handdator

Visa fullständig version : Bränna film till dvd



einar
2005-02-28, 13:32
:?: Hej! Jag har alldeles nyss köpt mig en dvd-brännare NEC 3520A
Och har nu laddat hem en film,Meet.the fockers TC DVDR-METE,det är denna film jag laddat hem,menjag är nybörjare på dvd brännare jag får det inte att funka när jag skall bränna filmen,jag gör väl nåt fel men vet inte vad??
Jag har bränt foto och musikalbum,det fick jag att fungera,men inte filmen??
Använder nero 6,0,06,dvd skivor som heter eProformance1 - 8x
tacksam om nån kan hjälpa mig. :roll:

brunte40
2005-02-28, 13:38
Prova med DVD Shrink 3.2 :!:

Nicepoz
2005-02-28, 18:09
Följ dom anvisning som finns i det program du har (nero)
Med nero så blir det bra. Har du frågor så använd hjälpdelen i nero (länst upp höger)

Anders_79
2005-03-01, 00:13
Jag brände en film med detta fil namn National.Treasure.2004.TC.SweSub.cd1(2)(O-Lee SVCD)

Jag brände skivan i nero, gjorde följande

1. Skapa Data DVD

2. La till bägge filerna

3. Brännde.

Resultatet inte alls bra :( på datan var bild kvalitén mkt bra men när jag la in skivan i DVD spelarn så hoppade bilden o kvalitén var inte alls lika bra som på datan,

Har ni några andra förslag på hur man ska göra för att de ska bli lika bra i dvd spelarn som på datan, jag använder DVD+R skivor om de spelar nån roll.

Alla förslag är välkommna :dance:

geckoid
2005-03-06, 20:00
Du ska inte göra data-dvd, utan film-dvd, fast kanske inte med en svcd-källa som du verkar ha nu.

Om källan är svcd bränner du skiten på vanliga cd-skivor, och då naturligtvis i svcd-format! Kvaliten blir inte som dvd, men ändå aceptabelt enligt mig.

Sen dvd-r blev vanligt på nätet finns nu mer inga alternativ... :wink: 8)

Anders_79
2005-03-06, 21:33
Jo dvd-r e de absolut bästa, men jag har ba 5 mbit :( så de tar en bra tid innan man laddat ner, ska pröva o göra som du sa att bränna på vanliga skivor som svcd format, hoppas min dvd tar emot dessa skivor :D

trizze
2005-03-07, 16:34
----=<@>=---- BRÄNNA DVD ----=<@>=----


Här kommer en beskrivning på hur du gör en dvd film efter att du fått hem dina filer.

Program som du bör ha installerat i din dator är Winrar, DVD Decrypter, Quick SFV,
Den här beskrivningen utgår från att man använder sig av dessa program. Samt att du
har windows 2000 eller windows XP med NTFS filsystem. Det fungerar inte med fat 32 för
det klarar inte av att hantera så stora filer som en Img-fil för DVD blir.
Du kan kolla med att öppna "Start" "den här datorn" och vänsterklicka på din disk
tex "lokal disk D" Längst ner till vänster finns det en ruta "Information"
Där står det vad du har för filsystem.


När du har installerat programen Winrar, DVD decrypter och Quick SFV så kan vi börja det roliga.
När du har tankat ner en film så har du fått en mapp med en massa filer i.
Bland filerna som du fått ner finns det en fil som är en info fil ( MSInfo-dokument )
"Det är en ikon som ser ut som en dataskärm med ett stort i på."
Högerklicka på den och välj "öppna med" och sedan "wordpad" I den står det vad som är med på skivan
tex om det är svenk text mm.


Sen så går vi till en fil som i mitt fall har en ikon som ser ut som en livboj och är Quick SFV.
Det är ett program som kollar att alla filerna är hela och att det inte fattas någon fil,
Dubbelklicka på filen med livbojen så startar programmet, den sköter om allt själv, Om det är
något fel så talar programmet om det.
När man har kollat att alla filer är hela och att det inte fattas någon så är det klart.
Ett extra tips kan vara att gå in i DC++ välja "settings" "advanced" och där bocka i
"Enable automatic SFV checking"



Då är det dags att börja upp packningen. Det kan ta olika lång tid beroende på vilken dator du har.
Dubbelklicka på en av filerna så startar Winrar, Klicka på den stora ikonen "Extract To"
"Packa upp till" om du har den svenska, Välj sen vart du vill packa upp filen någonstans,
se bara till att du kommer ihåg vart :)


När du har packat upp hela filmen så har du fått en img-fil, Ikonen ser ut som en cd skiva
som ligger på ett A4 papper. Det kan förekomma andra typer av filer som det blir efter
uppackningen men det tar vi inte upp här. I det flesta fallen så blir det en Img-fil
som DVD Decrypter klarar av.
Stoppa in en tom dvd skiva i din dvd brännare och Dubbelklicka nu på den Img-filen som du fick,
när du packade upp filmen så startar DVD Decrypter. Allt är redan förinställt så det enda
du behöver göra är att trycka på start. Ikonen som ser ut som en "hårddisk en pil och en dvd skiva".
Sen så är det bara att vänta på att det skall bli klart. Om sen skivan inte skulle fungera i din
DVD spelare så behöver det inte betyda att det misslyckats. Det mest troliga är att DVDn som du
spelar upp filmen i inte klarar av brända skivor. Bara för att man har en ny eller dyr dvd behöver
det inte betyda att den kan spela brända skivor. Så innan ni kastar skivan om du inte skulle lyckas,
så prova den i någon annan DVD också.....

pray
2005-03-07, 17:42
Japp,Dvd-decrypter är perfekt att bränna med...och clone dvd till iso.

Anders_79
2005-03-07, 19:41
Tack Trizze för en skit najs guide :D...

En sissta grej ba.. spelar de nån roll om man har dvd+r eller dvd-r, nån skillnad? :roll:

Johan
2005-03-07, 19:45
beror på var du ska spela den sen...

trizze
2005-03-07, 22:05
Dvd-decrypter klarar även iso filer och jag tycker att man skall använda + skivor då dom funkar i dom flesta dvd spelare

trizze
2005-03-07, 22:14
Kan även tippsa om ett prog som heter VLC media player. Med det kan man titta på både ISO och IMG filerna direkt utan att bränna ner det på en skiva :D http://www.videolan.org/

Leatherface
2005-03-08, 07:54
kör nero.. det klarar alla format som ja känner till iaf... och använd pioneer brännare som funkar bäst med dvd spelare

Anders_79
2005-03-08, 14:15
Om man vill kopiera en dvd film som man har hyrt, säger inte att jag ska göra det eftersom de e olaglit :wink: , men i utbildningssyfte, hur gör man då?

JanHJ
2005-03-08, 14:40
:D Använd Shrink 3.2 läs inantill så går det bra.

trizze
2005-03-08, 18:11
---= Rippa med DVD Shrink =---


Hur man rippar och bränner en original dvd med DVD Shrink
Se först till att du har programmet DVD Shrink 3.2dvd som finns att ladda ner på
http://www.dvdshrink.org/where.html samt att du har nero på din dator.

Nu börjar vi med att sätta i original skivan i läsaren och startar DVD Shrink
gå upp till ikonen "Open Disc" nu ska du få upp en ruta där du kan välja vart orginalskivan ligger.
Om du redan har rätt enhet framme så är det bara att trycka på OK
Nu kommer DVD Shrink börja att analysera skivan.

__________________________________________________ __________________________________________________ __

När det är klart så får du upp två stycken rutor låt oss kalla dom höger och vänster.
Den vänstra rutan innerhåller DVD Strukturen på skivan, meny, main movie, och extra tex
I den högra rutan kommer audio och subpicture "Textningen av filmen" med bockar i.

avbocka allt ljud och text språk du inte vill ha med på din film.

Den övre gröna stapeln / strecket får inte vara rött.
Tänk på att text inte tar så mycket från skivan utan det är ljudet som tar plats.
Det räcker gott att bara ta 5.1 ljud utan dts för att man vinner mera på kvaliten på filmen.
Det är inget att spara utlänka ljud som inte har något att göra på skivan om man inte
vill ha en tex en svensk film dubbad på tyska.


När man känner sig nöjd med vad man vill ha på sin skiva så trycker man på ikonen "Backup!"
Du behöver bara bry dig om den första sidan som du får upp där det står "Select Target Device" på.

Här har du två val att göra.
1. Du kan välja att bara göra en ISO fil av filmen som du senare kan bränna ner på en skiva
med tex DVD Decrypter. Detta kan vara ett bra alternativ då du inte vet om en film är bra för
du kan använda VLC Media player och titta på den i datorn eller om du har datorn kopplad till
din tv så går det också alldeles utmärkt.

2.Bränna filmen direkt till en dvd.
Då väljer du bara din dvd brännare. Ett tips är dock att alltid spara temp filerna i samma
bibliotek typ "DVDTemp" då du annars riskerar att få ett nytt bibliotek för varje film på din
disk.

Om man väljer att ha samma Temp bibliotek och rippar en ny skiva och det ligger en gammal film
där så får man upp frågan om den skall ta bort den gammla innan den fortsätter. Ganska så
smidigt tycker jag.

När den är klar med att rippa skivan så är det lite olika på vad du har valt för alternativ
när du skall spara den. Valde du ISO så är det klart när den är klar och valde du att den skall
sparas på en DVD så får du reda på att du skall stoppa in en tom skiva när det är dax. Du
kanske har en DVD läsare och en DVD brännare också. Då kan du stoppa i orginalskivan i läsaren
när du rippar så fortsätter DVD Decrypter att bränna den med brännaren när den är klar.


Happy Ripping :-)

Anders_79
2005-03-08, 21:56
HEEEELLT underbara guider för dom som är nybörjare på detta med dvd bränning...

Man tackar o bugar Trizze :clap: :clap: :clap: :clap:

trizze
2005-03-09, 00:39
Man kan ju alltid bränna film när man inte kan bränna kort :lol:

einar
2005-03-09, 08:54
trizze för fantastiska gudier.
Men jag kollade vad jag har filsystem,på datorn jag har fat 32,är de kört då att bränna dvd film??
och vad gör man för att få NTFS filsystem??? :?:
:lol: pinarn//

T-bird
2005-03-09, 09:33
Öppna ett kommado/dos fönster och skriv:
convert enhetsbokstav /fs:ntfs

einar
2005-03-09, 10:04
O tack för hjälpen :clap: :clap:
pinarn/