handdator

Visa fullständig version : Julmust så in i norden



elvings
2004-12-22, 21:44
I sverige har vi julmust och coca-cola har i flera år försökt slå ut denna dryck vid jul utan att lyckas. Coca-cola började till och med med en egen fabrik i Sverige då pripps försökte få coca-cola att fatta att svenskar dricker julmust o ej cola vid jul.

Min undran är om Norge o Danmark har någon liknande dryck som coca-cola ej rår på vid någon speciell tid på året.

Jag har nämligen observerat att i år är coca-cola reklamen mer sporadisk på svenska kanaler men verkar gå hårt i våra grannländers kanaler.

Nu har coca-cola börjat med ett eget must-märke för att vinna tillbaka marknadsandelar i Sverige. Vet dock ej om denna Bjäre ä god då jag ej smakat den. Dricker själv spendrups sedan apotekarnes gick över till 1.4liters flaskor utan att sänka priset.

Samoth
2004-12-22, 21:48
Ja spendrups ja, som gammal Grängesbergare vet man att det andra smakar hästpiss;) i skolan visade dom bildspel om hur!

p1s
2004-12-22, 21:52
vart kan man få tag på den mest prisvärda musten? alltså i kr/liter

elvings
2004-12-22, 21:59
Beror på.
Vill du ha aspartamjulmust. (Istället för socker o den smakar ej bra) så skall du vända dig till överskottsbolag o liknande. En heter Läckö. Tror även jag sett Läckö på domus.

Skall du ha riktig must så är nog det billigaste literpriset att köpa i back. 33cl flaskor.

Jag köper dock 2x1.5liter spendrups på konsum för 15 spänn plus pant.

ElFeo
2004-12-22, 22:03
Glasflaskor är ju outstanding. Ska man ha en riktig jul så är det en back som gäller!

Vem fan köper den billigaste musten? Den självklara frågan är vilken som är godast.

Själv sätter jag Apotekarnes och Spendrups högt upp på listan.

cichlidae
2004-12-22, 22:04
Men hallå?! Vadå prisvärd must? Det finns bara apotekarnes. Att dricka något annat är ju helgerån! Apotekarnes ska det vara, till vilket pris som helst!

elvings
2004-12-22, 22:07
Men hallå?! Vadå prisvärd must? Det finns bara apotekarnes. Att dricka något annat är ju helgerån! Apotekarnes ska det vara, till vilket pris som helst!

Till vilket pris som helst? ja kanske om de inte hade mörkat snålomställningen till 1.4 liters flaskor istället för 1.5.

Oschysst mot kunden o därför gäller endast spendrups o ej apotekarnes. (Annan läskeblask är ok hos apotekarnes.

Måste också hålla me om att glasflaska är outstanding.
Tyvärr är jag lat o orkar aldrig panta så de blir plastflaskorna.

Storsnusaren
2004-12-22, 22:09
själv tycker jag hammars bryggeri julmust lirar i en helt egen division.

dock kanske lite knepig att få tag på i hela landet?

elvings
2004-12-22, 22:12
själv tycker jag hammars bryggeri julmust lirar i en helt egen division.

dock kanske lite knepig att få tag på i hela landet?

Har aldrig hört talas om men blev nyfiken. Även om jag dricker spendrups så är det värt att testa.

Var finns denna dryck?
Aspartan eller socker?
Pris?
Jämförbar med spendrups i smak?

hellmats
2004-12-22, 22:22
prova fors!!!
ett litet bryggeri men den är godast
ca 8 kr 1,5 l
ingen jul utan forsmust
ps.ligger nånstans i dalarna

T-bird
2004-12-22, 22:24
Borde inte all julmust smaka samma sak, för alla får väl ett extrakt som dom får blanda med vatten sen.
Av någon gammal gubbe som haft det i släkten i generationer

deas
2004-12-22, 22:25
Påskmust!!

elvings
2004-12-22, 22:28
Borde inte all julmust smaka samma sak, för alla får väl ett extrakt som dom får blanda med vatten sen.
Av någon gammal gubbe som haft det i släkten i generationer

Nästan.

Alla får grundsirapen från Danielsson tror jag de heter i Örebro. Därefter kan man krydda o lagra på olika sätt. Ungefär som att all tysk(Nästan all nuförtiden) öl görs på humle o malt enligt reinheitsgebot. Dock smakar ölen olika.

elvings
2004-12-22, 22:31
Påskmust!!

Påskmust är ett intressant alternativ då den musten ibland har varit lagrad från i julas. Om ej allt sålts sparas sirapsblandning till påsk.
Det borde smaka som julmust men gör inte alltid det.

Prova o njut.

För övrigt får jag rekommendera att köpa en back julmust i slutet av februari. Då kan man få dem för en tia plus pant och det enda som har hänt är att kolsyran eventuellt har tappat stinget men smaken är kvar.

elvings
2004-12-22, 22:33
För övrigt: Någon som vet något om mina frågor om grannländerna???

Storsnusaren
2004-12-23, 09:48
själv tycker jag hammars bryggeri julmust lirar i en helt egen division.

dock kanske lite knepig att få tag på i hela landet?

Har aldrig hört talas om men blev nyfiken. Även om jag dricker spendrups så är det värt att testa.

Var finns denna dryck?
Aspartan eller socker?
Pris?
Jämförbar med spendrups i smak?

hela nerike? kanske.. (bryggeriet ligger i askersunds kommun)

socker

normal pris (ca 10a litern)

p1s
2004-12-23, 22:33
jag funderade på en sak... det har ju kommit sånnadär sodastream nu som gör att man kan kolsyra själv. Om man har t.ex. en 1.5 liters julmust som så ofta blir avslagen om den inte dricks upp i tid. Går det då bra att kolsyra den kolsyrefria musten och få en lika god must som den nya eller är det kört?

elvings
2004-12-23, 23:15
Lika god kanske den ej blir men problemet är nog att när man kolsyrar en "färdig" dricka så brukar det bli ett hejdlöst skummande från sodastreamen. Det är därför man kolsyrar vattnet först i sodastreamen och häller i koncentrat efteråt.

Men prova gärna. Håll dig dock över diskbänken om du skulle få en överskummning i maskinen.

Meddela oss här sedan.

Edit: Sodastreamen kom på 80-talet men blir i några år en bortglömd maskin då och då.

p1s
2004-12-25, 21:23
tomten levererade en sodastream, men jag har än så länge bara testat att göra must från essensen som följde med. och den var inget vidare vill jag påstå. avvaktar för kolsyrning av avslagen must.

Samoth
2004-12-25, 23:17
Annars en favorit är hemmagjord Rom & köpt cola:)

p1s
2004-12-26, 15:51
är den lika god som köpt rom & hemmagjord cola tro

Samoth
2004-12-28, 21:02
Långt ifrån, glädjen ligger i att lura staten på sprit skatten, colan köper man billigt på Lidl.