handdator

Visa fullständig version : Antennfråga VS parabol!! Var snälla nu;)



vägkung
2005-08-06, 03:23
Hej på er!
Fungerar boxer bara med antenn??

Så här ligger det till- jag har inte antenn på mitt hus, däremot har jag parabol och C+ combobox, nu undrar jag om det är möjligt att se boxerutbudet med comboboxen(alltså utan antenn??).

Jag läste någonstans att om jag "bara" skaffade en ca-modul (och kort såklart) kunde jag "ta in" boxerutbudet också.
Jag har en ca-modul liggandes, det är en canal digital som jag köpte till min "gamla" Nokia 9802S då "dosan" var bunden till viasat, och jag ville ha canal digital utbudet, kan jag använda den till boxerkortet, eller är den helt värdelös????

Om det går att se boxer med comboboxen "genom parabol" men inte med den ca-modul jag har, vilken ska jag då använda.

rask300
2005-08-06, 07:31
Hej på er!
Fungerar boxer bara med antenn??

Så här ligger det till- jag har inte antenn på mitt hus, däremot har jag parabol och C+ combobox, nu undrar jag om det är möjligt att se boxerutbudet med comboboxen(alltså utan antenn??).

Jag läste någonstans att om jag "bara" skaffade en ca-modul (och kort såklart) kunde jag "ta in" boxerutbudet också.
Jag har en ca-modul liggandes, det är en canal digital som jag köpte till min "gamla" Nokia 9802S då "dosan" var bunden till viasat, och jag ville ha canal digital utbudet, kan jag använda den till boxerkortet, eller är den helt värdelös????

Om det går att se boxer med comboboxen "genom parabol" men inte med den ca-modul jag har, vilken ska jag då använda.
1. Nej du kan INTE ta in boxer via parabolen, du måste fixa en antenn.

2. Till boxer behövs en Viaccess ca-modul så den du har funkar inte.

3. Se ovan

vägkung
2005-08-06, 21:40
Tack för ditt svar, det blir alltså så att jag fixar antenn snarast. En sista klargörande fråga dock- om jag förstår ditt svar rätt måste antenn+viasat modul fixas fram, sen kan jag se boxerutbudet med min canal digital combibox?

Har du något förslag på vilken CA-modul jag ska köpa-pris??

Snouser
2005-08-06, 21:53
Du måste ha en boxerbottagare. En som klarar de marksända nätet.
Te.x en Nokia(Force :D) 320T

trollhattan
2005-08-06, 22:06
det går alldelles utmärkt att titta på boxer med canal digitals combobox..


dessutom heter de Force 320t .....

Snouser
2005-08-06, 22:08
Jaha jasså de funkar. Jag trodde att boxen bara funkade för Sat och Cabel.

Realmode
2005-08-06, 22:12
Tips på modul :arrow: Viaccess CA-modul (http://www.technistore.se/webshop/completeprodinfo.php?referrer=completeprodinfo.php&id=2&name=Viaccess+CA-modul&tablename=sattillbehor)

ComboBoxen fungerar för Satellitsänd C+ och Boxer.

Edit: får inte till länken :oops:
kolla tex. http://www.technistore.se/
Gå in under digitaltv, välj tillbehör och stega fram till Viaccess CA-modul.

trollhattan
2005-08-06, 22:22
kan talas om att det är betydligt billigare på almsat.se
Viaccess modul Ver. 4.84 SEK 395,00

vägkung
2005-08-06, 22:44
:D :D :D :D :D :D :D :D :D
Tack alla för snabbt svar :D :D

trollhattan
2005-08-06, 22:49
hade du tänkt att teckna ett nytt abb har jag hört att man kan FÅ en via modul av dom om man inte ska ha den i en godkänd box....

TeddyJohan
2005-08-07, 20:07
Korrekt, köp ingen, teckna abbonemanget och skicka ett mail till Boxers kundtjänst så får du den på posten gratis.

kalle2345
2005-08-26, 13:25
Kan man få en Samsung 9500 att fungera med Boxer om man kopplar takantennen till den och skaffar rätt modul till en av modulplatserna?
Var får man isåfall tag i en sådan modul till bästa pris?

rask300
2005-08-26, 13:40
Kan man få en Samsung 9500 att fungera med Boxer om man kopplar takantennen till den och skaffar rätt modul till en av modulplatserna?
Var får man isåfall tag i en sådan modul till bästa pris?
Om jag inte är helt fel ute så är Samsung 9500 gjord för satellitmottagning, är helt andra frekvenser som den är konstruerad för därför funkar det inte att sätta dit takantenn :wink:

T-bird
2005-08-26, 13:59
Kan man få en Samsung 9500 att fungera med Boxer om man kopplar takantennen till den och skaffar rätt modul till en av modulplatserna?
Var får man isåfall tag i en sådan modul till bästa pris?

Det är inte mjukvaran som stoppar, det är hårdvara.

DVB (digitalt) har 3 olika standarder

DVB-S = Satellit
DVB-C = Kabel
DVB-T = Marksänt

En Samsung 9500 innehåller endast DVB-S

kalle2345
2005-08-26, 14:08
Ok då förstår jag, trodde först att det skulle gå att köra en satellitmottagare i marknätet bara man hade rätt modul.
Tack för infon.
Varför köpa en modul till en markmottagare när det bara är att sätta in boxerkortet i kortplatsen?
Eller säljs det markmoduler med bara modulplats, ej kortplats, för det finns väl bara en operatör/kort för marksänd digitalTV?

trollhattan
2005-08-26, 14:11
t-bird de finns faktiskt även DVB-H också ... ;-)

kalle2345
2005-08-26, 14:23
Har läst att Dreambox har bra mottagare, kan det vara så att de har en kombinerad som tar både satellit och marksänt kanske även med inbyggd modul så man slipper köpa till det.
Det hade varit perfekt för mig då jag ändå skall köpa en extra satellitmottagare.