handdator

Visa fullständig version : Svårare att smita ifrån licens nu?



m_johan84
2005-09-21, 19:13
Kom och tänka på det att dom har nog lurat oss en hel del nu gällande det där med tv-licens;)... Har ju svt via viasat och det finns ju även via canal digital...
Nån som vet ifall viasat/cd kommer att ange vilka deras kunder är till radiotjänst och därmed tvinga dom att betala tvlicens?

Blir ju svårt att smita när dom knackar på dörren och frågar.... "ähmm.. nej vi kikar inte på tv... vi har bara ett abb hos viasat samt en parabol på taket" om ni förstår hur jag menar.

Mer kontroll åt storebror och individen kommer som vanligt att lida :/ Nåväl..

Spidde
2005-09-21, 19:35
Smita från å betala tv lisens????

Finns det folk som gör så?

m_johan84
2005-09-21, 19:40
Varför betala för statens/sossarnas propaganda-maskin?

slomo
2005-09-21, 22:21
TV-licens måste man väl bara betala om man kan ta in markbundna sändningar. Så om du plockar bort tunerdelen i tv:n och kör CanalDigital eller Viasat genom scarten så kan du se på tv i lugn och ro...

majos3
2005-09-21, 22:52
TV-licens måste man väl bara betala om man kan ta in markbundna sändningar. Så om du plockar bort tunerdelen i tv:n och kör CanalDigital eller Viasat genom scarten så kan du se på tv i lugn och ro...

Just nu är det så, men finns förslag på att ändra det! :D

majos :) :)

humlan57
2005-09-22, 06:54
Tv-licens är snart ett minne blott, det kommer att kallas medialicens istället. Hur å vem som kommer att behöva betala är jag inte säker på.

mvh humlan.

humlan57
2005-09-22, 07:04
Varför betala för statens/sossarnas propaganda-maskin?

Hoppsan, så det blir en ny licens betalare, om borgarna vinner valet då? :D

mvh humlan.

Ripleyonline
2005-09-22, 07:28
som sagt tidigare...

än så länge behöver man bara betala licens om du har möjlighet att ta emot markbundna sändningar. (analogt eller digitalt)

Sedan kommer det troligtvis bli en medieavgift som troligtvis läggs på skatten.

Olika typer av tv utan turner går bra om man vill slippa tvavgift.

rask300
2005-09-22, 13:39
TV-licens måste man väl bara betala om man kan ta in markbundna sändningar. Så om du plockar bort tunerdelen i tv:n och kör CanalDigital eller Viasat genom scarten så kan du se på tv i lugn och ro...
Går tyvärr inte om du är privatperson, klippt från radiotjänst :
17. Kan jag ta bort kanalväljaren och undantas från avgiftsskyldigheten?

Nej, företag och föreningar (juridiska personer) som innehar tv, video och videokamera med kanalväljare eller dator med tv-kort i andra lokaler än sådana som är avsedda för bostadsändamål kan undantagas från avgiftsskyldighet om mottagaren åtgärdas enligt lagen (1989:41) om TV-avgift. Detta gäller inte privatpersoner som därmed inte kan koppla ifrån kanalväljaren för att undantas från avgiftsskyldighet.

karl48
2005-09-22, 13:42
Varför betala för statens/sossarnas propaganda-maskin?

Är dt inte borgarna tv propagerar Reinfelt är alltid i rutan

Ripleyonline
2005-09-22, 14:13
TV-licens måste man väl bara betala om man kan ta in markbundna sändningar. Så om du plockar bort tunerdelen i tv:n och kör CanalDigital eller Viasat genom scarten så kan du se på tv i lugn och ro...
Går tyvärr inte om du är privatperson, klippt från radiotjänst :
17. Kan jag ta bort kanalväljaren och undantas från avgiftsskyldigheten?

Nej, företag och föreningar (juridiska personer) som innehar tv, video och videokamera med kanalväljare eller dator med tv-kort i andra lokaler än sådana som är avsedda för bostadsändamål kan undantagas från avgiftsskyldighet om mottagaren åtgärdas enligt lagen (1989:41) om TV-avgift. Detta gäller inte privatpersoner som därmed inte kan koppla ifrån kanalväljaren för att undantas från avgiftsskyldighet.

där ser man... plasma eller projektor som inte har kanalväljare/tuner från början borde fortfarande funka då.

Ripleyonline
2005-09-22, 14:22
4. Vad räknas som tv-mottagare?

Som tv-mottagare räknas sådan utrustning
som kan ta emot och förmedla rörliga bilder, d v s:

- TV
- Video med kanalväljare
- Dator med tv-kort
- Videokamera med kanalväljare
- Inspelningsbar DVD
- Digital-tv-mottagare

*****************************************

dra mig i brallan.... dom har verkligen ändrat om i reglerna på radiotjänst. Min Dator tar emot och förmedlar rörliga bilder detsamma gäller min monitor. faan... tom mitt blädderblock kan förmedla rörliga bilder

humlan57
2005-09-22, 15:00
Å snart åxå mobiltelefon.

mvh humlan.

Leatherface
2005-09-22, 15:19
Tv-licens är snart ett minne blott, det kommer att kallas medialicens istället. Hur å vem som kommer att behöva betala är jag inte säker på.

mvh humlan.

som ja förstått de kommer de ligga på skatten så den som betalar blir alla som jobbar typ.... oavsett om man har tv eller inte...

Dizzy_dan
2005-09-22, 15:37
Tv-licens är snart ett minne blott, det kommer att kallas medialicens istället. Hur å vem som kommer att behöva betala är jag inte säker på.

mvh humlan.

som ja förstått de kommer de ligga på skatten så den som betalar blir alla som jobbar typ.... oavsett om man har tv eller inte...

å det är ju dom som inte jobbar som tittar mest på tv :lol:

Leatherface
2005-09-22, 16:56
skulle gärna jobba om de fanns jobb... och får man en regering som vill ta bort allt för dom svagaste och ge mer till dom rika så kan man no sälja tv och allt.. vetefan om ja ens kommer kunna ha nån lägenhet längre då...

Storsnusaren
2005-09-22, 17:26
TV-licens måste man väl bara betala om man kan ta in markbundna sändningar. Så om du plockar bort tunerdelen i tv:n och kör CanalDigital eller Viasat genom scarten så kan du se på tv i lugn och ro...
Går tyvärr inte om du är privatperson, klippt från radiotjänst :
17. Kan jag ta bort kanalväljaren och undantas från avgiftsskyldigheten?

Nej, företag och föreningar (juridiska personer) som innehar tv, video och videokamera med kanalväljare eller dator med tv-kort i andra lokaler än sådana som är avsedda för bostadsändamål kan undantagas från avgiftsskyldighet om mottagaren åtgärdas enligt lagen (1989:41) om TV-avgift. Detta gäller inte privatpersoner som därmed inte kan koppla ifrån kanalväljaren för att undantas från avgiftsskyldighet.

man får helt enkel säga att man kastat tvn på lokala tippen & använder nu endast en monitor för att kolla på dvd o liknande. :)

billeh
2005-09-23, 07:36
Nu tror jag att det är så att TV avgiften (mediaavgiften) aldrig kommer att betalas via skattsedeln, det kommer att vara en avgift till ett statligt bolag, för då kan politikermaffian bolla med pengarna som dom vill själva utan att det går in i statskassan först, och sen inte minst, vi goda medborgare ska inte kunna räkna ut hur högt skattetryck vi har i landet.

undrar hur många kronor av en intjänad och skattad hundring som inte passerar statsapparaten?

ElFeo
2005-09-23, 08:38
Det är så sjukt. Nu har man gjort det tekniskt möjligt att ta betalt på ett vettigt sätt - nämligen genom abonnemang. Självklart ska betalning ske på det viset istället för någon påtvingad skit via skatten.

Har man kabel-tv så betalar man via sitt kabel-bolag, samma sak med satelit.

...och det här säger jag på ett piratforum :)

Johan
2005-09-23, 08:56
Har man kabel-tv så betalar man via sitt kabel-bolag, samma sak med satelit.

Man betalar inte sin TV-licens på det sättet om det är det du menar....

humlan57
2005-09-23, 09:46
Har man kabel-tv så betalar man via sitt kabel-bolag, samma sak med satelit.

Man betalar inte sin TV-licens på det sättet om det är det du menar....

Tv-licens har eg inget eller väldigt lite iaf, med kanaler å göra. Det är allt runt det, som t.ex produktioner m.m. Å vem skulle inte bli glad, om man slapp Tv3, å deras skit när det gäller sportproducerande. För ingen kan väl förneka att det är jäkligt skönt att slippa bli avbruten av en massa reklam, i t.ex en hockeymatch.

mvh humlan.

Leatherface
2005-09-23, 10:02
har inget emot reklam jag.. man är så van nu med... beror mer på hur dom sätter in reklamen då... vissa kanaler är ju sämre på de där...

m_johan84
2005-09-23, 17:16
Leatherface: Inte för att det hör till diskussionen... Men en tanke bara.
Vi som arbetar varenda dag i veckan och kommer ut helt genomtrötta och bara vill sova kanske är trötta på att betala för er som är hemma?.
Men som sagt... vi ska inte dra in nån politisk diskussion nu eftersom detta forum inte är ämnat för det.

Det handlar inte om att det är borgarna eller sossarna som styr utan att jag bara ogillar svt och deras sätt ett göra tv på. Dom antar att alla vill ha deras skitprogram och tvingar därmed alla som har en tv att betala varken de vill det eller ej... Tänk er själva om vi skulle bli tvingade att betala för tv1000 eller canal plus oavsett om vi ville det eller ej, bara därför att vi har en TV hemma:) Befängt.

Leatherface
2005-09-23, 18:28
så du menar att ja ska gå på gatan utan bostad för att de inte finns några jobb? förresten tror du att du kommer få så mycket mer pengar i börsen iaf? högre akassa,blir du sjuk förlorar du tusentals kronor.. du kanske blir arbetslös själv med.. sitter du i samma skit du med..... och kolla bara varje gång förut dom varit vid makten så har dom kört sveriges ekonomi i botten... så inte kommer svenska folket ha nå mer pengar i plånboken för de och dom svagaste är dom som drabbas värst... medans dom rika tjänar på de...

marimekko
2005-09-23, 20:03
Det handlar inte om att det är borgarna eller sossarna som styr utan att jag bara ogillar svt och deras sätt ett göra tv på. Dom antar att alla vill ha deras skitprogram och tvingar därmed alla som har en tv att betala varken de vill det eller ej... Tänk er själva om vi skulle bli tvingade att betala för tv1000 eller canal plus oavsett om vi ville det eller ej, bara därför att vi har en TV hemma:) Befängt.Och vem gör bättre TV? TV3? TV4? Kanal5?

Men visst, vi kan ju koda SVT i framtiden, så får bara de som betalat sin licens se på det. Men det är knappast någon idealisk lösning.

Leatherface
2005-09-23, 20:18
tycker att dom kunde ha reklam i svt med och slopa licensen.... pauserna är bra för då kan man pissa,koka kaffe,kolla en sväng här osv under tiden...

janbananfan
2005-09-25, 19:38
tycker att dom kunde ha reklam i svt med och slopa licensen.... pauserna är bra för då kan man pissa,koka kaffe,kolla en sväng här osv under tiden...

Det där löser timeshifting, utan reklam...

Tyvärr tror jag att det är för sent att kryptera SVT, då man har sålt alldeles för många "folkboxar" med motiveringen att man kan "fortsätta se de vanliga kanalerna".

Leatherface
2005-09-25, 21:15
jo men alla har inte timeshift... och som sagt.. hellre de än licens... dessutom är ju många serier osv anpassade för reklam med redan så det är inget problem oftast.. fast beror ju lite på kanalerna med...

snugge
2005-09-26, 04:45
tycker att dom kunde ha reklam i svt med och slopa licensen.... pauserna är bra för då kan man pissa,koka kaffe,kolla en sväng här osv under tiden...

dom har ju egentligen redan reklam
hur åfta är det inte "detta prodram är sponsrat a *******"

ElFeo
2005-09-26, 11:55
Har man kabel-tv så betalar man via sitt kabel-bolag, samma sak med satelit.

Man betalar inte sin TV-licens på det sättet om det är det du menar....

Näe det var inte så jag menade. Jag menade att det borde vara så man betalar sitt TV-tittande.

Det grundläggande problemet är inte att det är reklam/inte reklam/kostnader utan problemet är att man inte har valfriheten. Självklart ska det vara tittarna som bestämmer vad en kanal kostar. Självklart ska man kunna plocka ihop sitt egna paket.

Fan, tekniken finns ju där. Jag kan förstå att Viasat, CD, Com Hem m.fl. inte erbjuder denna funktionalitet eftersom de är företag som själva borde bestämma vad de vill erbjuda kunderna . Däremot när en statligt ägd spelare ska agera så är det en annan sak (visst kan man ha paket, där man får rabatt för att man tar många kanaler).

Låt det kosta en slant varje gång man lägger till en kanal, för att undvika total administrationskaos. Eller ge konsumenterna full kontroll över vilka kanaler de ska få se, varför inte via internet?

Jag skulle lätt betala för SVTs bägge kanaler eftersom jag tycker att de levererar kvalitet i största mån. Däremot så vill jag inte betala för Bloomberg när jag bara vill ha femman....

Sluta upp att subventionera kommersiella kanaler genom att baka in skiten i paket.

Det var det. En osammanhängande sammanfattning av hur det SKA fungera.. ;)

schlang
2005-10-04, 18:19
Har man kabel-tv så betalar man via sitt kabel-bolag, samma sak med satelit.

Man betalar inte sin TV-licens på det sättet om det är det du menar....

Tv-licens har eg inget eller väldigt lite iaf, med kanaler å göra. Det är allt runt det, som t.ex produktioner m.m. Å vem skulle inte bli glad, om man slapp Tv3, å deras skit när det gäller sportproducerande. För ingen kan väl förneka att det är jäkligt skönt att slippa bli avbruten av en massa reklam, i t.ex en hockeymatch.

mvh humlan.

Haha, jag måste få opponera mig mot detta, jag ser mycket hellre sport på tv3 än på svt. Må så vara att de har reklamavbrott i periodpaus samt mitt i perioderna då det är såkallade powebreaks. Man missar iallafall inte någonting av själva matchen. SVT å andra sidan kan bryta mitt i perioder utan att det ens är ett spelavbrott för "Regionala nyheter" och säga att sändningen fortsätter i den andra kanalen, dock fortsätter den inte alltid direkt utan man hinner missa 5 minuters spel. Vill minnas Sweden hockey games för ett år sen då man missade två mål under ett sådant avbrott.

humlan57
2005-10-04, 18:49
Undantag finns alltid, men inte vill jag t.ex ha SM, EM VM å OS i betalkanalerna. Där slår SVT allt med hästlängder.

mvh humlan.

Leatherface
2005-10-04, 20:27
måste hålla med schlang... hellre korta reklamavbrott än byta kanal var 5e minut... och ofta har dom små pauser i matcherna för att kanaler ska kunna ha ett litet avbrott... åtminstone i många utländska sändningar...

Storsnusaren
2005-10-05, 01:32
Vet inte vad som är värst?

jobbiga reklamer

eller

matchen sponsras av:
Volvo............................................. .....( "logga" )
Vasa knäckebröd (visar ny logo/logga eller va de nu heter i evigheter)
o.s.v, o.s.v

tv3 har jag iaf valfriheten att välja om jag vill betala för lr inte..

corestel
2005-10-11, 04:13
10. Anmälningsplikt till Radiotjänst i Kiruna AB

Vid försäljning av tv-apparater och videobandspelare har vi anmälningsplikt till
Radiotjänst i Kiruna AB. Detta innebär att vi måste uppge inom 30 dagar efter
genomförd försäljning sådan information som krävs för att kunna fastställa
avgiftsplikten för televisionsmottagare (det som vanligtvis kallas TV-licens).
Informationen vi skickar är: namn, adress och telefonnummer på köparen.
Om vi ej fullgör vår anmälningsplikt drabbas vi av böter.
Anmälningsplikten styrs av "Lagen om TV-avgift" (1989:41) 8 §. Till toppen ]

Från netonnet :roll:

Anmälningplikten är lite jobbig om man vill köpa ny tv men inte vill betala licens &
det skulle inte förvåna mig om den har fler apparater inkluderade i framtiden..
Försäljare betvingas till att bli en statens mini säpo :shock:

Leatherface
2005-10-11, 11:11
radiotjänst vill ju att man ska betala licens för mobiltelefoner om man kan ta emot tv i den

Mozer
2005-10-11, 15:42
10. Anmälningsplikt till Radiotjänst i Kiruna AB

Vid försäljning av tv-apparater och videobandspelare har vi anmälningsplikt till
Radiotjänst i Kiruna AB. Detta innebär att vi måste uppge inom 30 dagar efter
genomförd försäljning sådan information som krävs för att kunna fastställa
avgiftsplikten för televisionsmottagare (det som vanligtvis kallas TV-licens).
Informationen vi skickar är: namn, adress och telefonnummer på köparen.
Om vi ej fullgör vår anmälningsplikt drabbas vi av böter.
Anmälningsplikten styrs av "Lagen om TV-avgift" (1989:41) 8 §. Till toppen ]

Från netonnet :roll:

Anmälningplikten är lite jobbig om man vill köpa ny tv men inte vill betala licens &
det skulle inte förvåna mig om den har fler apparater inkluderade i framtiden..
Försäljare betvingas till att bli en statens mini säpo :shock:

Det är ju bara när man måste uppge namn och adress. Vid tex ett tecknande av en försäkring på TV'n. Hur ska dom annars få reda på namn och adress?

ElFeo
2005-10-11, 16:20
Det är ju bara när man måste uppge namn och adress. Vid tex ett tecknande av en försäkring på TV'n. Hur ska dom annars få reda på namn och adress?

Rimligtvis så ska försäljaren ta dessa uppgifter av köparen när de säljer en tv...sedan om de alltid gör det är väl en annan sak.

corestel
2005-10-11, 17:52
10. Anmälningsplikt till Radiotjänst i Kiruna AB

Vid försäljning av tv-apparater och videobandspelare har vi anmälningsplikt till
Radiotjänst i Kiruna AB. Detta innebär att vi måste uppge inom 30 dagar efter
genomförd försäljning sådan information som krävs för att kunna fastställa
avgiftsplikten för televisionsmottagare (det som vanligtvis kallas TV-licens).
Informationen vi skickar är: namn, adress och telefonnummer på köparen.
Om vi ej fullgör vår anmälningsplikt drabbas vi av böter.
Anmälningsplikten styrs av "Lagen om TV-avgift" (1989:41) 8 §. Till toppen ]

Från netonnet :roll:

Anmälningplikten är lite jobbig om man vill köpa ny tv men inte vill betala licens &
det skulle inte förvåna mig om den har fler apparater inkluderade i framtiden..
Försäljare betvingas till att bli en statens mini säpo :shock:

Det är ju bara när man måste uppge namn och adress. Vid tex ett tecknande av en försäkring på TV'n. Hur ska dom annars få reda på namn och adress?

Om man inte bryr sig om garantin på vad du köper så går det säkert men jag tror inte
att en handlare vill få böter och du inte vill va utan garantin om TV'n kostat ca 10.000kr
och den pajar efter en vecka. Men jag är inte helt säker på det?

Mozer
2005-10-11, 21:35
Det är ju bara när man måste uppge namn och adress. Vid tex ett tecknande av en försäkring på TV'n. Hur ska dom annars få reda på namn och adress?

Rimligtvis så ska försäljaren ta dessa uppgifter av köparen när de säljer en tv...sedan om de alltid gör det är väl en annan sak.

Så du menar att handlare har en laglig rätt att ta min personuppgifter när man köper en TV?
Om man skriver under en försäkring, på prylen man köper, förstår jag ju att man måste lämna personuppgifter. Men annars?

corestel
2005-10-12, 08:15
Det är ju bara när man måste uppge namn och adress. Vid tex ett tecknande av en försäkring på TV'n. Hur ska dom annars få reda på namn och adress?

Rimligtvis så ska försäljaren ta dessa uppgifter av köparen när de säljer en tv...sedan om de alltid gör det är väl en annan sak.

Så du menar att handlare har en laglig rätt att ta min personuppgifter när man köper en TV?
Om man skriver under en försäkring, på prylen man köper, förstår jag ju att man måste lämna personuppgifter. Men annars?

Säljaren har lagligt tvång :shock: att ta personuppgifter om han inte tycker om
att bli bötfäld och det vill dom nog inte vara med om. Vet inte hur vanligt det är dock?

Mozer
2005-10-12, 12:07
Det är ju bara när man måste uppge namn och adress. Vid tex ett tecknande av en försäkring på TV'n. Hur ska dom annars få reda på namn och adress?

Rimligtvis så ska försäljaren ta dessa uppgifter av köparen när de säljer en tv...sedan om de alltid gör det är väl en annan sak.

Så du menar att handlare har en laglig rätt att ta min personuppgifter när man köper en TV?
Om man skriver under en försäkring, på prylen man köper, förstår jag ju att man måste lämna personuppgifter. Men annars?

Säljaren har lagligt tvång :shock: att ta personuppgifter om han inte tycker om
att bli bötfäld och det vill dom nog inte vara med om. Vet inte hur vanligt det är dock?

Jaha, det trodde jag inte.
Men om det nu är som du sägar att TV-handlare är tvungna att ta personuppgifter, så tror jag det är många som struntar i det. För jag har då aldrig behövt lämna just personuppgifter :smile:

Mozer
2005-10-12, 12:10
Sen undrar jag vem det är som ger TV-handlare böter om inte dom rapporterar till Radiotjänst?

corestel
2005-10-12, 12:30
Ärligt talat så vet jag inte så mycket om det hela men jag tycker att det är en pervers
paragraf iaf. Men man kanske skulle fråga netonnet vem som ger dom böter isf?
Dom kanske bara har hittat på det hela för att tjäna lite extra som pejlare vid sidan om hahaa.. :twisted:

ElFeo
2005-10-12, 12:37
Haha, brilliant. Kollade in Radiotjänst webb och där har de ett gratisprogram för att registrera nya användare. De har även en sökväg till winzip....eller var det winamp?

http://www.radiotjanst.se/info%20for%20tv-handlare/INFtv_lois.htm