handdator

Visa fullständig version : Radiotjänst (super korkade ...)



MRLINDELL
2004-11-23, 12:31
Hej!

Kan inte låta bli att bli förbannad!

Radiotjänst meddelar att en ViaSat/Canal Digital motttagare via Parabol har en kanalväljare, "DU KAN JU VÄLJA KANAL ELLER HUR ...." och allt med kanalväljare räknas som innehav och då skall man betala TV-avgift.

Sedan kvittar det om man har en LCD/Plasma utan kanalväljare. Avgiften gäller även videokamera och DVD med kopieringsmöjlighet.

MAN blir störd!

trollhattan
2004-11-23, 13:31
Sverige är ett piss land

reidarberge
2004-11-23, 13:35
det med tv avgift ska bli slut istället får alla hushåll betala en avgift. det spelar ingen roll om man har tv eller inte. det kan beropå att så många inte betalar licens rätta mig om jag har fel

Ripleyonline
2004-11-23, 13:47
håller aldrig i domstol... saxat från radiotjanst.se

"4 § Skyldigheten att betala TV-avgift omfattar inte sådana TV-mottagare som på grund av sin konstruktion inte kan användas för att ta emot markbundna sändningar. Lag (1997:1164)."

så kan du inte se markbundet på din mottagare så är du inte skyldig att betala.

>>>tillägg<<<

Sedan menar du väl DVD med inspelningsmöjlighet. En DVD Brännare är med all säkerhet inte Avgiftsskyldig.

MRLINDELL
2004-11-23, 17:24
Ring och kolla med radiotjänst - vilka nötter! Så får ni själva höra. ALLA skall betala licens på något sätt ... av minsta jävla anledning. 1852 sek eller vad det är nu är ca 160 sek/månad.
Inte undra på att man inte vill betala mera utan kör med egna kort. Oavsett om man tittar på Boxer, Viasat eller Canal Digital så skall man betala TV-avgift. Det finns säkert en kanalväljare någonstans :o)

Ripleyonline
2004-11-24, 06:43
du har alltid rätt att överklaga ett felaktigt beslut. bör bara vara att visa specifikationer på din utrustning för att få rätt. Lagen är ganska glasklar.

zadom
2004-11-24, 06:50
Jag är så jävla glad att jag inte betalar tv-licens!!! Känns helt underbart!!!

Ripleyonline
2004-11-24, 06:55
en ganska överflödig utgift

X-Files
2004-11-24, 08:04
Så här står det på Radiotjänst hemsida: http://www.radiotjanst.se/

3.Men om jag bara tittar på kabel/satellit-tv?

Avgiften är kopplad till själva innehavet av tv-mottagare enligt
1§ lag om TV-avgift.

Även om du bara tittar på kabel-tv/satellitkanaler eller om du inte
alls använder tv-mottagaren är du avgiftsskyldig.

Tv-avgiften ingår inte i kabel-tv eller satellit-tv-avgifterna.

Enligt det här så är ju vi alla skyldiga att betala Tv avg. eller......... :?:

Ripleyonline
2004-11-24, 10:00
X-Files allt handlar om att man inte har en mottagare som kan ta in marksända program. Alltså att man inte har en vanlig tv eller video. Har man en digitalmottagare som inte tar in marksända kanaler och har den kopplad till tex en projektor eller monitor (utan tvtuner) så är du inte skyldig att betala någon avgift. Allt detta samanfattas fint i lagboksutdraget i mitt tidigare inlägg.

:)

Mozer
2004-11-24, 21:47
Själv betalar man inte heller nån tv-licens 8)

Men alltså brukar dom göra hembesök för att få folk att betala licensen? Till mig har dom bara ringt en gång och frågat om jag har TV. Kan man vänta sig besök av dom inom en snar framtid? Eller hur går dom tillväga?

zadom
2004-11-25, 04:20
Själv betalar man inte heller nån tv-licens 8)

Men alltså brukar dom göra hembesök för att få folk att betala licensen? Till mig har dom bara ringt en gång och frågat om jag har TV. Kan man vänta sig besök av dom inom en snar framtid? Eller hur går dom tillväga?


Du kan vara lugn!!! Om dom skulle komma (något som händer 1 på miljonen) så är det bara att ge dom fingret när du öppnar dörren!!! Dom kan inte göra något!!!

Ripleyonline
2004-11-25, 06:49
Så här funkar det generellt:

Ett antal personer är kontrakterade som frilansande kontrollanter och blir tilldelade ett område att kontrollera (vanligtvis där de bor). Dessa personer får en viss avgift per hushåll de får att börja betala licensen. De är också tvingade att hitta en viss mängd nya betalare per månad tror det ligger på 25-30 ungefär. Dom får en lista från Radiotjänst med alla hushåll som inte betalar avgift. Du har ingen skyldighet att öppna för en kontrollant men om dom ser att du är hemma och har tv (typ genom fönstret) men inte öppnar så riskerar du böter.

Det händer också att radiotjänst gör kontroller med sin pejlingsutrustning. Eftersom detta är en slags avlyssningsutrustning så är det lagstadgat hur det får gå till och dom är tvugna att gå ut med information innan dom får göra det. Enligt dom själva sker det väldigt sällan att dom pejlar.

Jag är lite osäker på exakt hur pejlingen fungerar och hur känslig den är men som jag har förstått det så kan dom se exakt vad det är du ser på din tv. Bor du i lägenhet så borde det vara svårt för dem att bevisa att det var från din lägenhet som signalen kom.

!! Kollat runt lite och den allmänna uppfattningen är att pejling är väldigt osäker. Det man pejlar skall enligt uppgift vara uppdateringsfrekvensen och det ska krävas rejäla antenner för att genomföra det.!!


Så kolla genom kikhålet innan du öppnar dörren och har dom en lista med sig så smäll dörren i näsan på dom.

PePe
2004-11-25, 10:34
Det pågår ju en utredning just nu som skall ändra bestämmelserna så att alla som tittar på TV, oavsett hur det går till, skall betala avgift.
Personligen tycker jag att licenssystemet skall skrotas och avgiften läggas på skattsedeln. Vi ska ju utan tvekan ha både SR och SVT kvar och någonstans måste ju pengarna hämtas. Radiotjänst och alla pejlare runt om i landet försvinner samtidigt som det blir omöjligt att hålla sig undan från avgiften. Det måste ju bli billigare att skattefinansiera systemet och någonting måste väl även vi bidra med - eller?
Jag gissar att alla här på portalen som inte betalar TV-licens säkert har kanalväljaren kvar på TVn.

Noreply
2004-11-25, 12:36
Jag har aldrig betalat tv-licens och kommer aldrig göra det heller. Dom kommer hem till mig en gång per halvår och frågar om man har någon tv. Säger alltid mitt standardsvar: Nej, hejdå!

Mozer
2004-11-25, 14:59
Ok, då kan man vara lugn då :smile: Fast nackdelen är ju att man bor på nedersta våningen om dom skulle komma på besök. Blir svårt att förklara bort om dom skulle kika in genom fönstret innan dom plingar på.

triax
2004-11-30, 23:53
Jag vägrade också att betala licensen men då fick lilla frugan kalla fötter och betalade utan att jag viste om det, sedan var det kört, nu är det bara att fortsätta att betala skulle jag anta.

Ripleyonline
2004-12-01, 12:22
Har dom väl skickat ut ett inbetalningskort så är det bäst att betala först och sedan hävda dina invändningar. är det sedan så att du har rätt och dom har fel så skall dom betala tillbaka det du har betalt in. annars får man ju kanske problem med kronofogde också och man vill ju ha så lite med myndigheterna att göra som möjligt.