handdator

Visa fullständig version : i dag är det stop för nerladdning



rottweiler
2005-07-01, 05:44
vet någon om man kan dölja sitt ip nr eller något annat smart så att man kan ladda ner utan risk?

Storsnusaren
2005-07-01, 06:04
Det är också olagligt nu att besöka hemsidor eftersom du då laddar hem upphovsrättsskyddat material till Temporary Internet Files mappen..

Alltså blir väl alla som t.ex läser aftonbladet.se brottslingar?

Leatherface
2005-07-01, 06:36
om du stänger av cachen i webläsarn kan du nog fortsätta surfa lagligt :D

Snouser
2005-07-01, 07:56
vet någon om man kan dölja sitt ip nr eller något annat smart så att man kan ladda ner utan risk?

Hur har du laddat ner innan? Allt är precis som de var innan bara att amn inte får ladda ner. Innan fick man inte ladda upp och de va lite svårt pga att P2P går ut på att dela med sej. Bittorent, DC eMule et.c måste man delamed sej och det räcker med 1 mb för att vara olaglig. Jag skulle veta hur du som sagt gjort innan för att inte vara olaglig.

deas
2005-07-01, 09:23
Vem bryr sig om lagen? Den kommer inte funka... Poliserna har inte resurcerna att jaga alla pirater och sen bryr dom sig inte så mycket om det heller...

Johan
2005-07-01, 09:25
Det är också olagligt nu att besöka hemsidor eftersom du då laddar hem upphovsrättsskyddat material till Temporary Internet Files mappen..

Alltså blir väl alla som t.ex läser aftonbladet.se brottslingar?

Nu handlar ju lagen om sånt som lagts ut utan tillstånd från upphovsrättsägaren så jag förstår inte vad Aftonbladet skulle ha med saken att göra...

insigma
2005-07-01, 09:40
Med Peerguardian2 kan du "stealtha" ditt ip :D

rottweiler
2005-07-01, 10:25
jag kör med peerguardian 2 men finn det bekräftat att det funkar? en del säger att det inte funkar!

Leatherface
2005-07-01, 11:25
Med Peerguardian2 kan du "stealtha" ditt ip :D

det spärra en massa ips men det gömmer inte ipt.... hjälper inte ett skit...

Leatherface
2005-07-01, 11:26
Det är också olagligt nu att besöka hemsidor eftersom du då laddar hem upphovsrättsskyddat material till Temporary Internet Files mappen..

Alltså blir väl alla som t.ex läser aftonbladet.se brottslingar?

Nu handlar ju lagen om sånt som lagts ut utan tillstånd från upphovsrättsägaren så jag förstår inte vad Aftonbladet skulle ha med saken att göra...

om en bild eller liknande laddas ner till hårddisken i cachen så har du den liggandes där utan tillstånd..

admin
2005-07-01, 11:57
frågan är, är bilderna upphovsrättsskyddade då?

Johan
2005-07-01, 12:07
om en bild eller liknande laddas ner till hårddisken i cachen så har du den liggandes där utan tillstånd..

Som jag förstått det hela handlar det hela om att det blir olagligt att ladda hem upphovsrättat matrial som är upplagt på nätet utan tillstånd från upphovsrättsägaren att ladda hem något som lagts upp med tillstånd däremot är inte olagigt (och jag förutsätter att aftonbladet har tillstånd att publicera bilderna dom lägger ut....)

Samoth
2005-07-01, 12:31
I och med att vi inte sysslar med olagligheter här så kommer självklart ALLA att följa den nya lagen. :D

http://www.piratbyran.org/index.php?view=forum&a=thread&id=31220

Snouser
2005-07-01, 13:53
@rottweiler
du svarade inte på min fråga..

Storsnusaren
2005-07-01, 21:29
om en bild eller liknande laddas ner till hårddisken i cachen så har du den liggandes där utan tillstånd..

Som jag förstått det hela handlar det hela om att det blir olagligt att ladda hem upphovsrättat matrial som är upplagt på nätet utan tillstånd från upphovsrättsägaren att ladda hem något som lagts upp med tillstånd däremot är inte olagigt (och jag förutsätter att aftonbladet har tillstånd att publicera bilderna dom lägger ut....)

inte vet jag..? men detta är saxat från aftonbladet

Detta får du göra efter 1 juli:
Bränna en extra cd-skiva och ha i bilen - om du betalt för albumet.
Lyssna eller titta när du surfar på nätet. Det är själva nedsparandet som är olagligt.

Hur många av medelsvensson har en aning om var man stänger av cachen? eller överhuvudtaget vet att de är brottslingar?

Nicepoz
2005-07-01, 22:30
Så vitt jag vet så är det inte klassat som sparat bara för att det ex. bilder i temp, imp, files. I och med det kan du ju vara och "titta" på vad du vill utan att vara på fel sida om lagen...

Leatherface
2005-07-01, 22:38
ska man vara riktigt petig så är det också olagligt utan deras tillstånd sen om dom skulle kunna fälla dig för det.. de är en annan sak hehe...

gamsej
2005-07-03, 21:13
KÄRRINGAR!!!!!!!!!!!!!! Just go on