handdator

Visa fullständig version : Digital Videokamera



Stimo
2004-12-09, 17:12
Tjo

Någon som har koll på sådant här.

Om man har en digital videokamra med MiniDV band som har usb anslutning. Är de då möjligt att läsa av kameran till datorn och sen bärnna på CD som man kan köra i en DVD spelare?

Somebody?

ElFeo
2004-12-09, 21:31
Är usb-porten ihopkopplad med själva "bandaren" så borde det ju fungera. Däremot så kan man i den sämsta av världar tänka sig att porten bara kan komma åt datat som ligger på typ ett minneskort för stillbilder som vissa har...

Lyssna inte så mycket på mig dock, eftersom jag inte har någon videokamera.

Är du i köpastagen eller har du bara problem att få ut videofilmen ur en befintlig kamera? I så fall: rtfm :)

Glömde:
Det troliga är att du kan flytta ren digital data mellan bandet och in på datorn via USB och i så fall kan du göra det du vill. Vissa kameror (gamla?) har dock bara en video ut, alltså någon analog utgång. I så fall får man "spela in" på datorn för att uppnå det du vill.

rottweiler
2004-12-09, 22:11
det funkar! har en sony pc100

basse105
2004-12-09, 22:39
Jepp, ska funka. Dock blir det ingen kanonbild pga usb-gränssnittet. blir bra med firewire (I-link på kameran) Vissa kameror kan även starta cd-brännaren automatiskt. :roll:

Stimo
2004-12-10, 06:12
Nä jag har värken problem och en befintlig kamera eller ska köpa utan försöker ta reda på åt en sådan icke data kunnig bonne på jobbet ;-)

Kameran som troligen ska köpas är http://www.netonnet.se/item.asp?iid=54462 och har inget minneskort vad de står med USB

figge_sand
2004-12-10, 10:17
Köp inget annat än Sony! Läs recensionerna om den kameran du tänkte köpa!... Den är inte i närheten av vad sony är! Kolla sony kameran för ungefär samma pengar! Kalas kamera! äger en själv!

orke
2004-12-10, 18:27
Det bästa är att skaffa ett FireWire-kort till datorn. Det bör inte kosta mer
än 300:- inkl enklare redigeringsprogram. Exempel på sådant finns
hos Hama. http://www.tura.se/hama/
Klicka vidare på, Produkter, Multimedia, PC-kort

USB-anslutningen på en videokamera används i regel till överföring
av stillbilder.
Det är också lämpligt att kopiera till DVD i.st.f CD om man ska få
plats med något i fullgod kvalitet.

(Detta är mitt första inlägg på ComHit. Jag kanske bidrog med något.
Ni har hjälpt mej otroligt mycket med med olika problem. Så tack så
väldigt mycket.)