handdator

Visa fullständig version : Satellit kort (pci/DVB)



Snouser
2005-01-31, 02:07
Om man har ett tv/satellit kort kan man då kryptera av te.x conax(CD) med mjukvara eller måste man ha ett kort och ev. en module? eller hur funkar dom modellerna som inte har nån smart korts läsare?

mami
2005-01-31, 05:47
Japp, finns program som du skriver in koderna i en fil för de olika krypterings systemen.
Men det gäller att koderna är knäckta annars kan du bara se gratis kanaler.
Om du läst runt lite på forumet så vet du hur det ligger till med Viasat å Canal Digital nu just....

Du kan även läsa lite om cardsharing eftersom det e på tabeten nu just...

/Mami

Snouser
2005-01-31, 12:35
Men kan man koppla en vanlig bordsantenn till dessa kort åxå så att man kan få in dom vanliga kanalerna, som 1:an 2:an et.c?


EDIT: Om de nu skulle komma ut filer till CD då skulle de ju inte funka och lägga in koderna eftersom dom är bundna i ett prg...eller hur??

mami
2005-01-31, 13:23
Om du skaffar ett dvb-s kort så kan du inte använda nån vanlig antenn till det utan endast parabolen.
Du kan iaf se de kanaler på viasat som fortfarande har viacces systemet kvar.
När det kommer ut nya filer till CD som m2 så måste du isf ha en kort läsare å ett m2 kort som du bränner dem på.
Men kommer koden ut så är det bara att klistra in den i en fil, ex. softcam.key för yankse tillägget som används i progdvb.

/mami

Snouser
2005-01-31, 13:31
Finns de nått tv-kort som är kombinerat annalog och digital?

p1s
2005-01-31, 13:47
ja vad jag vet så har både t.ex. Compro och Pinnacle Terrestrial kort som tar emot både analoga och digitala signaler. Sen finns det väl kombinerat analogt/digitalt för kabel-TV nätet också. Några satellitkort för båda har jag dock inte sett.

Snouser
2005-01-31, 16:36
Kan du rekomendera nått bra pci kort för satellit sänning, med madule platts dock inte den på sat.nu

mami
2005-02-01, 06:04
Köp ett Hauppauge WinTV Nexus-S (dvb-s) + Hauppauge Common Interface. Rekomender det starkt :wink:
Jag har 2 sånna kort å de funkar fint. Å så e de hårdvaru koding på dem.
Blev själv rekomenderat ett sånt när jag skulle köpa.
Tänkte först på ett Hercules Smart TV Satellite (dvb-s) men de tyckte inte jag skulle köpa nåt sånt!

Eller köp vad du vill bara det är SS1 (SkyStar1)/ TT-Compatible kort, det är nexus-s.
Alla SS1 har hårdvaru dekoder så.
Å SS2 är utan.

/mami

p1s
2005-02-01, 08:18
Hauppauge är bra kort. Köp något av de som mami rekommenderar. Om du inte är beredd att lägga ut så mycket pengar skullle du kunna köpa ett NOVA med CA-modulplats. De är också mycket bra kort, dock utan hårdvarudekoder.

Snouser
2005-02-01, 19:14
Är det denna http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=4642 du menar. Fattar inte rigtigt var man ska ha CA modulen, enligt guiden så ska mna sätta den i 3.5" plattsen. Vad ha denna för funkationer som är så speciella som inte dom billiga har? Den värkar super bra!

mami
2005-02-02, 18:14
japp ett sånt kort vi menar.

då det gäller ci så finns det olika till de korten.
har sett ett som skall vara i 3.5" platsen å sen sånna som skall vara i en pci slot (sånt har jag).

finns nån nyare variant av nexus-s korten som inte funkar i linux pga. att de fixat om de lite (minns inte vad) så kolla om du får tag på ett lite gammlare först!!

/mami