handdator

Visa fullständig version : Både Viasat (Sirius) och Astra?



NewToasted
2005-09-10, 21:03
Hej!

Vi hade tänkt skaffa parabol, och då vi har tyskt blod i släkten vill vi gärna komma åt de tyska kanaler Astra har att erbjuda, men samtidigt skulle vi också vilja komma åt Viasat's Sirius, men då dessa verkar ligga ganska långt ifrån varandra på vårt himlavalv verkar det vara en ganska dyr företelelse. Vad har jag för alternativ?

På Satpro.se hittade jag att "Europa-paketet" med 4-LNB:n klarar av detta, men det kostar också 4500, motordrivet fungerar ju också, men det är bara marginellt billigare.

Har jag några andra (billigare) alternativ?

Edit* Detta kanske inte är rätt ställe att posta på, men jag hittade inget jag tyckte passade bättre.. Om någon mod tycker annorlunda så flytta tråden.

reecord
2005-09-11, 01:14
en motor är ju ett altenativ eller två paraboler.

motor kan man få för en 650kr

humlan57
2005-09-11, 06:59
Om Du köper ett abb, så ingår ju ofta en mottagare, å en parabol med 4LNB:n behöver inte kosta skjortan. Men Du får utveckla lite mer vad Du ska/vill göra, innan jag kan föreslå nåt lämpligt.

mvh humlan.

shalle
2005-09-11, 09:19
det går väl att ha en parabol med 1lmb för astra och en för sirius sen en svitch imellan parabol storlek 1m borde fungera och inga vänte tider när man vrider motorn

humlan57
2005-09-11, 09:27
det går väl att ha en parabol med 1lmb för astra och en för sirius sen en svitch imellan parabol storlek 1m borde fungera och inga vänte tider när man vrider motorn

Går att ordna med samma parabol...

mvh humlan.

NewToasted
2005-09-11, 09:30
Tack för alla svar!

Det jag vill göra är att kunna få in både Viasat (sirius) och Astras utbud, utan att behöva plocka fram stegen till taket när jag byter kanal.

Då vi behöver vissa tyska kanaler så fort som möjligt verkar det som vi köper oss en 80*90 parabol med 1 LNB för att få in Astra, och vill vi sen bygga ut med Viasat borde väl det enda som behövs vara en switch samt se till att boxen vi köper stödjer Viasat (jag vet att CanalDigital heter Conax, vad heter viasat?).

Åter igen, tack!

NewToasted
2005-09-11, 09:32
det går väl att ha en parabol med 1lmb för astra och en för sirius sen en svitch imellan parabol storlek 1m borde fungera och inga vänte tider när man vrider motorn

Går att ordna med samma parabol...

mvh humlan.

Utan att behöva en relativt dyr 4-LNB:s maskin? eller?'

trollhattan
2005-09-11, 09:44
Viasat = NDS Videoguard

humlan57
2005-09-11, 11:25
det går väl att ha en parabol med 1lmb för astra och en för sirius sen en svitch imellan parabol storlek 1m borde fungera och inga vänte tider när man vrider motorn

Går att ordna med samma parabol...

mvh humlan.

Utan att behöva en relativt dyr 4-LNB:s maskin? eller?'

En parabol behöver inte kosta så mycket, å tar Du abb så går det att få en box billigt.

mvh humlan.

reidarberge
2005-09-11, 13:34
wiasat abb med en tombson box parabol för hotbird,astra så foljer sirius med i paketet köp till 4vägs switch o en skål med 2 lmb