handdator

Visa fullständig version : Antenn nätverk i villa



kärri
2004-11-24, 12:14
Är det någon som har bra förslag på ett enkelt antenn nätverk för både satellit och terestrial.
Jag håller på att bygga ett nytt hus, går och funderar på hur jag skall lösa antennkabel dragningen.
Går det att få -S och -T i samma kabel eller måste man dra två kablar till varje uttag?
Jag vill ha möjligheten att kunna flytta sat boxen till olika rum.

Hade först tänkt koppla för terestriala delen som normalt, och sen dra en extra kabel till de rum som jag vill kunna sätta in sat mottagaren och ha ett litet kopplingsskåp där jag kopplar in kabel från SAT-antennen till det aktuella rummet.

Kom gärna med ideer hur jag enkelt kan få ett fungerande system!

ElFeo
2004-11-24, 12:16
Detta är min högsta dröm, tänk att få dra kablar och skit i väggarna...jag avundas dig!

Glöm för allt i världen inte att dra lite tomma rör för framtida kablar!

Spejarn
2004-11-26, 21:34
Det går alldeles utmärkt att köra S och T i samma kabel. Gör det själv!
Allt som behövs är någon typ av multiplexer för detta syfte, i mitt och ditt fall en diplexer, samt ett uttag där uppdelning sker. Finns hos välsorterade tv-handlare men även hos ELFA. Vad gäller uttag så finns det varianter som tillåter vidarekoppling, alltså anslutning av flera uttag i serie. På så sätt kan du bygga upp ett sk. MF nät bestående av en kabel som löper mellan de olika uttagen. Nackdelen är dock att dämpningen är rätt stor så du kan nog inte koppla för många uttag i serie om du har en svag signal men en 3-4 st. skall nog inte vara några problem.

Stiffe
2004-11-26, 23:01
Det går alldeles utmärkt att köra S och T i samma kabel. Gör det själv!
Allt som behövs är någon typ av multiplexer för detta syfte, i mitt och ditt fall en diplexer, samt ett uttag där uppdelning sker. Finns hos välsorterade tv-handlare men även hos ELFA. Vad gäller uttag så finns det varianter som tillåter vidarekoppling, alltså anslutning av flera uttag i serie. På så sätt kan du bygga upp ett sk. MF nät bestående av en kabel som löper mellan de olika uttagen. Nackdelen är dock att dämpningen är rätt stor så du kan nog inte koppla för många uttag i serie om du har en svag signal men en 3-4 st. skall nog inte vara några problem.

kan du skissa på ett kopplingsschema eller någon beskrivning på hur du menar? vet ju vad en multiplexer är osv men borde vara lättare för andra ifall du gör något enkelt i paint

triax
2004-11-30, 23:41
Det finns många olika sätt att lösa detta på, kör själv nätverk med sat, tv, dvd och video, det finns enkla fördelare på biltema för någon 50 lapp, det krävs en i var ende, men funkar gör det.

rottweiler
2004-12-01, 07:21
kan man använda innkommande kabel från lmb och sätta en t-skarv samt att då koppla en till parabolmotagare till kabeln? eller måste man ha en lnb med 2 utgångar på så att varje motagare har en egen kabel?

febster
2004-12-01, 10:24
Normalt har man ju 2 huvuden, och två polarisationer på dessa huvud. Då behöver man 2 dubbel-lnb och fyra kablar ner till t ex en 4 X 4 multiswitch.
Detta ger då 4 mottagare möjlighet att ta in alla kanalerna helt oberoende av de andra mottagarna.

Det bör ju täcka de flestas behov av inkopplingar.

Hittade även denna lilla sak, som ju bör vara villaägarens våta dröm om man ser till antenndragning iaf.. :wink:
_http://www.trianglecables.com/5x8muluptofo.html