handdator

Visa fullständig version : DM 500C som server



rox
2005-07-20, 13:30
Fundera på att köpa en DM 500C och använda den som server. Sedan har jag en Combo box (från CD) samt ett season interface. Går det att koppla ett season interface, via RS-232, direkt till DM 500C eller ska DM 500C(servern) först kopplas till en dator (client) som i sin tur matar season interfacet ?

humlan57
2005-07-20, 14:26
Ingen aning, men det går i vart fall å använda serieporten som en 3:e kortläsare... Jag tror inte Du får det att fungera, utan att skriva om programvaran, men kolla med folket på www.digitalsat.se. Där finns dom som skulle kunna hjälpa dig med sån´t. Återkom gärna med svaret, så andra åxå får veta...

mvh humlan.

stenis87
2005-07-20, 17:48
Jag undrar samma sak, funderar nämligen på att köpa 2-3 Dreambox 500T och köra CS mellan dessa. Dessutom så har jag en Dilog box nu som jag då tänkte använda till videon. jag har även ett season kort liggandes. Därför vore det ju kannon om man kunde koppa season interfacet till serieporten på dreamboxen och sedan stoppa i det i Dilog boxen så att man även kan spela in från alla kanaler som man abbonnerar på.

Leatherface
2005-07-20, 18:02
varför inte spela in på datorn? dessutom kan du ju spela in från alla 3 dreamboxarna samtidigt till datorn med då..

stenis87
2005-07-20, 18:35
varför inte spela in på datorn? dessutom kan du ju spela in från alla 3 dreamboxarna samtidigt till datorn med då..
Jo det är ju ifs sant, skulle ju kunna funka jäkligt bra med en liten "inspelningsserver" på deramboxnätet, bara att spela in från en box man inte använder för tillfället.

Men nu när jag har utrustning till det så vore det ju kul att kunna koppla upp Dilog boxen också :wink:

Förresten, någon som vet hur mycket plats en timmes inspelat material från dreamboxen tar, så man kan beräkna lite hur stor disk man behöver.

humlan57
2005-07-20, 19:52
Eftersom jag inte håller på med in/avspelning själv, vet jag inte. Men att svara exakt går inte heller, då det sänds med olika kvalite, å då kräver olika bandbredd. Å såklart då åxå, olika mycket lagringsutrymme. Men det som hamnar på disken är hela transportströmmen (TS) som ska vara detsamma som mpeg. Då kanske Ni även vet hur mycket en "vanlig" film tar i utrymme på en HD i mpeg format. Men jag rekommenderar att Ni köper en (lågvarvig) kvalitetsdisk, med bästa "pris per GB", då tror jag att Ni gör bästa köpet. Den behöver inte vara snabb, då den inte ska jobba speciellt hårt, så lägg pengarna på kvalite isf snabbhet.

mvh humlan.

rox
2005-07-20, 20:51
Att spela in, anser jag vara helt meningslöst. Då kan jag lika gärna hyra videos. Om jag ska köpa en Dreambox vill jag ha den som en sorts cardsplitter för mina mottagare i mitt hus.

Annars skiter jag i Dreambox.

Leatherface
2005-07-20, 21:26
kan säga att medel ligger strax över 3mbit/s på dom flesta kanaler... så en film borde ta upp ungefär 1 dvdr t.ex...

Evex
2005-09-15, 05:24
är det någon som har en 500 c till sydanten dom förlänger bara cd parabol signal till kabel