalle2345
2003-03-08, 18:31
Stop filen är ju inte bootbar på diskett.
Skall den läggas in i något annat program?
Kan man bara lägga in conax.dat filen i lce i linuxversionen?
Eller kanske lägga in alla windowsfilerna i lce mappen i linuxvarianten
usch det var inte lätt detta..hoppas någon kan detta..

kalle2345
2003-03-09, 13:09
Fick det att funka med linuxdisketten.

Lösningen var att uppdatera med nyaste datfilerna i lce mappen.
Lade även in Conax daten.
Det stod inte i ConEmuv21-guiden att man skulle lägga in nya datfiler.

Någon som vet bra ställe att hämta dessa datfiler på?

Finns det rena Conaxkoder någonstans så att man själv kan gå in och redigera sin dat-fil?

Jag fick också vicka lite/dra ut det 5-10 mm (seasonet) för att få bild.
Detta just vid uppstart, sedan kan man zappa i hög hastighet hur mycket som helst. Läste någonstans att detta inte skulle gå??

Är det meningen att man skall behöva vicka igång kortet så här eller skall bilden komma utan att man rör seasonet?

Mr_elite
2003-03-09, 15:02
Bra att du fick igång programet, det är det bästa men, con emu som jag pratade om startar du upp i windows, och det är inte så känsligt om man rör interfacet .Jag brukar också få röra lite på interfacet ibland.

kalle2345
2003-03-10, 22:53
Ok tack för infon, har ingen skärm ansluten så bootdisketten passar mig perfekt. Undrar om det finns någon annan lösning så man slipper att trixa med interfacet.
Finns det någon som med säkerhet kan verifiera att det föreligger risk att Samsungen 9500 VICIA kan gå sönder om man trixar för mycket med interfacet(drar ut o in) ?

L_C
2003-03-11, 12:41
Jag har en kompis som hadde sönder sitt interface men samsungen höll. Det var en ic-krets som gick sönder på facet, men jag tror inte att det kan vara nyttigt att dra det fram & tillbaka för mycket när det ligger ström på bättre att förska starta om 9500....

// Lasse

Mach 1
2003-03-12, 22:17
Stäng av mottagaren istället baktill på brytknappen de blir samma som en reset

kalle2345
2003-03-12, 23:46
Jag brukar reseta med strömbrytaren på baksidan.
Måste ändå vicka på kortet ofta.
Kan det vara dålig passform på seasonet så att kontaktytorna inte passar?
Har hört att det funkar bättre om man låter datorn stå på dygnet runt.
Alltså att programvaran alltid ligger färdigladdad när man slår på Samsungen...