handdator

Visa fullständig version : Hur vet man om man har nya eller gammla modellen av DM500



forhike
2005-09-22, 16:38
Köpte mig en DM500-T för en vecka sedan, men jag tycker jag bara uppleft problem med motagningen osv, jag kan kika i ca 3-5 min sen fryser bilden och jag startar om den, då har jag ingen motagning alls på någon kanal, har testat massa olika images inkl quickndirty2 DM500T.
Eftersom jag läst någonstans att det kunde vara nån bugg eller liknande som gjorde att man inte får in kanaler.

Sen har jag sett ställen som säljer DM500-T med texten NYA MODELLEN med bättre reciver och fjärrkontroll, hur tar man reda på vilken modell man har?

Kanske är lika bra att slänga den på tippen och skaffa den nya =/

Leatherface
2005-09-22, 17:00
trodde bara de fanns ny modell för satellit.. men du kan ju enkelt se på fjärren om den saknar texttv knapp t.ex så har du gamla modellen... annat sätt att kolla på är "cat /proc/bus/dreambox" i telnet.... om de är gamla borde de stå philips där... mottagningen kommer nog inte bli bättre med en ny modell.. dreambox kräver bra signal för att funka... du kan ju testa min senaste image och se om de blir bättre.. den har en nyare driver.. men tror inte mottagningen blir nån skillnad...

http://www.pitelink.ath.cx/dm500_14092005_beta.img

ktd
2005-09-22, 17:38
Vadå? Har nya 500-modellen en text-tv knapp?

Leatherface
2005-09-22, 18:02
jo men va ja vet finns de bara ny för satellit.... texttv knapp kan du sätlla in på grön eller gul knapp i min image om du får in i inställningar för fjärrkontroll förresten :)

forhike
2005-09-22, 18:46
trodde bara de fanns ny modell för satellit.. men du kan ju enkelt se på fjärren om den saknar texttv knapp t.ex så har du gamla modellen... annat sätt att kolla på är "cat /proc/bus/dreambox" i telnet.... om de är gamla borde de stå philips där... mottagningen kommer nog inte bli bättre med en ny modell.. dreambox kräver bra signal för att funka... du kan ju testa min senaste image och se om de blir bättre.. den har en nyare driver.. men tror inte mottagningen blir nån skillnad...

http://www.pitelink.ath.cx/dm500_14092005_beta.img


Tack för svaret!
Har testat dina img filer nedan:
dm500_06092005_Leatherface och dm500_14092005__Leatherface_beta
samt lagt in plugin'n
Får motagning en stund sen dör motagninen och kommer inte tillbaka fast jag startar om boxen =/

Har även testat dessa:
quickndirty2 DM500T (Motagning vid första start, sen försvinner den)
the_gemini_project_2.20_dm500 (Motagning vid första start, sen försvinner den)
sf_img_500_20050916 (Med denna så blinkar bara tv bilden och boxen är död, testat att flasha den via nätverk och nollmodem flera ggr.)

Hmm nu när jag skriver detta kom jag att tänka på att det nästan verkar som om jag bara har matagningen när boxen varit avstängt en stund, eftersom jag bara lyckats få bild när jag flashat den och dragit ur strömmen och den varit avstängd en stund innan jag kopplar in den.

Kan det ha att göra med någon emu att göra?
eftersom jag inte har instalerat någon ex. newcamd eller camd3 och vad nu alla heter,
tycker dock att fri kanalerna och motagningen ska funka endå =/

Ska inhandla en antenn förstärkare imorgon eftersom du nämde att dreambox behöver bra signal styrka.
Dock så har min thomson dti2000 utmärkt signal styrka på alla kanaler och har nästan aldrig störningar, och jag testade med samma antenn på dreamboxen =/
noterade även att jag hade philips tuner =/

hör av mig när jag testat lite mer.

Leatherface
2005-09-22, 19:16
om du inte hade installerat nån emu hade du inte sett nån kanal förutom svt och tv4.. har du kört in plugins_1.tgz för min image så har du camd3 installerat... men de låter som du har problem med mottagningen.. du får testa justera till antennen om inte antennförstärkare funkar.... du kan kolla signalstyrka på signalsök.. BER borde va 0 och agc kring 55-60... det är dom 2 viktigaste... självklart är ju bra SNR bra med men det säger oftast inte så mycke då de mesta av signalen kan vara skräp lika gärna... går ju inte utesluta att de är nåt fel på din mottagare heller om inte nåt hjälper... speciellt då du säger att de funkar just då den varit avstängd bara...

forhike
2005-09-23, 18:39
om du inte hade installerat nån emu hade du inte sett nån kanal förutom svt och tv4.. har du kört in plugins_1.tgz för min image så har du camd3 installerat... men de låter som du har problem med mottagningen.. du får testa justera till antennen om inte antennförstärkare funkar.... du kan kolla signalstyrka på signalsök.. BER borde va 0 och agc kring 55-60... det är dom 2 viktigaste... självklart är ju bra SNR bra med men det säger oftast inte så mycke då de mesta av signalen kan vara skräp lika gärna... går ju inte utesluta att de är nåt fel på din mottagare heller om inte nåt hjälper... speciellt då du säger att de funkar just då den varit avstängd bara...

Nu funkar det klockrent, efter jag inhandlade antennförstärkaren.
Har även lagt in camd3 och kan använda mitt orginal kort också, nu är det bara att börja leka.

Vill bara tacka så mycket för tipset, nu har jag mindre att tänka på =)

Leatherface
2005-09-23, 19:39
bra att de löste sig :)

forhike
2005-09-25, 11:36
bra att de löste sig :)

du verkar insatt i det mesta, har fått det att fungera något nu, men ibland försvinner alla kanaler och det blir massa strul, kan dock vara för att jag börjat leka med massa config filer nu.

I morse när jag skulle börja kika på dreamboxen var det utropstecken framför alla kanaler, men det går fortfarande att kika, vad betyder utropstecknen ?

matkoh
2005-09-25, 15:25
Hmmm.

Utropstecken får du om du gör en ny kanalsökning, och alla nya kanaler får då det tecknet.

Leatherface
2005-09-25, 16:50
tryck på meny på kanalerna i kanallistan med ! framför och välj "ta bort nya hittade flagga" där... om kanalerna försvinner så kanske du slagit av boxen utan att starta om i menyn då sparas inte inställningarna...

forhike
2005-09-26, 07:33
tryck på meny på kanalerna i kanallistan med ! framför och välj "ta bort nya hittade flagga" där... om kanalerna försvinner så kanske du slagit av boxen utan att starta om i menyn då sparas inte inställningarna...

tackar ännu en gång nu såg det bättre ut =)