handdator

Visa fullständig version : ComHem tar betalt för gratiskanal



Polisen
2005-02-11, 00:03
ComHem sänder Barnkanalen / Kunskapskanalen och tar 39 kr för det. En kanal som vi redan betalat via TV-licensen.

Nu får den must carry-status också:

Citat:
"TV4, SVT:s kanaler 1-2, SVT24 och Barnkanalen/Kunskapskanalen får så kallad must carry-status. Det innebär att innehavaren av kabel-tv-nät är skyldig att vidarebefordra dessa tv-kanaler."

Källa:
http://www.di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?stat=0&ArticleID=2005%5c02%5c10%5c132998&SectionId=Ettan&menusection=Startsidan;Huvudnyheter

Ett problem som ComHem borde få med det här, är att Barnkanalen / Kunskapskanalen ligger under digitalutbudet. Kanske att de måste ge ut digitalkort gratis, om det här går igenom :?:

ehrlin
2005-02-11, 12:04
SVT24 då??

PoorSucker
2005-02-11, 13:33
SVT 24 kommer okodat.
Barnkanalen/kunskapskanalen kommer kodat.

ktd
2005-02-11, 14:09
SVT24 & Barnkalen/Kunskapskanalen är inte en MUST CARRY ännu.
Hörde på ekot igår att regeringen vill göra dom till det. Får se hur det blir med det men antagligen kommer dom också att bli det.

LancelotSweden
2005-02-11, 17:32
och då blir det ju inga direkta problem för comhem att koda av dom och sända ut dom analogt ,
precis som dom gör med flera av dom andra analoga kanalerna idag .

eller har jag helt fel ? ( ursäkta i så fall )

Ripleyonline
2005-02-11, 20:50
"must carry" regeln säger bara att dom måste vidarebefordra kanalerna i sitt nät gratis inte att dom inte får ta ut någon avgift för korten som man är tvungen att använda. Som det är idag så uppfyller comhem kraven genom att visa 1,2 och 4an i analoga sändningar som är avgiftsfria. Om 24 och barnkanalen får "must carry" status så är det möjligt att de måste koda av dessa med men vad jag läste i tidningen idag var att de även i fortsättningen bara skulle vara tvugna att koda av 1:an 2:an och 4:an.

Hermansson
2005-02-12, 05:15
lustigt att denna tråd kom till... förrförra veckan skickade jag ett mail till comhem där jag frågade varför dom tog betalt för public service kanaler...

deras svar var som sagt att det var inga must carry kanaler.

Jag skickade ett svar frågande vad det hade för betydelse, must carry betyder bara att dom måste tillhandahålla kanalen den i sig säger inte att kanalen skall vara gratis. Det är public service "stämpeln" som gör det eller hur.
Men helt plötsligt så får jag inget svar...

the varan
2005-02-12, 23:15
Com hem har idag skyldighet att vidarebefodra SVT24 gratis till sina digitala kunder. Det är alltså en sk Must Carry. Nu sker samma sak med Brankanalen och Kunskapskanalen. Det krävs dock ett programkort från Com hem och de får de fortsätta ta betalt för.

KillaH
2005-02-13, 22:46
i nuläget får jag inte in SVT med min box o gamla priatkort sedan dom flyttade den från Kanalplats 11

the varan
2005-02-14, 10:42
i nuläget får jag inte in SVT med min box o gamla priatkort sedan dom flyttade den från Kanalplats 11

Som sagt du måste ha ett programkort från Com hem. De har ingen skyldighet att sända kanalerna gratis till de som saknar företagets kort.