handdator

Visa fullständig version : bästa antennen?



danema
2005-01-30, 10:59
vet inte om detta hamnade under rätt forum.
Jag bor i en lägenhet med betongväggar och kan inte sätta upp en riktig antenn(har fönster åt norr där signalen kommer från).Vilken är den bästa inomhusantennen?Nån som har nåt tips på hur jag ska få bra mottagning

frejac
2005-01-30, 11:12
Jag skulle försöka få skruva upp en "riktig" antenn på utsidan av fönstret. Typ en liten som är avsedd för balkong, men ser ut som en vanlig, med spröt.

Har själv haft en inomhusantenn med förstärkare, men det blev en stor skillnad när jag kopplade in en riktig istället. Fast jag har varit för lat för att skruva upp den, så just nu vilar den ovanpå tv'n :) Men den ska jag sätta upp utanför fönstret. Var hos min favvohandlare och skulle köpa en ufo-antenn att sätta upp, eftersom många sagt att den är bra, men han ville verkligen inte sälja den. Trots att den jag har nu var billigare. (kan ju iofs haft bättre marginal med den jag köpte. hehe)

ktd
2005-01-30, 12:55
Jag skulle försöka få skruva upp en "riktig" antenn på utsidan av fönstret. Typ en liten som är avsedd för balkong, men ser ut som en vanlig, med spröt.

Har själv haft en inomhusantenn med förstärkare, men det blev en stor skillnad när jag kopplade in en riktig istället. Fast jag har varit för lat för att skruva upp den, så just nu vilar den ovanpå tv'n :) Men den ska jag sätta upp utanför fönstret. Var hos min favvohandlare och skulle köpa en ufo-antenn att sätta upp, eftersom många sagt att den är bra, men han ville verkligen inte sälja den. Trots att den jag har nu var billigare. (kan ju iofs haft bättre marginal med den jag köpte. hehe)
Har du nån bild på den från nån webbsida?

Leatherface
2005-01-30, 15:02
här har jag 95-100% med macab mira inomhusantenn på alla kanaler men mycke trafik däremot som stör runt omkring... ufo antenn hjälper väl knappast mot det antar jag...

ktd
2005-01-30, 15:13
Jag har en All-In-One 40db (den platta som är som ett A4) och ligger på ~95% men ibland dippar den ner och jag får ett ljudsprak i typ 1sek. Hur kan det bli så när jag har ~95% för det mesta. Verkar vara jäkligt ostabilt med marksänd digitalTv... :(
Hade comslem innan och där var det aldrig dom problemen men man hade ju andra iof...

Leatherface
2005-01-30, 15:29
nyaste force firmware fixade ljudspraket åtminstone... men tycker de borde klara 50-70% som de brukar gå ner till... ja vet dom som har ca 60-70% och över 100000 ber och funkar fint för dom ändå.. verkar typ som att force inte klarar signalfall eller nåt så bra...

bundy
2005-01-30, 18:47
www.hembiobutiken.se

De säljer en antenn som heter MIRA

Kostar en del men slår ut alla andra på marknaden

Leatherface
2005-01-30, 19:30
det är den jag har.... samma problem med den oxo... kan nog inte göra så mycke åt saken om de kommer bilar och stör nåra meter från fönstret t.ex... de konstiga är att om ja slår av förstärkningen så ligger ja på ca 60-70% och då funkar det men om ja har på som vanligt och ligger på 95-100% men går ner till 60-70% nån sek då fuckar det direkt...

ktd
2005-01-30, 19:41
jag kan inte ha utan förstärkning... Då blir det mosaik...

Leatherface
2005-01-30, 19:50
iaf så är antennen där bra... filtrerar bort mobiltelefoner och trådlösa nätverk typ men inte störningar från elnät,bilar osv och det är de senare som är mitt problem.... om du inte har så mycke trafik runtomkring kanske de kan löna sig att skaffa en sån annars så kommer det nog inte bli så stor skillnad du har ju bra mottagning annars... men köp inte från hembiobutiken utan www.kjell.com dom är billigare...

frejac
2005-01-30, 20:03
jag kunde inte heller ha utan förstärkning tills jag skaffade min balkongantenn.

ktd
2005-01-30, 20:08
Men ge mig en bild på din antenn frejac NU! ;)

frejac
2005-01-30, 21:37
Hahaha har tyvärr ingen. Den ser precis ut som en vanlig takantenn men är kanske 1 meter lång bara.

danema
2005-01-31, 05:52
tackar för alla svaren..får testa den där mira antennen

ktd
2005-01-31, 07:20
Låt oss veta hur det det gick med Mira...

danema
2005-01-31, 11:15
jajemensan

Leatherface
2005-01-31, 13:55
kom bara ihåg att om du redan har en och vill få bort störningar så kommer inte den här heller att hjälpa... men den har annars bra mottagning som sagt...

Leatherface
2005-01-31, 16:04
man kanske kan slänga upp en sån här på väggen i värsta fall annars hehe....

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=30260&path=20000,500000,540000

rizzyro
2005-02-03, 16:49
Är det någon som har provat en gitterantenn?

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=30260&path=20000,500000,540000

Nemo
2005-02-04, 20:56
Den funkar kanon sitter på ett kvastskaft just nu satte upp boxen (nytt) på 2min ställde antenen åt rätt håll bara on & det var klart Efter kanalsök.
Plättlätt HAr haft parabol i 17år & det kan ju jävlas så här enkelt borde det nästan vara olagligt att vara 8)
Men antennen é bra iaf

Hof
2005-02-06, 20:16
Den funkar kanon sitter på ett kvastskaft just nu satte upp boxen (nytt) på 2min ställde antenen åt rätt håll bara on & det var klart Efter kanalsök.
Plättlätt HAr haft parabol i 17år & det kan ju jävlas så här enkelt borde det nästan vara olagligt att vara 8)
Men antennen é bra iaf

Vilken antenn syftar du på?

Leatherface
2005-02-06, 23:44
kanske skulle läsa vad som skrivits tidigare innan du frågar???

momso
2005-04-21, 18:14
Jag har en OneForAll SV 9210 Ultra Flat inomhusantenn men har bara 25-50% mottagning. Enligt specen så har den Förstärkning 38 dB och har både mottagning på VHF- och UHF-banden. Jag har hört att VHF kan ibland störa ut UHF, kan de vara det som är mitt problem och kommer Macab Mira antennen vara ett bättre alternativ?? Db ligger på ungefär samma på båda...

Kjellsons
2005-04-21, 19:52
Den bästa förstärkaren är en stor antenn brukar det heta, glöm allt vad inomhusantenner heter, både med och utan inbyggd förstärkare.
Senda/Boxer har lurat i hela svenska folket att det går bra med en inomhusantenn.

En antennförstärkare är enbart till för att kompensera för lång antennkabel.
Vad hjälper det med att förstärka 30 dB när själva grundsignalen redan är dålig ?

En gitterantenn är i första hand till för att döda icke önskvärda signaler från närliggande sändare, gitterantennen har annars en dålig förstärkning.
Det absolut bästa är X-elementantennen typ Triax Unix:

http://www.triax.dk/ifs/files/triax/sv/presentation/home/satellit_o_marksant/dth/ada/Terrestria/UHF_BIVxV/Unix_Aeria/Unix_Aeria.jsp

Den är gjord för svenska förhållande med en liten mer tåligare aluminiumlegering, men det går givetvis bra med likvärdig från CLAS, Kjell &.

Kabeln är också viktig och där skall man ha dubbelskärmad "parabolkabel" kabel , skärmen består både av strumpa och folie.
Sådan kabel brukar ha innerledare på 0.7 mm eller mer, och ytterdiameter brukar röra sig om 8 mm.
Det händer att folk kör med inomhuskabel ( diam. 4-5 mm)
bara för att den är smidig men den dämpar signalen alldeles för mycket.
Om det går försök undvik att montera antennen med lövträd i vägen då det under sommaren blir vatten i löven som dämpar signalen ordentligt.

Behöver man dra lång antennkabel (15 m eller mer) kan man prova en
antennförstärkare men då skall det vara en typ lågbrusig.
Själva förstärkaren monteras så nära antennen som möjligt och strömförsörjningen kan vara på vinden eller vid tv apparaten.
Jag har provat 30-274 från Kjell& med bra resultat.

Kjelle

elvings
2005-04-21, 20:39
De bästa antennerna för digitaltv är i och för sig de gamla grillgallren. (TV2 antenn) Syns ofta uppe på hustaken. De är platta och påminner om ett galler.
Är i och för sig ingen inomhusantenn men jag har en lutandes bakom tvn. Skall egentligen inte kunna få in boxer där jag bor men fick detta tips i någon undersökning och det funkar kalasbra.

Såg precis att denna gitterantenn varit uppe i tråden. :oops:

marimekko
2005-04-21, 23:23
Har en antennförstärkare modell industriell (från SAAB-fabriken) men inte lyckats hitta den online. Prövade den uppe vid sommarstugan där det inte gick att få in något annat än TV4 och CNN utan bildstörningar i vintras (snö = antenndöden).
Och vips, 100% signalstyrka och perfekt bild på alla kanaler! Riktigt imponerande tyckte jag.

Den är ungefär 20x15x10 centimeter stor och väger 2-3 kilo, ytterhölje med kylflänsar i vad som verkar vara gjutjärn.
Står ett namn på men kommer inte ihåg det just nu. Skulle vara intressant att veta vad en sådan kostar egentligen, köptes för en hundring, den skulle slängas för de behövde den inte.

Ontopic: Standardantenn från Claes Ohlsson funkar fint här hemma.

Mr.pontiac
2005-04-23, 00:14
Köp televes antenn art no 30258 från Kje** o CO
det kommer att funka sedan!!
har testat själv, en mycket bra antenn :D

Leatherface
2005-04-23, 09:10
funkar bra med inomhusantenner också men dom är väldigt känsliga för störningar... har annars bra mottagning 95-100% och 0 bitfel.... tyvärr bor man ju 2-3 meter från trafik och längst ner i huset och inga jordade kontakter så vet inte om ens en utomhusantenn inne skulle hjälpa mot störningar från det...

guffe
2005-04-23, 16:07
Rätt antenn för rätt förutsättningar.

Yagiantennen är en riktantenn av som består av två upp till tjugo eller fyrtio
element, ibland fler beroende på hur man räknar.

Det är endast ett element som är aktivt vilket är anslutet till koaxkabeln. Alla de övriga "passiva" elementen deltar i mottagningsprocessen genom att först ta emot signalen och sedan "sända" ut den igen. Därför kommer den våg som når det aktiva elementet "genom" alla de passiva elementen att vara något fördröjd jämfört med vågor som når det aktiva elementet från andra riktningar.

Genom att välja lämplig längd på de passiva elementen, vilket påverkar fördröjningen så kan man få utsläckning när vågen kommer från andra riktningar än framifrån. Om antennen på detta vis blir mindre känslig i vissa riktningar så måste den istället bli mer känslig i någon annan riktning framriktningen. På detta vis får vi antennvinst (Gain).

Antennelementens tjocklek påverkar antennens bandbredd vi kan på vissa modeller se olika lösningar på detta genom mer eller mindre fantasifulla former, Yagiantennen är annars mycket smalbandig till sin natur.

Vid mottagning av digital-tv bör man så långt det är möjligt sträva efter en mottagning med så jämna insignalsnivåer som möjligt. När man använder Yagiantenner i närzon (upp till ca 30km) från sändaren är det vanligt främst på lite skärmade platser att någon eller några av de digitala kanalerna blir alarmerande låga. Detta beror främst på mottagarantennens egenskaper och markreflektion.

Vilka egenskaper i Yagiantennen är det då som får till följd att det kan vara svårt att erhålla jämna signalnivåer? Vid utsändning av radiosignaler på olika kanaler/frekvenser så kommer vi på mottagarplatsen att få våra kanaler i fas på olika höjder från marknivå och uppåt (även radiellt och tangiellt sett från sändaren), dessa skillnader i höjd bestäms främst av kanalens frekvens tex. K28 = 530Mhz och våglängden för denna frekvens är 0,56 meter att jämföra med K60 på 786Mhz och en våglängd på 0,38 meter.

Yagiantennen har normalt hög riktverkan vilket gör den mindre känslig för markreflektion vilket är bra vid analog mottagning där det endast är två UHF kanaler som antennen skall ta emot/fasa in. (I Nacka FM/TV är det SVT2, YLE och TV4).

När Yagiantennen används i sändarens närzon (upp till 30km) blir det många gånger problem att ta emot fyra digitala och två analoga kanaler/frekvenser.

Problemet blir ojämna insignalnivåer vilket beror på antennens smala öppningsvinklar som effektivt fasar bort nyttig markreflektion i fas.

Byter man till en kort Yagiantenn blir nivåerna jämnare vilket beror på att en kortare Yagiantenn har större öppningsvinklar horisontellt och vertikalt som tar med mer av nyttig markreflektion.

Naturligtvis finns det mängder med undantag där Yagiantennen fungerar mycket bra även i närzon men det är många gånger också ett resultat av hög fältstyrka när vi befinner oss nära sändaren.

Yagiantennen har enligt de flesta tillverkare en gainkurva som talar för dess lämplighet att leverera jämna signalnivåer då det oftast är högst gain på höga kanaler/frekvenser.

Om nu verkligheten såg likadan ut så är vi nära den perfekta antennen, men tyvärr faller det på antennens öppningsvinkel och därmed förmåga/oförmåga att fasa in signaler från många kanaler/frekvenser till jämna signalnivåer.

Log-periodisk antenn
Om ett antal dipoler av stigande längd placeras efter varandra och om dipolerna matas med 180 graders vridning mellan varje dipol och mottagaren ansluts vid den kortaste dipolen dvs. koaxkabeln anslutes i ena änden där kortaste spröten sitter.

Med denna metod erhåller man en riktantenn som fungerar över ett stort frekvensområde, förenklat kan man säga att mottagen energi fortplantas på antennen fram till den till den dipol som är i halvvågsresonans men även dipolen framför och dipolen bakom kommer att medverka.

Vi får således en treelementsriktantenn som strålar mot den kortaste dipolen. När frekvensen ändras (eller annan sändarkanal ställs in) så skiftar energin till tre andra dipoler.

Något förenklat kan man säga att antennens elektriska egenskaper blir oförändrade från den frekvens som motsvaras av den näst längsta dipolen upp till den frekvens som motsvaras av den näst kortaste dipolen.

Den log-periodiska antennen har inte det höga gain som en Yagiantenn kan erbjuda på några kanaler i mitten av dess bandbredd.

Gainkurvan är relativt flack för den här antennen vilket är en fördel i vissa fall då det är lättare att erhålla jämn insignal över stor bandbredd.

Vid injustering av den log-periodiska antennen gäller det att vara lika noggrann som med Yagiantennen.

Gitterantenn (Grind)
Detta är antennen med 4 st parallellkopplade dipoler stackade framför ett reflekterande galler denna typ av antenn är lämplig då man vill undertrycka bakifrån kommande signaler/reflexer, gitterantennen har vanligtvis bättre fram/back-förhållande än Yagi och logperiodiska antenner.

Att gitterantennen passar så bra för mottagning av digitala kanaler kan vid en första anblick verka lite märkligt vid jämförelse av vertikal öppningsvinkel mellan de olika antenntyperna.

Våra mätresultat visar att man inte får de kraftiga signalnivåväxlingarna när signalen går i/urfas med gitterantennen vilket gör den mycket lämplig att användas för digital-TV där jämn insignal mellan kanalerna/muxarna är grunden för en lyckad installation.

Vad är skillnaden då? Gitterantennens absorptionsyta alltså den totala metallytan (dipolmatta) som riktas mot sändarmasten är betydligt större än hos Yagi och den logperiodiska antennen detta medför att större yta av antennen exponeras och kommer därmed att vara i mer eller mindre resonans även vid stora frekvensskillnader.

Det är alltså en lyckad konstruktion som gör denna antenn mycket lämplig att använda för marksänd digital-TV i närzon.

Om vi däremot jämför mottagning av analoga signaler där det ställs mycket höga krav på reflexfri insignal så kan gitterantennen däremot vara svårare att hantera då i/urfasläget som är något långdraget också innehåller signaler med reflexioner i.

Grundkonstruktionen av denna antenntyp förekommer som sändarantenn i många av Teracoms sändaranläggningar tex reservsändarantenn för digital-TV i Nacka mast I.

Leatherface
2005-04-23, 18:37
5 mil blir för långt bort för en gitterantenn antar jag då.. fast mitt problem är ju mer att det är störningarna jag måste få bort... stör ju även från elnätet... har hänt i vissa fall att störningar på elnätet tom låst min dator så jag har varit tvungen starta om... mottagningen är 95-100% på alla kanaler... utan förstärkningen ca 90% på dom stakare och 50-70% på dom svagare...

Yaesu
2005-04-23, 22:46
Har man problem med störningar så är aktiva antenner och antennförstärkare rena döden. Dom är väldigt duktiga på att förstärka störningara så att mottagaren till och med kan bli helt blockerad.

En bra (och lång) riktantenn är bästa medicinen, även om man har bra sigalstyrka med en enklare antenn. De långa antennerna är mer riktade och har kraftigare dämpning av signaler från sidorna och bakifrån.

Störningar från nätet avhjälpes med ett nätfilter. Drivs boxen av en batterieliminator (som min) så kan den vara undermålig. Dom skickar naturligtvis med det billigaste dom kan hitta. Switchade eliminatorer borde vara att föredra. Switchningen i sig gör att dom måste ha bra filtrering av utspänningen och därför är dom duktiga på att även ta bort annat skräp som kommer med nätspänningen.

Leatherface
2005-04-24, 06:48
kan inte ha nå nätfilter.. jag har inga jordade kontakter i lägenheten... och en stor utomhusantenn är ju inte att tänk på heller inomhus... måste va en mindre sån isf..

momso
2005-04-26, 12:06
Mitt problem är att jag inte kan sätta upp en antenn på balkongen pga hyresvärden och att huset har Kabalvision som har blokerat alla signaler förutom deras egna. Jag har som sagt en OneForAll SV 9210 Ultra Flat inomhusantenn som jag har som bäst 50% mottagning. Jag vill helst slippa returnera en massa antenner för att hitta en bra. Vill bara veta vilken som är kraftfullast och fungerar bra i ett tätbefolkat område med trafik och tunnelbana störningar (sthlm). Bor ca 15 km från nacka antennen (mörby)

Leatherface
2005-04-26, 15:39
balkongen kan dom inte neka dig och ha på.. däremot utanför fönster och sånt brukar dom väl inte gilla.... här har man då inte ens en balkong... om du har mycket störningar så räcker inte ens bästa inomhusantenn..... jag har störningar på kanaler jag har i princip 100% på... men om du inte har så mycket störningar runtomkring så klarar man sig med en macab mira antenn... den filtrerar bort mobiltelefoner och trådlösa nätverk också... men bilar gillar den inte... fast normalt har jag inte så mycket störningar att det inte går att se men vissa dar kan de störa till 5-10 ggr i timmen och då kan de bli störande...

bundy
2005-05-10, 11:43
Prova att göra en ny kabel mellan antennen och boxen, köp riktiga kontakter som är HF-täta och en bra kabel

Leatherface
2005-05-10, 15:40
har en goldkabel med ferritkärnor och trippelskärmad.. vart nästan värre bara..... jag har ju alltid bild iaf så det kunde ju vara värre... så de funkar ju ändå inte så dåligt... tom kabelnätet vi har här störs av allt möjligt härikring...

elvings
2005-05-10, 21:49
5 mil blir för långt bort för en gitterantenn antar jag då.. fast mitt problem är ju mer att det är störningarna jag måste få bort... stör ju även från elnätet... har hänt i vissa fall att störningar på elnätet tom låst min dator så jag har varit tvungen starta om... mottagningen är 95-100% på alla kanaler... utan förstärkningen ca 90% på dom stakare och 50-70% på dom svagare...

Det tror jag inte.
Jag har en gitterantenn och gissar att jag har cirka 15-20 mil till sändaren. Antennen står lutad mot en gammal spinnrock inne i huset bredvid tvn.

Dock passerar tvsignalen bland annat tvärs över vänern.

Jag har även en förstärkare från biltema inkopplad och har av och till 100% mottagning.

Leatherface
2005-05-10, 23:48
oki får ju se hur man gör då... skulle ju passa bra hänga upp en sån på väggen där jag har starkast signal... kommer nog inte undan störningarna från trafiken men kanske slipper elspikarna då iaf...

momso
2005-05-12, 19:01
Efter att ha provat One for all SV 9210 Ultra Flat antennen, Champion 6257 Bordsantennen och Triax UFO45 så har jag bäst mottagning med en clasolsson antenn för 200 kr

http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q112q116q619q621&ic=N&sw=15042


Vet inte om de funkar för alla men för mig så va billigast bäst! :lol:

Leatherface
2005-05-13, 01:11
spelar ingen roll vilken inomhusantenn det är... man får elspikar med alla.. iaf med force... den jag har nu funkar bäst av dom jag testat... nu bor säkert dom flesta här bättre till än jag.. har typ gator åt alla håll som går runtom min byggnad osv så har man inte de och helst ingen force så tror jag att man kommer klarar sig utan störningar med den jag har...

ktd
2005-05-20, 23:53
Störningar från nätet avhjälpes med ett nätfilter.

Tips på ett bra nätfiler och vart man kan köpa tack?

Leatherface
2005-05-21, 17:46
Störningar från nätet avhjälpes med ett nätfilter.

Tips på ett bra nätfiler och vart man kan köpa tack?

om du bor i lägenhet så funkar dom mest troligt inte.. måste vara jordade kontakter... bara dom nyaste som har det...

ktd
2005-05-21, 18:32
Då är det bara skita i det då... Bor i gammal lgh utan jordade kontakter...

Blir så jävla trött på att det hackar till ibland. Ligger man på 95% tycker jag en dropp till 70% inte borde göra så det hackar men Boxer & Terracom har ingen som helst förståelse för detta utan skyller allt på dålig mottagning.
Jag har en grid på balkongen och ingen förstärkare ändå har jag 95%. Dert tycker inte jag är dålig mottagning som dom verkar tycka... :x

janbananfan
2005-05-21, 19:29
Störningar från nätet avhjälpes med ett nätfilter.

Tips på ett bra nätfiler och vart man kan köpa tack?

om du bor i lägenhet så funkar dom mest troligt inte.. måste vara jordade kontakter... bara dom nyaste som har det...

För alla de (andra) med jordade kontakter så vore detta ett bra ställe att tipsa om nätfilter. Vad kan ni rekommendera?

LB
2005-05-23, 10:11
Efter att ha provat One for all SV 9210 Ultra Flat antennen, Champion 6257 Bordsantennen och Triax UFO45 så har jag bäst mottagning med en clasolsson antenn för 200 kr

http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q112q116q619q621&ic=N&sw=15042


Vet inte om de funkar för alla men för mig så va billigast bäst! :lol:

Testade länken men hittade ingen för 200:-, kanse är priset ändrat.
Kan du även uppge artickelnummret?