handdator

Visa fullständig version : Dålig mottagning



kalle2345
2005-08-28, 22:42
Har precis hoppat på erbjudandet med 2 Thompsonboxar, fick testa en box innan med löfte om att funkar SVT:s kanaler så skall allt annat också funka, så är det nu inte.
Tänkte därför höra med er kunniga vad ni tycker att jag skall göra för att få perfekt mottagning
Jag bor på landet lite utanför Göteborg i närheten av Kungälv.
Jag vet att föregående husägare hade problem vid installationen av TV4 tillsatsantennen
han var tvungen att rikta mot Boråssändaren för att få bra bild.
TV1 och TV2 är idag riktad mot Kungälvsändaren TV4 mot Borås detta har jag lyckats ta reda på via frekvenslistor och TV:ns kanallista.

Jag får med Boxer in MUX 1 och MUX 2 med skaplig mottagningskvalitet, ca 26dB.
MUX 3 är sämre med återkommande bildstörningar.
MUX 4 är riktigt dålig en del kanaler där ser jag inte alls.
MUX 5 får jag inte in vid sökning kanske beroende på att den inte finns vid Kungälvsändaren utan bara vid Göteborgssändaren.

Frågan är om man skall rikta om antennen mot Göteborg? Även då 4:an?
Kanske blir det bättre mottagning nu än vad det blev för länge sedan då man riktade mot Borås, eller är det sikten mot Göteborgsmasten som är för dålig?

Antennen är ju inte så ny ganska stor och klumpig, jag har funderat på bättre nyare antenn gärna med bättre FM-radiomottagning samtidigt.
Vad tycker ni jag skall göra?

Fick med C+ alla och även Disney, hur länge bjuds man på detta?
För övrigt tycker jag Thompsonboxarna var mycket små och smidiga hyfsat snabba också.


Tacksam för alla tips och ideer.

Leatherface
2005-08-28, 23:25
man ser alla kanaler i 2 veckor efter man fått kortet... när de gäller antennen är de ju bara testa rikta om och se va som händer.. även höja och sänka antennen kan göra stor skillnad så det är inte bara att rikta rätt...

Harald
2005-08-29, 04:33
Börja med att byta antann till en gallerantenn.

matkoh
2005-08-29, 04:40
Hmmm.

Håller med Harald.

Köp en gallerantenn (Gitterantenn), dessa finns även med inbyggda förstärkare. Problem med Boxer är i 99% av fallen = antennen. Och det löser sig i regel med en gitterantenn.

Lycka till

Harald
2005-08-29, 05:35
Gå in på Boxer.se. Längst ner på sidan står det här är några bra tips.Öppna sedan boxer kund Ställ markören på täckningskarta ock leta igen där du bor så ser du var du skall rikta antennen ock ser signalstyrka. ycka till.

kalle2345
2005-09-04, 12:51
Ok tack för svaren, har inte hunnit att pyssla med grejerna, skall försöka nu i veckan.
Vill helst inte pilla på originalantennen då jag har bra bild på det analoga.
Vill inte tappa analog på bekostnad av digital då jag också har många apparater utan digitalboxar.Om man justerar antennen och lyckas få bra digitalmottagning finns det då risk att analoga mottagningen kan bli sämre eller följer den med den digitala och förbättras även den?

Varför blir det sämre bild på några muxar?
Synd att inte allt sändes i mux 1där det verkar vara bäst mottagning.

Harald
2005-09-04, 14:23
Jag kronglade det lite för dig. Gå in på boxer öppna boxerkund sedan täckningskarta.

hebbe54
2005-09-04, 15:54
Hade problem med mottagningen såg 1 o 2 skapligt 4 så där men då fungerade boxer ej. Köpte ny antenn Unix 100 bra bild på analoga fyran har kopplat två boxrar till den har även antenn förstärkare Boxer fungerar jättebra enligt täckningskartan har jag dålig mottagning. Drog även ny antennkabel.

OA
2005-09-04, 16:53
Ju högre frekvens som MUXen sänder på Ju svårare är det att få en bra bild

humlan57
2005-09-04, 18:28
Ju högre frekvens som MUXen sänder på Ju svårare är det att få en bra bild

Pratar Vi inte digitalt?

mvh humlan.

OA
2005-09-04, 19:29
jo men signalen är svårare att få så stark på högre frekvenser,vid dåliga mottagningsförhållande

Leatherface
2005-09-04, 19:38
56 som ja har tv4 på är bäst för mig medans ja knappt får in svt som ligger på 39.. och samma på 38 men det är extrapaketet som jag inte har ändå så... så det med frekvenserna har inte alltid nån betydelse... kan flytta antennen 1 meter lägre då kan jag iaf se på dom kanalerna ja har problem med men då får jag inte in dom andra istället... så testa flytta antennen.. i mitt fall ser jag knappt på svt ändå så har inte orkat böka allt för mycket med det där.. var bra i vintras och blir väl bra igen snart antar jag...

humlan57
2005-09-04, 19:44
jo men signalen är svårare att få så stark på högre frekvenser,vid dåliga mottagningsförhållande

Jo det går jag med på, men bilden kan inte bli bättre eller sämre för det.. Det är ju inte som med en analog bild, att Du kan få störningar.., möjligen pixelfel..., mosaik eller rutor som vissa kallar det. Det jag menar i bildkvalite, finns alltså nånstans efter signalen Du hämtat ner.., åtminstone är det vad jag tror..

mvh humlan.

hebbe54
2005-09-04, 21:12
Sätt antennen så att fyran syns bra koppla på Boxern och alla digitala kanaler syns bra

Leatherface
2005-09-04, 23:01
Sätt antennen så att fyran syns bra koppla på Boxern och alla digitala kanaler syns bra

det där stämmer inte... en polare till mig har kristallklar bild på sin tv4 men på sin boxer får han inte ens in frekvensen med tv4...

kalle2345
2005-09-04, 23:12
Sätt antennen så att fyran syns bra koppla på Boxern och alla digitala kanaler syns bra"Hebbe" Min analoga fyra syns jättebra men får ändå ingen bra mottagning.
Misstänker att det beror på att mina antenner är riktade mot 2 olika sändare.

Hur som helst så tänker jag investera i en ny antenn som är bättre anpassad för digitalsändningar, det är lika bra att se till att ha riktiga grejor direkt så kan man utesluta det vid ev. problem.
Jag har tagit kort på min antenn för att först försöka lokalisera vad det är jag har och vad som behövs bytas, kan man lägga upp kort här och få tips om vad det är man har?

Skall också upp på vinden och se hur det är kopplat och vilka förstärkare som finns.

nijo
2005-09-05, 08:48
Hade själv väldiga problem med Boxer. Signalstyrkan hoppade upp och ner med mosaik som följd.
Köpte ny antenn, Unix 100, ny kabel utan skarvar. Blev inte bättre.
Lämnade tillbaka Unix:en och provade med en Gitter. Blev något stabilare men inte speciellt hög signalstyrka.

Höjde upp antennen med 1,5m. Satte upp min gamla antenn. Voila... stabil styrka runt 80-85% på samtliga kanaler.

Lycka till!

kalle2345
2005-09-09, 00:32
Kanon nijo precis vad jag ville höra
skall genast testa detta.
Har inte hunnit köpa någon antenn ännu
låter som det vore bra att testa med att korrigera nuvarande först.
Den sitter i o för sig väldigt högt upp redan

TeddyJohan
2005-09-09, 22:26
Att rikta antennen efter analog TV4 är lika meningslöst som att kasta pil med förbundna ögon. Det enda som TV4 och de digitala kanalerna har gemensamt är att de sänder på UHF-bandet till skillnad från t.ex. VHF bandet.

Anledningen till att man har flera muxar är att en viss frekvens (multiplex, mux) bara rymmer visst mycket innehåll. Ca fem kanaler. Ju fler muxar man har desto högre upp i nätet kommer man och desto svårare blir det att ta emot signalen, men tyvärr kan man inte göra det på annat sätt med dagens teknik.

Det optimala vore givetvis att "streama" allt material på MUX1, som är lättast att få in eftersom den i princip alltid sänder lägst, enl. must-carry regeln.

marimekko
2005-09-09, 23:17
I princip är det knappast när mer än 25% av storsändarna kör mux1 på högsta frekvens och en hel del småsändare också.