handdator

Visa fullständig version : Kranvatten



muhammed_3
2005-04-13, 21:06
Hej allihop.

Har en undran. Jag håller på och renoverar toaletten och har en kran just nu som är fast på väggen och inte på tvättstället det är en gammal design med 2 rattar en varm och kall så klart. Jag ska köpa ett Badrumsskåp med Tvättställ, lådor, skåp hela köret komplett, men nu är frågan eftersom jag ska ha en modern kran på själva tvättstället/handfatet så undrar jag vad jag ska göra för att koppla från väggen den gamla kranen till badskåpets nya kran. Är det möjligt, om JA vad behövs.

elvings
2005-04-13, 21:15
Jag har bytt och ändrat några kranar men är inte riktigt säker på hur det ser ut hos dig.

Är det:
Två hål i väggen så att varmvatten och kallvatten ledningar kommer ut 15-20 cm ifrån varandra?

Kommer ledningarna inifrån väggen eller går de utanpå väggen?

Om de går inuti väggen kommer du in till ledningarna eller är de så att säga ingjutna?


Är ledningarna kopparrör eller de äldre galvade rören?

muhammed_3
2005-04-13, 21:30
Det är typ 15-20cm mellan varm och kall-vatten kranen 2 hål i väggen. Det verkar som inifrån väggen kommer ledningarna för jag ser inget utom kranen. Vet ej om det är ingjutet eller ej. Och vet ej om det är kopparrör eller galvade rör. Men huset är byggt 1956 så räkna ut va det kan vara. Jag har en som fixar allt åt mig men vill kolla om det går eller ej. Jag vill dra från de 2 hålen i väggen till tvättstället.

Pytten
2005-04-13, 21:47
Det blir en aning bökigt, dels eftersom man fårr öppna väggen rätt mycket för att komma åt rören.. Och även för att du inte får skarva rören i vägg utan inspektions-lucka...

Med nästan 100%ig säkerhet kan jag även säga att kall-vattensröret är galvat åxå... Varmvatten är troligtvis koppar, och troligen en gammal standard 16 mm...

elvings
2005-04-13, 22:00
Om du har tur så kan du göra så här men jag garanterar inget.
Estetiskt vet jag heller inte om det blir bra.

För att slippa skarva i vägg så kan du undersöka hur grova rören är och om du kommer åt dem på lämpligt ställe i källaren eller var de nu kommer ifrån. Är de tillräckligt grova och du kan kapa dem i exempelvis källar taket så kan du om originalrören inte böjs för mycket föra in en plastledning på cirka 12mm. Denna ledning skarvar du ihop i källartaket och sedan monterar du andra ändan på kranen. (Två slangar naturligtvis)

Om det funkar estetiskt och praktiskt får du bestämma men det är en möjlighet att utnyttja befintliga hål i väggen.

Personligen hade jag nog dragit nya utanpåliggande rör.

muhammed_3
2005-04-13, 22:06
Kan jag inte ta en slang ifrån väggen till tvättstället istället. Det låter jobbigt att skära och hålla på. Finns det inget sätt i toaletten som man kan göra tex dra en slang eller rör från rören i väggen till tvättstället. Skulle vara mycket enklare.

elvings
2005-04-13, 22:17
Jodå du kan koppla dig direkt på de rör som kommer från väggen.

Se till att du får loss kranen så långt ut som möjligt så att du har lite rör att arbeta med. Sedan kan du om det är kopparrör(Tror dock inte det är det) löda ihop i skarven.

Annars så sätter du en klämkoppling som skarv. Klämkoppling funkar på både krom, koppar, galvad och plastslang.

Det som gjorde att jag babblade om att trä slang i rören var mer för att jag trodde att tvättstället var precis i anslutning till den gamla blandaren och att det skulle bli så snyggt som möjligt.

Men det enda du skall tänka på är att inte gömma en skarv inuti en vägg för då ser du inte om den läcker.


www.rinkabyror.se har nog alla grejer du behöver och oftast till vettiga priser.

muhammed_3
2005-04-13, 22:22
Vad behöver jag exakt från den sidan, så jag kan köpa det med detsamma. Slang, koppling... och så vad är en skarv så jag inte missuppfattar.

muhammed_3
2005-04-13, 22:23
för jag ska till Kristianstad imorgon. Bor själv 40km ifrån. Så jag kan köpa allt imorgon.

elvings
2005-04-13, 22:33
Skarv är en klämkoppling som sammanfogar två rör.

Vad du måste ha koll på är storleken på röret i väggen och storleken på slangen/röret du skall koppla på. Du kan ha otur så att det är en gammal tjocklek på röret så att det inte mäts i mm utan i tum. Jag råder dig att mäta rören med skjutmått och skriv ned allting du behöver. Rita på ett papper hur du tänkt koppla ihop. Ex rör-klämkoppling med rätt storlek på båda sidor(Eller om du behöver en förstorare/förminskare)-rör -klämkoppling(Återigen med rätt storlek på båda sidor så det passar med nya blandaren. Tänk också på stödhylsor som oftast skall tryckas in i rören innan du sätter ihop dem med klämkopplingar.

Har du aldrig grejat med rördragning innan så låt någon bekant som gjort det göra det denna gången och var med och se hur det går till. Det är inte svårt men det kan vara väldigt förvirrande i början med olika storlekar, klämringar, stödhylsor och övergångar.

Det är inte kul att ha kapat en ledning och sedan inte få ihop det.

muhammed_3
2005-04-13, 22:38
Men om det är stora tum rör vad behöver jag då och kan jag lägga en blandare som har både varm och kall vatten, du vet den som man skjuter åt höger eller vänster eller måste jag ha en kran med rattar så som jag har nu.

elvings
2005-04-13, 22:51
Alla rör går att koppla ihop med varandra. Det som behövs kan vara övergångar som gör rören större eller mindre. exempelvis kan man göra ett 15mm rör till att passa på et 12mm rör med rätt övergång.
Det är detta att få alla rör att passa ihop med varandra som är det svåra. Alltså att köpa rätt kopplingar. Att skruva ihop grejena sen är jättelätt.

Du kan använda vilken blandare du vill. Om du tittar under din blandare så hittar du antingen två små hål eller två tunna rör. Är det två hål så har du antagligen fått med två små rör(Troligen 8 mm tjocklek) att skruva i. (Där rekommenderar jag att du använder gängtejp när du skruvar i rören.) Där kopplar du på varmt och kallt vatten. Så ser nästan alla blandare ut idag. Sedan om man ovanpå blandaren har en spak som man skjuter i sidled eller två rattar eller något annat spelar ingen roll så du kan vara lugn.

Jag tycker du skall ta hjälp av någon. Gå gärna in på rinkaby och få dig en katalog och studera den i lugn och ro hemma innan du köper något.

muhammed_3
2005-04-13, 22:54
OK, så mycket jag fattat. Så kan jag fixa allt direkt med rören från väggen till tvättstället utan att gräva och hålla på. Det gäller bara att ha dem rätta kopplingarna. Allt borde vara OK förutom måtten och så. Om jag inte har fel. Så om jag frågade Rinkaby rör om vad som behövs så kommer allt gå bra.

storfors
2005-04-13, 22:58
hör med nån på varmepumpsforum.com

elvings
2005-04-13, 23:02
Det stämmer allt du skrivit förutom att rinkabyrör inte alltid är villiga på att hjälpa folk med frågor. Deras affärside är nämligen att sälja billiga kvalitetsprodukter utan att behöva ha någon hjälpinformation. Det är ett sätt för dem att hålla nede kostnaderna. Det står i deras katalog att om man inte vet vad man skall ha så rekommenderar de att man handlar någon annanstans.
Det låter lite korkat men det är deras affärsidé och de har faktiskt oftast mycket låga priser. Mitt senaste badrum som jag kopplade sparade jag 2000-3000kr på att handla hos dem.

Gör så här: Hämta en katalog och skaffa dig ett skjutmått. Med hjälp av dessa två saker och någon timme tittandes i katalogen så tror jag nog att du kan få ihop alla dina kopplingar på egen hand utan hjälp. Prova gärna det. Tänk dig dock igenom varje koppling som du kan behöva göra innan du kan släppa på vattnet för det är väldigt lätt att man glömmer en kopplingsdetalj.

Du vill kankse ha fästanordningar att hänga upp rören på snyggt efter väggen o liknande.

muhammed_3
2005-04-13, 23:16
kollade precis i källaren på rören. Dem ligger på 2cm. Är dem lika stora då i toaletten i väggen. Och kommer allt gå bra.Och dem såg bronsaktiga ut. Men den ena va silverfärgad.

Pytten
2005-04-14, 19:10
Annars så sätter du en klämkoppling som skarv. Klämkoppling funkar på både krom, koppar, galvad och plastslang.
Där ska man passa sig, för klämringskopplingar passar inte på galvade rör, då får man skaffa en s.k rep-koppling... Med största sannolikhet så är kallvattnet galvat å varmvattnet cu... Troligtvis åxå 16mm (gammal standard)...

Mitt tips är att anlita nån som kan prylarna, sparar en massa funderingar...

Synd att du inte bodde närmare mig, då hade jag kunnat hjälpa till eftersom jag arbetar b.l.a med vvs-installationer...

elvings
2005-04-14, 20:31
Annars så sätter du en klämkoppling som skarv. Klämkoppling funkar på både krom, koppar, galvad och plastslang.
Där ska man passa sig, för klämringskopplingar passar inte på galvade rör, då får man skaffa en s.k rep-koppling... Med största sannolikhet så är kallvattnet galvat å varmvattnet cu... Troligtvis åxå 16mm (gammal standard)...

Mitt tips är att anlita nån som kan prylarna, sparar en massa funderingar...

Synd att du inte bodde närmare mig, då hade jag kunnat hjälpa till eftersom jag arbetar b.l.a med vvs-installationer...

Sant.

Dock finns det vissa klämmisar som funkar bra på galvat.
Har använt sådana när det gäller att göra övergångar mellan tum rör till mm rör. Dock är de jäkligt svåra att hitta. Tror inte att rinkaby ens har de som jag använde.

Pytten
2005-04-15, 06:35
Jo... En s.k. repkopling menar du... Dom kan användas på vanliga stålrör åxå... Från 3/8" upp till 1 1/4"...

muhammed_3
2005-04-15, 14:11
men det är lugnt nu, har fixat det, fick köpa en blandare som sätts fast på väggen så man slipper o koppla och så men tackar ändå.