handdator

Visa fullständig version : ¨Kopiera cd till dator



eriks
2005-06-21, 20:54
Hur gör man när kopiera en cd till datorn? Jag får det inte att fungera. Hur gör jag?

rockan
2005-06-21, 21:02
Du har väl media player i så fall öppna spelaren sätt i en cd o kopiera svårare är de inte /rockan :roll:

2005-06-21, 23:13
Musik eller ???

matkoh
2005-06-22, 06:17
Hmmm.

Och när du menar "dator" så är det naturligtvis en Linuxmaskin, eller hur. Och då gör du bara så här.

dd if=/dev/cdrom of=/tmp bs=1024

Och då hamnar en EXAKT kopia av CD i /tmp, dvs även med ev. kopieringsskydd osv.

Lycka till du lyckliga Linuxanvändare

eriks
2005-06-22, 09:01
Jag vill kopiera flera cd till datorn för att sedan bränna ner som mp3.

Men hur?

matkoh
2005-06-22, 09:42
Hmmm.

Du har fortfarande INTE talat om vilken typ av "dator" du har, alltså Linux, Fönster 2000, Fönster eXtraPrimör eller Fönster 9->5. Det är av STOR betydelse för att kunna svara på din undran.

Men då du säger "dator" så är det ju en Linux maskin, för annars torde du ha en PC. OCh då gör du som jag beskrev i tidigare inlägg.

Lycka till

spockrulez
2005-06-22, 09:59
men varför krångla till det igen? , om han ställer en typ sån fråga om
hur man kopierar cdskivor (konverterar till mp3) så lär han
knappast känna till linux ..

sen om han kör fönster 2000, Fönster eXtraPrimör eller Fönster 9->5
spelar ju ingen roll ..

nee ,eriks ladda ner cdex från

http://cdexos.sourceforge.net/

ett suveränt alldagligt program för att konvertera musik till mp3
,sen kör du bara nero o bränner vanlig datacd/dvd
med dina favoritartister .. välj bara lite högre bitrate så blir
resultatet alldagligt oxå .. ;)

matkoh
2005-06-22, 10:11
Hmmm.

Det är kanske så jag menar. Man måste åtminstone veta vad man frågar efter, innan man ställer frågan. Annars är det svårt att svara, för åtminstone jag klarar inte av att läsa "mellan raderna" på en kryptisk fråga.

Och för att göra om en musikCD->mp3 finns det ett otal varianter på, oavsett O/S. Tips: ANvänd vår vän Google & fråga på cd till mp3 så får du ett stort antal träffar.

Och än en gång så hävdar jag att en DATOR är en maskin med någon X-produkt (Linux, HpUx, AIX ...) och en PC är en maskin med Fönster eller möjligen MacOS (gränsfall då OS-X bygger på Linux).

Johan
2005-06-22, 10:56
Hmmm.

Du har fortfarande INTE talat om vilken typ av "dator" du har, alltså Linux, Fönster 2000, Fönster eXtraPrimör eller Fönster 9->5. Det är av STOR betydelse för att kunna svara på din undran.

Men då du säger "dator" så är det ju en Linux maskin, för annars torde du ha en PC. OCh då gör du som jag beskrev i tidigare inlägg.

Lycka till

Med tanke på hur han frågar är det väldigt sannolikt att han kör nån variant av Windows.... Blanda inte in ditt heliga korståg i trådar det inte hör hemma är du snäll.


(gränsfall då OS-X bygger på Linux).

OS-X bygger inte alls på Linux. Enligt vad jag kan läsa mig till är det baserat på Openstep.....

deas
2005-06-22, 14:50
Mac OS-X bygger faktiskt till en viss del på Linux... Det var ett JÄVLA liv om det för ett tag sen eftersom Linux SKA vara gratis... Och Mac OS-X kostade pengar... Så därav fick dom byta kärna...

klas
2005-06-22, 21:15
Mac OS-X bygger faktiskt till en viss del på Linux... Det var ett JÄVLA liv om det för ett tag sen eftersom Linux SKA vara gratis... Och Mac OS-X kostade pengar... Så därav fick dom byta kärna...

hmm, nä ni har båda fel. Hela macOS X operativsystem är byggt på UNIX. D.v.s. kärnan är av unix, det som skiljer "renodlade" UNIX-maskiner från MacOS X är att guit som apple har skapat.

Mycket snyggt om du frågar mig men det är en annan femma.

Realmode
2005-06-22, 22:10
Hmmm.

Och än en gång så hävdar jag att en DATOR är en maskin med någon X-produkt (Linux, HpUx, AIX ...) och en PC är en maskin med Fönster eller möjligen MacOS (gränsfall då OS-X bygger på Linux).


Det här är ju en "övrigt tråd" så det går kanske att spinna på lite ang. benämningar. :smile:

PC är för mig en IBM kompatibel enhet, vars koncept släpptes till 3:e partstillverkare, vilket medförde ett konkurrenskraftigt pris. Apple däremot betecknas vad jag vet inte som IBM kompatibel. Apple släppte heller inte sitt koncept fritt för "licenstillverkning".

Jag kan nog vara felinformerad, men räknar med att kvickt bli korrigerad :smile:

edit: jag får be @eriks om ursäkt för viss ämnesflykt :whistle:

eriks
2005-06-23, 19:27
...jag fick hjälp med det jag ville! :clap: