handdator

Visa fullständig version : Timerinspelning på 500c



janbananfan
2005-08-16, 10:02
En fråga innan man skaffar en dreambox: Hur gör man för att programmera inspelningar på 500:an? Kan man välja ett program från EPG:n för inspelning eller blir det till att knappa siffror på fjärren (som på min tråkiga Sagem)? Sänds detta program automatiskt ut på ethernetsladden när timerinspelningen går igång så att man kan lagra det på en hårddisk eller måste man göra något extra för detta (bortsett från en permanent mount som inte tappas vid strömavbrott)?

Tänkte skaffa en extern HD med ethernetjack och en DB 500c eftersom jag inte orkar vänta längre på en större modell för kabel-TV...

Leatherface
2005-08-16, 14:21
funkar fint det du vill... sen kan de variera lite hur smidigt det funkar mellan images.. min senaste har hacks för dvr insplening som gör de lite enklare..

http://www.digitalsat.se/download/dm/redirect.php?dlid=109&PHPSESSID=8da61be7c3f4ce32f79bdb69cb36378b

dm500 image kompilerad från cvs 15.08.2005

- Terrestrrial problemet fixat nu
- Svenska sändare lagt till i listan
- Kan slå av/på 5V till antennen
- DVR patch i timer menyn
(använd grön knapp för DVR inspelning)
- DVR patch för dm500 remote control
(använd <> knapparna för DVR inspelning)
- Timeshift aktiverat
- Webif 4.7.0 (funkar bättre med vlc 0.8.2)

janbananfan
2005-08-16, 20:43
Tack för hjälpen, men det skiljer väl mellan image:ar för 500C, 500T och 500S (det är ju olika hårdvara i dem)?

janbananfan
2005-08-16, 20:56
OK, nu såg jag att Humlan redan svarat på min fråga i en annan tråd, dvs att man kan använda samma image. Sorry!

humlan57
2005-08-16, 20:58
Tack för hjälpen, men det skiljer väl mellan image:ar för 500C, 500T och 500S (det är ju olika hårdvara i dem)?

Nej, bara hårdvaran. Tänk datormässigt. Inte byter Du OP i din PC, när Du byter grafikkort eller propp, OP fungerar ju ändå. Däremot så används olika frekvenser vid kanalsökningen, å dessa ligger i olika filer. cable.xml, satellite.xml resp terestrial.xml

mvh humlan

janbananfan
2005-08-16, 20:59
Humlan: Vad kostar en Dreambox 500C i dessa dagar och kan det bli några problem med att de (tydligen) har släppt en ny version av 500S (problem med inkompatibla image:ar)?

janbananfan
2005-08-16, 21:07
Nej, bara hårdvaran. Tänk datormässigt. Inte byter Du OP i din PC, när Du byter grafikkort eller propp, OP fungerar ju ändå. Däremot så används olika frekvenser vid kanalsökningen, å dessa ligger i olika filer. cable.xml, satellite.xml resp terestrial.xml

mvh humlan

Jag tänkte väl snarast på att det är olika tunerkretsar och att de kräver olika drivrutiner. Men finns det plats på flashminnet så är ju förstås det smidigaste att inkludera alla drivrutiner. Visste bara inte att image-byggarna var så ordentliga.

Finns det info om eller bilder på dessa image:ar :D på nätet så man kan bilda sig en uppfattning om vilken man ska välja (det verkar finnas en del)?

Leatherface
2005-08-17, 00:58
kan man lite linux kan man egentligen ta vilken som helst... för nybörjare är väl t.ex gemini bland dom bättre...

humlan57
2005-08-17, 09:46
Humlan: Vad kostar en Dreambox 500C i dessa dagar och kan det bli några problem med att de (tydligen) har släppt en ny version av 500S (problem med inkompatibla image:ar)?

Vi tar 2295 sek inkl support, efter senaste prishöjningen. Å jag är väl medveten om om att den säljs till ett lägre pris, så Ni behöver inte upplysa mig om det :D :wink: Nåt problem med att dom släppt en nu v av DM500S kan jag inte se, mer än att det just nu, finns lite dåligt med programvara till den nya DM500S

mvh humlan.

humlan57
2005-08-17, 09:50
Nej, bara hårdvaran. Tänk datormässigt. Inte byter Du OP i din PC, när Du byter grafikkort eller propp, OP fungerar ju ändå. Däremot så används olika frekvenser vid kanalsökningen, å dessa ligger i olika filer. cable.xml, satellite.xml resp terestrial.xml

mvh humlan

Jag tänkte väl snarast på att det är olika tunerkretsar och att de kräver olika drivrutiner. Men finns det plats på flashminnet så är ju förstås det smidigaste att inkludera alla drivrutiner. Visste bara inte att image-byggarna var så ordentliga.

Finns det info om eller bilder på dessa image:ar :D på nätet så man kan bilda sig en uppfattning om vilken man ska välja (det verkar finnas en del)?

Tycker åxå Du bör välja Gemini till kabel. Å hur den ska se ut, å vilket innehåll den ska ha, det bestämmer Du till stora delar helt själv. Genom att använda de olika addons som finns.