handdator

Visa fullständig version : mount manager?



jaysan
2005-08-30, 07:24
hej undrar om någon vill hjälpa en nybörjare? jag har fått dreamboxen instalerad och klar men jag vill kunna spela in på min dator i nätverket så förklarade killen att jag skulle ändra i mount managern skiva in ip adressen på datorn och sen sökvägen till var jag vill spela in någon stans e här någon vänlig själ som kanske har en bild på hur det ska se ut i mount manager rutan när det fungerar jag vet inte hur jag ska skriva sökvägarna med eller utan slash o.s.v? sen undrar jag om att streama tv till datorn är det något som e svårt att fixa för mig som är rookie? snälla hjälp:)

deas
2005-08-30, 08:32
Det enklaste sättet som jag ser det är att köra CIFS...

Gå in i Setup -> Expert Settings -> Communication Settings -> Mounts

Sen väljer du CIFS och knappar in lite info så som användarnamn, lösenord (kontot MÅSTE finnas på den datorn du har den utdelade mappen på och ha skrivrättigheter till den).

Sen fyller du i ip adress och vad mappen heter, t.ex:
/192.168.0.34/dreambox

Sen ska du välja vart på Dreamboxen denna mappen ska mountas... Då kan du logga in på din Dreambox via telnet eller ftp och skapa en mapp... Enklast är att göra den i /var/mnt/ eftesom den är skrivbar både på DM5xx och DM7xxx... Så skapa en mapp där... Sen fyller du i den i mount fönstret där det står vart du vill mounta nätverksmappen...
/var/mnt/din-mapp

Sen kryssar du i "auto mount" om du vill de...

Och sen är de bara att trycka på MOUNT... Och förhoppningsvis så blir det rätt...

Glöm inte att skapa mappen "movies" eller "recordings" (kommer inte riktigt ihåg vilken det är så skapa båda så ser du) i den utdelade mappen på din dator så Dreamboxen vet vart den ska spela in...

Blev en jävla uppsatts men hoppas du reder ut det :)

jaysan
2005-08-30, 11:06
asså jag har xp men när jag delar ut en mapp i C som jag kallar för dreambox så vet jag inte hur jag ger den användarnamn och lösenord? har ni ingen typ bild på hur bilden kan se ut när allt som ska vara ifyllt i mount manager e klart:)

admin
2005-08-30, 11:26
användarnamn och lösenord är det anv. och lösen du har till windows.

jaysan
2005-08-30, 11:36
fan det går inte

jag har fyllt i ip adressen för datorn och sen CIFS
sen i nästa rad har jsg skrivigt C:/dreambox, eftersom jag har skapat en mapp i c som heter dreambox och delat ut den. sen i nästa rad har jag skrivigt /var/nmt/filmer och så har jag ju skapat en filmer mapp på db. sen e det inte mer men unable to maount vad e det för fel?

Johan
2005-08-30, 12:35
Du ska inte skriva den lokala sökvägen utan vad den är utdelad som. typ bara dreambox om den är utdelad som det.

jaysan
2005-08-30, 14:16
ok nu har jag fått rätt så det står mount OK men så gör man väll så att man går in på timer och ställer den tex på att spela in mellan 17.01 till 17.02 och läge ngrab? men sen när jag kollar min mapp så finns det inget där vad kan det vara för fel?

behöver man ändra på ngrab streeming setup?

sebulba
2005-08-30, 16:12
Du ska inte välja att spela in med ngrab, då måste du köra en ngrab server på datorn. Välj istället DVR eller mnt/hdd eller vad det nu står. Beror på villken image du kör.
Mappen du ska skapa på hd'n är movie......

jaysan
2005-08-30, 17:12
i mitt står det bara ngrab eller swich inget annat

humlan57
2005-08-30, 18:52
http://www.comhit.net/viewtopic.php?t=17520&highlight= Kolla in dom länkar jag klippt in.

mvh humlan.