handdator

Visa fullständig version : välja bredband



Megaman
2005-01-01, 15:25
nån som har tips om vad jag ska ha för företag jag ska ha 8 mbit och har funderat på telias...men det är ju så dyrt....eller är dom det bästa alternativet???

korden
2005-01-01, 15:45
Allt är bättre än Telia. Ta BBB om du har chansen

g-son
2005-01-01, 18:11
Ta det billigaste allternativet typ Tiscali eller nåt, själv kör jag Telia men det är bara för att de var först med 8-Mbit men det spelar ju ingen direkt roll vem som levererar bitarna förutom priset! :smile:

T-bird
2005-01-01, 18:30
Det är ju en princip fråga :D
Går det att undvika Telia så är det en självklarhet att göra det, monopol är till för att brytas :lol:

ElFeo
2005-01-01, 18:35
Det som är bra med Telia är deras telefonköer. Det brukar alltid fungera toppen. De billigare alternativen är generellt lite sämre på sådant enligt min mening (de som jag har testat (Tiscali, Bostream, BBB, Adamo).

Själv kör jag BBB och det är bra tycker jag, dock inte billigast. Kolla in Adamo, de är billiga som fan.

rox
2005-01-01, 19:22
Glocalnet har 8Mbit/s för 250/280 kr/mån (beronde på om man väljer att oxå ringa via dom).

Jag kommer att byta till Glocalnet. Har idag Spray 2Mbit/s.

Megaman
2005-01-02, 10:33
dom företag jag kan beställa ifrån är: bostream,glocalnet,rixtelecom,ventelo,spray,tele2, telia,tiscali,ymex. nån som har nån bra erfarenhet av någon av dem

ps glocalnets hemsida funkar ju inte ens

Hermansson
2005-01-02, 10:51
Detta är inte bredbandsabb, men jag tyckte det passade här ändå.

Jag har tele2's bredbandstelefonidosa, skaffa inte detta, dosan man får (köper för 699:-) innehåller en telefonsvarare som tele2 låser i configen och tar betalt 9:- i månaden för att den ska vara upplåst.

Ett företag som gör sånt ska man inte ha att göra med.

Tips: Rixtelecom har också bredbandstelefoni, samma dosa fast dom låser inget och man kan använda det genom datorn om man är tex bortrest och dom har ett forum där man kan få hjälp om att sätta upp asterisk bakom dosan.. Bygga upp telefoniväxlar å sånt typ.. :P

http://www.rixtelecom.se/forum/

klas
2005-01-02, 14:14
Har precis Beställde 8 Mbit från telia men det har fan inte börjat bra. Modemet har dom inte skickat ut, när man ringer kundtjänsten påstår dom att modemen har tagit slut :evil: :evil:.

JAg lånade ett gammlt modem från en poolare ett nokia modell: MP 5121 men ADSL lampan vill inte tändas. :evil: . Men nu till min fråga, poolaren som jag lånade modemet hittade inte telefonkabeln samt den vita grejjen som man trycker in i telejacket så jag tog en gammal som jag hittade i byrålådan. Kan de bero på detta?? Har hört att man måste använda samma teleutrustning som levereras med modemet. Stämmer detta?

Samoth
2005-01-02, 16:06
@klas
Den vita grejjen är ett filter, det måste du ha inkoplat, kan vara därför som din ASDSL lampa inte tänds upp.

rottweiler
2005-01-02, 16:25
till telias modem ska det nog vara korsad kabel!

Slowhand
2005-01-03, 01:09
Det sämsta med Telia och ComHem är nog de har inloggning till "internet" varje gång man ska ut o surfa, som dessutom kopplar ner sig efter en viss tid om man inte är aktiv. De är, vad jag hört, helt ensamma i hela Europa om detta förfarande och det är så dåligt, så dåligt!

Suger fett med andra ord!

trehorna
2005-01-03, 09:51
Ni har det bra som kan välja och vraka, här på landet får man nöja sig med isdn och betala för varje minut..... :-(

Ripleyonline
2005-01-03, 10:00
jag kör adamo 8/1 det funkar fint... bor ca 1200 meter från telestationen.. får 6,8Mbit i TP-test och maxar ca 800 Kbyte när jag tankar.. kostar 290/månad eller nått i den stilen...

ingen bindningstid men 2 månaders uppsägningstid

Glocalnet har ju tex citat:
"• Endast 12 månader bindningstid"

admin
2005-01-03, 10:05
Det sämsta med Telia och ComHem är nog de har inloggning till "internet" varje gång man ska ut o surfa, som dessutom kopplar ner sig efter en viss tid om man inte är aktiv. De är, vad jag hört, helt ensamma i hela Europa om detta förfarande och det är så dåligt, så dåligt!

Suger fett med andra ord!

Inte nu längre. För ett par-tre veckor sedan så ändrade ComHem iaf detta. Nu behöver man inte logga in längre. ;)

TouchMan65
2005-01-03, 11:12
Kanske lite sent påtänkt, men kolla upp:
www.pricerunner.se och klicka på bredband så kan du söka där..

Megaman
2005-01-03, 13:34
Ni har det bra som kan välja och vraka, här på landet får man nöja sig med isdn och betala för varje minut..... :-(

jo jag vet hur det e...dom har precis grävt vid mig nu....men det blir nog telia..dom verkar ha lite mer koll...och andra grejer

qrippe
2005-01-03, 18:24
Välj inte TYFON bara för har du inga problem så lär du med 99% säkerhet få det på ett eller annat sätt!! Ruggigt rutten firma kan ja bara säga.

hhhoser
2006-02-20, 19:13
Har idag telia bredband, men funderar på att byta till glocalnet.Om jag har förståt det rätt måste man ha fast abb på glocalnet för o få bredband. Funkar det som det ska och e inte några störningar o en massa strul?

bjornsson
2006-02-20, 19:48
Här jag bor så är alla leverantörer som inte går på telias nät bara skit i princip, t.ex. BBB (ADSL) som bara logga ur och tappar kontakten hela tiden, flera som har det problemet här... Hur hög ping som helst, totlat värde löst. Är Teracom som byggt ut här.

Så näe, vill man ha någon som funkar bra och stabilt så får man nog offra några kr för att ha Telia.

Och telia har inte heller login längre vad jag vet, har själv Glocalnet som hyr av telia.

humlan57
2006-02-20, 20:45
Här jag bor så är alla leverantörer som inte går på telias nät bara skit i princip, t.ex. BBB (ADSL) som bara logga ur och tappar kontakten hela tiden, flera som har det problemet här... Hur hög ping som helst, totlat värde löst. Är Teracom som byggt ut här.

Så näe, vill man ha någon som funkar bra och stabilt så får man nog offra några kr för att ha Telia.

Och telia har inte heller login längre vad jag vet, har själv Glocalnet som hyr av telia.

Så sant. Man får vad man betalar för, å Telia är bra på att hålla igång sitt nät. Jag skulle inte byta bort Telia, för att tjäna några "tjugor" i månanden. Driftsäkerhet, är åtminstone för mig, det jag prioriterar allra högst, å betalar gärna en extra slant för det åxå.

mvh humlan.

Kalle_P
2006-02-20, 21:03
Jag är nöjd med min BBB anknytning :smile: visserligen är det inte full speed = 24Mb/s.
Har bifogad en bild :wink:

Mvh Kalle

mimmie
2006-02-20, 21:05
Här jag bor så är alla leverantörer som inte går på telias nät bara skit i princip, t.ex. BBB (ADSL) som bara logga ur och tappar kontakten hela tiden, flera som har det problemet här... Hur hög ping som helst, totlat värde löst. Är Teracom som byggt ut här.

Så näe, vill man ha någon som funkar bra och stabilt så får man nog offra några kr för att ha Telia.

Och telia har inte heller login längre vad jag vet, har själv Glocalnet som hyr av telia.

Så sant. Man får vad man betalar för, å Telia är bra på att hålla igång sitt nät. Jag skulle inte byta bort Telia, för att tjäna några "tjugor" i månanden. Driftsäkerhet, är åtminstone för mig, det jag prioriterar allra högst, å betalar gärna en extra slant för det åxå.

mvh humlan.Det är ingen som HYR av Telia.
Det är Scanova ,inteTerracom som driver fasta telefonnätet,sedan får alla aktörer inkl Telia hyra plats i stationer och nätet ( att Telia verkar ha jävligt bra relation med Scanova är väl inte så konstigt eftersom det är deras gamla nät )
Staten äger väl 50% av Telia,då kanske Scanova som är ett statligt företag kan hjälpa till lite extra.

kUbbAS
2006-02-20, 21:17
Det är Skanova som äger telenätet! och sen hyr de olika aktörerna kapacitet i nätet


//kUbbAS

humlan57
2006-02-20, 21:49
Jo det är rätt, men jag orkade inte dra alla turer, med hur allt hänger ihop... För då ska det även tilläggas att det inte är Skanova som håller näten igång, utan det gör bl.a Flextronic å inhyrda entrepenörer. Men personalen som sköter näten, är oftast fd Telia anställda, med stort kunnande av nätet å utrustningen. D.v.s hur man än dribblar med företagen, så är det liks förbannat Telias fd kablar, fd utrustning, å till stor del fd personal, va än nuvarande företag råkar heta...

mvh humlan.

mimmie
2006-02-20, 22:25
Jo det är rätt, men jag orkade inte dra alla turer, med hur allt hänger ihop... För då ska det även tilläggas att det inte är Skanova som håller näten igång, utan det gör bl.a Flextronic å inhyrda entrepenörer. Men personalen som sköter näten, är oftast fd Telia anställda, med stort kunnande av nätet å utrustningen. D.v.s hur man än dribblar med företagen, så är det liks förbannat Telias fd kablar, fd utrustning, å till stor del fd personal, va än nuvarande företag råkar heta...

mvh humlan.Stämmer jävligt bra.
Har inget mer och tillägga i ämnet

kUbbAS
2006-02-20, 22:35
för att vara lite petig så är det Relacom som sköter nätet nu! har rätt nyligen köpt upp Flextronics

//kUbbAS

matkoh
2006-02-21, 05:42
Hmmm..

100 mpbs med fiber in i huset. Och jag bor på "landet". Dessutom har jag 5-6 operatörer att välja mellan. Inte låst till Telia eller så.

295:-/månad


Rockar asfett.

hhhoser
2006-02-21, 14:53
Det lutar lite mer åt spray 8mb för 179/månad.Bara det inte e en massa popup fönster. e det något tak på vad man får ladda ner o upp?

humlan57
2006-02-21, 15:28
för att vara lite petig så är det Relacom som sköter nätet nu! har rätt nyligen köpt upp Flextronics

//kUbbAS

:D :D Men säkert fortfarande Telias fd personal, dom som inte gått i pension, eller är egna entrepenörer... Det var ju ett tag sen jag jobbade med kabelfel, så det har säkert hänt en del...

mvh humlan.

rask300
2006-02-21, 18:58
Det lutar lite mer åt spray 8mb för 179/månad.Bara det inte e en massa popup fönster. e det något tak på vad man får ladda ner o upp?
Jaap, klippt från spray "särskilda vilkor för Spray bredband ADSL"

3.5 Bredband 2000-tjänsten, Bredband 8000-tjänsten och Bredband 24-tjänsten är begränsad till en överföringsmängd, totalt mängd av uppladdat data och nedladdat data, på max 50 GB per kund per kalendermånad
En sak till du vet väll att 179:- gäller i 3 månader sen blir det ordinarie taxa 359:- per månad.

wessa
2006-02-21, 19:01
Jag har ONE.se 30/20 på TP.
funkar utm. pris 336 :-/ mån 2 pc alltid igång.