handdator

Visa fullständig version : 500s och inspelning§



Johan
2005-07-17, 09:21
Hur funkar det att spela in på 500s till datorn? Startar man inspelningen från boxen eller på datorn? Går det att streama det till boxen sen?

deas
2005-07-17, 09:42
Mountar en utdelning via NFS eller CIFS sen är de bara att spela in... Det du spelar in där syns i FILE MODE...

Annars kan du köra Ngrab... Då installerar du ett program på datorn... Sen när du vill spela in så startar du Ngrab Recording så spelas allt in på datorn :)

humlan57
2005-07-17, 12:31
Bra beskrivning om hur Du går till väga: http://www.dream-multimedia.com.au/mountingCIFS.php

mvh humlan.

Leatherface
2005-07-17, 14:42
då ja testat se på de ja testade spela in så vart de bara svart på min och var tvungen rycka ur sladden...

Johan
2005-07-17, 23:53
Går det spela upp divx/xvid i den också?

deas
2005-07-18, 07:05
nej... xbox klarar bara av att spela upp MPEG (vcd/svcd) filer... eftersom processorn är för slö för att avkoda divx/xvid codec... alla sändningar går ju i MPEG stream så dom klarar den utan problem...

Leatherface
2005-07-18, 07:33
tycker egentligen den borde kunna klara divx så länge den iknte gör nåt annat samtidigit eftersom de motsvarar en p3 800mhz... ja körde ju divx utan probbs på min gamla celeron 533mhz förut... men den kanske har för lite minne för det jag vet inte iaf på dm500an...

Johan
2005-07-18, 09:58
Jag menade om det gick på Dreamboxen....

Leatherface
2005-07-18, 10:34
det menade jag också.. processorn i den motsvarar en p3 800mhz och borde va tillräckligt för det.. men måste väl va optimalt skriven och samtidigt nåt script som stänger av allt annat under tiden eller nåt då.. så just nu funkar bara det han säger... man måste omvandla det till mpeg från datorn...

Dizzy_dan
2005-07-18, 11:15
nej... xbox klarar bara av att spela upp MPEG (vcd/svcd) filer... eftersom processorn är för slö för att avkoda divx/xvid codec... alla sändningar går ju i MPEG stream så dom klarar den utan problem...

Är det Xboxen du menar så kan jag intyga att den kan spela upp alla format bara du har rätt kodec klarar även img filer på fulla dvd rippar...=)

Johan
2005-07-19, 19:23
Kan jag spela upp dvd filmer från images på Dreamboxen då?

deas
2005-07-19, 20:45
ahh... skriver som en kratta... vad jag mena var att DREAMBOXEN inte klarade av att spela upp annat än MPEG filer... Men Xbox'en sväljer precis allt med XMBC... :)

humlan57
2005-07-19, 21:01
Använd VLC 0.7.1 så ska dä gå att spela upp divx. Fast måste Ni fråga nåt, kolla mä dom på www.digitalsat.se då jag inte håller på mä sånt här p.g.a tidsbrist. Sen ska Ni såklart tala om för alla andra här, vad Ni fått veta :wink: :D.

mvh humlan.

admin
2005-08-09, 11:31
När jag försöker spela upp divx på dbn genom att streama med VLC så får jag bara över ljudet. Bilden är bara svart...

Nån som har nån idé om vad som kan vara fel?

Sen oxå när jag ska starta filen så måste jag göra följande:

Starta filen på PC -> Leta reda på den i VLC på DB -> Starta den på DB
Då kommer det där "buffer" upp och efter ett par sekunder startar filmen (dvs ljudet i mitt fall).

ps. kanske ska säga att bilden ej heller visas i VLC på datorn, utan enbart ljudet där oxå. Detta händer bara då jag ska streama. Inte om jag kollar "vanligt".

admin
2005-08-09, 11:47
Fick streamningen att "funka" när jag använde VLC 0.7.1, men fortfarande funkar inte att starta filmen från DB, man ser att VLC på PC "reagerar" men stänger ner filen direkt igen.

Sen är kvaliteten och ljudet (släpar efter) inte alls bra!

humlan57
2005-08-09, 12:21
Kolla hos www.digitalsat där finns många som använder sig av in/avspelning på DB, själv håller jag aldrig på med det. Finns säkert lösningar om Du använder sökfunktionen, då jag vet att detta har diskuterats ett flertal ggr.

mvh humlan.

admin
2005-08-09, 13:41
Om vi bara skulle hänvisa till andra forum skulle detta forum dö ut.. därför försöker vi inte hänvisa till andra forum, utan försöker hålls oss till svaren här.

har sökt där, men ej hittat svar på min fråga.

humlan57
2005-08-09, 14:12
Om vi bara skulle hänvisa till andra forum skulle detta forum dö ut.. därför försöker vi inte hänvisa till andra forum, utan försöker hålls oss till svaren här.

har sökt där, men ej hittat svar på min fråga.

Man måste ju söka där svaren finns, å sen ta med dom till det ställe man inte kunde hitta svaren. Å dä ä väl inte å hänvisa till andra forum? Dessutom vet jag att det finns dom som kan allt om in/avspelning där, så svaren är bara å hämta hem. Men just dom där sakerna intresserar mig inte, då jag aldrig har nån tid över å kolla på nåt. som jag ev skulle ha spelat in. Därför har jag heller inte lagt på minnet hur bästa sätt att gå till väga är...

mvh humlan.

Johan
2005-08-09, 14:21
Om vi bara skulle hänvisa till andra forum skulle detta forum dö ut.. därför försöker vi inte hänvisa till andra forum, utan försöker hålls oss till svaren här.

har sökt där, men ej hittat svar på min fråga.

Man måste ju söka där svaren finns, å sen ta med dom till det ställe man inte kunde hitta svaren. Å dä ä väl inte å hänvisa till andra forum? Dessutom vet jag att det finns dom som kan allt om in/avspelning där, så svaren är bara å hämta hem. Men just dom där sakerna intresserar mig inte, då jag aldrig har nån tid över å kolla på nåt. som jag ev skulle ha spelat in. Därför har jag heller inte lagt på minnet hur bästa sätt att gå till väga är...

mvh humlan.

Folk vet nog om att det forumet finns vid det här laget så du behöver inte hänvisa folk dit varje gång det dyker upp en DB fråga som du inte kan svara på.....

humlan57
2005-08-09, 14:58
Om vi bara skulle hänvisa till andra forum skulle detta forum dö ut.. därför försöker vi inte hänvisa till andra forum, utan försöker hålls oss till svaren här.

har sökt där, men ej hittat svar på min fråga.

Man måste ju söka där svaren finns, å sen ta med dom till det ställe man inte kunde hitta svaren. Å dä ä väl inte å hänvisa till andra forum? Dessutom vet jag att det finns dom som kan allt om in/avspelning där, så svaren är bara å hämta hem. Men just dom där sakerna intresserar mig inte, då jag aldrig har nån tid över å kolla på nåt. som jag ev skulle ha spelat in. Därför har jag heller inte lagt på minnet hur bästa sätt att gå till väga är...

mvh humlan.

Folk vet nog om att det forumet finns vid det här laget så du behöver inte hänvisa folk dit varje gång det dyker upp en DB fråga som du inte kan svara på.....

Nähä, å hur vill Du att jag ska göra då? Nån måste ju försöka att hjälpa till, eller hur? Dessutom svarar jag i de allra flesta fall själv på Dreambox frågorna. Men om kunskapen om Dreambox ska bli högre här, så måste andra bord utnyttjas, å självklart använder jag då bord där jag vet att svaren finns. Dessutom måste Vi klara att samarbeta, eller om Du hellre vill, dela med oss av de kunskaper Vi har, eller vet var dom finns.

mvh humlan.

admin
2005-08-09, 18:17
tänk om alla som inte visste svar på frågor skulle hänvisa till andra forum, det skulle inte hålla. när jag ställer en fråga i ett forum vill jag inte bli hänvisad till andra forum. Svarar jag på nåns fråga hänvisar inte jag till andra forum, utan antingen söker jag själv upp svaret och meddelar personen, eller skiter jag i att svara.

humlan57
2005-08-09, 19:00
tänk om alla som inte visste svar på frågor skulle hänvisa till andra forum, det skulle inte hålla. när jag ställer en fråga i ett forum vill jag inte bli hänvisad till andra forum. Svarar jag på nåns fråga hänvisar inte jag till andra forum, utan antingen söker jag själv upp svaret och meddelar personen, eller skiter jag i att svara.

Jo det är ju åxå en variant, att skita i å svara. Men jag tror att många som läser inläggen, gärna ser att det finns en möjlighet att hitta ett svar, å blir glada över att åtminstone få ett tips. Å ju fler som har kunskapen, desto snabbare kommer ett svar åxå. Å vad beträffar Dreambox, så finns det ingen som kan ha koll allt, men många vet hur man gör för att hitta svaren. Vad Vi behöver här, är att höja kunskaps nivån på Dreambox avdelningen, å det görs lättast genom att inhämta kunskap där den finns, d.v.s på andra forum/bord. Förstår inte vad problemet ligger i... Jag kan inte det exakta svaret, men jag vet var det finns. Så hämta in den infon, lägg upp det hit, så kan alla med samma problem få svaret här direkt, svårare än så behöver det väl inte göras? Att jag hänvisar beror på att jag, som sagt, inte kan ge ett exakt svar. Därför måste det vara betyligt enklare att testa dom varianter som finns, för att hitta den bästa lösningen.

mvh humlan.

Johan
2005-08-10, 06:12
Men nu får du väl ge dig. Vad av det vi säger är det du inte förstår? Kan du länka till en tråd på Digitalsat med ett konkret svar är det en sak men svara inte att man ska fråga där istället.

Läs gärna regel 14 & 15 om du fortfarande inte fattar varför du borde sluta tjafsa emot.

admin
2005-08-10, 09:21
Så nu slutar vi med detta, vilket jag anser vara lite ot, och så ser vi om vi kan hitta ett svar på min fråga! :)

humlan57
2005-08-10, 15:08
Ännu ett bra ställe: http://dreambox.ingmar.dk/vlcdbcl.htm med info om hur Du streamar...

mvh humlan.