handdator

Visa fullständig version : nebula DigiTV



dofsen
2005-05-23, 11:25
hallo

hade tänkt köpa ett dvb-t kort från nebula, grejen är att jag skulle vilja se betalkanaler också, har ett abonnemang hos boxer så nu undrar jag om man kan använda det tillsammans med nebulas kort/program.

har det stöd för andra program än det som följer med? kan man köra cardsharing med det? eller är det bara och vänta tills dom kommer med en officiell lösning från nebula för boxer?

sökt lite här man inte fått några svar på mina frågor.

m_thread
2005-05-23, 13:43
Hej

Jag har idag ett Nebula DigiTV PCI kort. Kortet i sig är mycket bra och håller hög kvalité. Den mjukvara som medföljer kortet är även den av hög kvalité.

Problemen börjar då man vill se kanaler som kräver CAM/CI och ett programkort. Det finns idag en lösning för TopUpTV(Storbrittannien) från Nebula om man kör deras DigiTV applikation version 3.2 eller senare. Denna lösning använder sig av en sk SoftCAM, dvs en CAM emulator. DigiTV programvaran stödjer delar av mer eller mindre publika plugin api:er som används i andra DVB applikationer.

Jag har lagt ner en hel del tid på att få Nebulakortet att fungera med en MP 3.6 smartcardläsare och mitt orginalkort från Boxer. Under resans gång har jag testat de flesta kombinationer av SoftCAM pluginer och Cardserver/client lösningar som anses finnas till Viaccess.
Dock utan större framgång...

Jag har nu tröttnat på att experimentera med dessa i största utsträckning odokumenterade pluginer. Jag har istället köpt ett annat kort som bevisat fungerar med Boxer och dessutom har drivrutiner som gör att man kan använda valfri mjukvara, inte bara korttillverkarens egen. Kortet heter FireDTV-T och finns att köpa på www.digital-everywhere.com

Om du 'dofsen', eller någon annan är intresserad av att köpa mitt Nebula, skicka pm eller svara på detta så kan vi lösa den frågan.

/F

dofsen
2005-05-23, 19:12
hej

jo, har hört att nebulas kort ska vara det bästa dvb-t kortet.

men det där FireDTV-T verkar också rätt intressant, hur bra är det i jämförelse med nebulas? är det bra mottagning, eller tappar den signal ibland osv?

funkar det med MP 3.6? och finns det nån återförsäljare i sverige?

m_thread
2005-05-24, 07:52
Hej

Fick mitt FireDTV igår, de första intrycken var mycket positiva.

När det gäller kvalitén på hårdvaran så måste jag säga att den motsvarade mina förväntningar, det är ju trots allt ett rätt dyrt 'kit'. Jag köpte den variant av FireDTV-T som inkluderade en Viaccess RedCam. Det enda jag inte uppfattade som lika bra var fjärrkontrollen som följde med, Nebulas fjärr kändes mer gedigen.

Efter en enkel installation av drivrutiner, installation av MediaPortal och automatisk scanning av kanaler så var det bara att stoppa i Boxerkortet, voila, det bara fungerade direkt :)

Mottagningskvalitén (signalkänsligheten) verkar motsvara den som Nebula har, jag har i alla fall inga problem, men jag bor i Huddinge och har extremt bra signal. Bilden blir i alla fall sjukt bra med rätt mpeg codec och DVI direkt från HTPCn till Plasman.

Nu återstår att konfigurera MediaPortal (http://mediaportal.sourceforge.net) för att få ur det mesta ur kortet/boxen, sen skall jag permanent stänga av Nokia mottagaren :)

Åter till Nebula. Det finns en återförsäljare av Nebulas kort i Sverige www.pentagon.se. MP 3.6 kan man köpa direkt från tillverkaren här i Sverige på www.adteknik.se, däremot har jag inte fått den att funka tillsammans med Nebula DigiTV. Den kan ju ändå komma till hands den dagen när man vill börja programmera smartcards igen, om den dagen kommer :(

/F

dofsen
2005-05-24, 21:04
låter ju riktigt bra.

köpte du den direkt från deras hemsida?

hm, har läst lite om FireDTV-T, och kommit fram till att man inte kan spela in från analog källa, har jag rätt eller fel?

och sen står det att att man ska ha en P4 1,5ghz minst, duger en amd på 1,63ghz, eller är det helt kört tror ni?

m_thread
2005-05-25, 11:52
Hej

Jag köpte mitt FireDTV-T med Viaccess RedCAM direkt från www.digital-everywhere.com.

Jag har dessutom blivit medlem i deras forum för betatest av drivrutiner mm. Bland annat så jobbar de på en plugin till MediaPortal som gör att man kan använda den medföljande fjärrkontrollen till att styra MediaPortal.

Jag är fortfarande mycket nöjd med mitt köp, digital-everywheres kundtjänst har visat sig snabb och kompetent och dessutom som en ovanlig bonus, riktigt trevlig :)

/F

dofsen
2005-05-29, 16:40
okej

har du ditt nebula kvar?

är lite smått intresserad av att köpa det isf.

pm'ade dig för nån dag sen, om du missat det.

dofsen
2005-10-04, 20:29
m_thread

var du tvungen att betala skatt/tullavgift när du beställde? eller någon annan som vet?

// F

m_thread
2005-10-05, 18:26
Hej

Nej någon tullbehövde jag inte betala då jag beställde från en svensk firma.

www.pentagon.se

/F

dofsen
2005-10-06, 12:44
jag tänkte mera på ditt FireDTV.

// F

m_thread
2005-10-07, 08:04
Aha, men nej, jag behövde inte betala tull på den.
Fast det är väl kanske lite lotteri när det gäller varor som man köper utomlands och tullen.
När det gäller handel inom EU eller någon annan av de egendomliga ekonomiska sammanslutningar som finns i europa vet jag inte hur tullen agerar.

Information finns på: Tullverket (http://www.tullverket.se/se/Privat/handla_via_internet/)

FireDTV säljs även i UK, men jag vet inte hur det är med nätadaptern (stickkontakten) på dessa.

Lycka till

/F

dofsen
2005-10-18, 19:11
Okej

Fått mitt FireDTV nu iaf :)

Funkar fint, men jag upplever bilden som...randig, eller linjer i bilden, borde jag leta upp nåt bättre mpeg codec? Tips på hur man ställer in MediaPortal för bästa kvalité är också välkommet ;P