handdator

Visa fullständig version : Proxy server



klas
2005-01-19, 17:50
Har skaffat en bredbandsrouter med inbyggt brandvägg (NAT + SPI). Jag behöver nu öppna lite portar till vissa program. Bl.a. fungerar det inte att skicka och ta emot filer via msn. JAg ser att i just msn-fallet kan man ställa inte proxyserver.

Är detta samma som portforwarding som man ställer in i brandväggen. Labbade lite med detta, öppnade en port i brandväggen men inte vile msn hoppa igång på den porten som jag just öppnat. Jag kanske är på helt fel spår. Jag vet inte. Någon som vet har jag ska göra.

Tackar för hjälp

admin
2005-01-20, 14:22
Det finns två typer av portar man brukar öppna. Både TCP och UDP (in och utgående trafik).
Jag vet tyvärr inte vilka portar msn använder för filöverföring, men dessa borde stå i antingen readme eller på deras hemsida (support).
Ett alternativ som gör att du helt slipper bry dig om vilka portar du öppnar är att använda DMZ, som borde finnas på din router. Det som händer då är att du stänger av brandväggen för en intern ip-adress, dvs att den inte alls skyddas, och detta kan därför inte vara att rekommendera, men det är ett alternativ.

klas
2005-01-20, 19:00
tack för detta rejj :smile: