handdator

Visa fullständig version : Digital-TV kort i datorn funkar bra med comhem?



ronnylov
2002-12-06, 15:56
Hej!

Jag har hittat en intressant tråd på dvdforum.nu som handlar
om TV-kort för digital-TV och hur det funkar med comhem kabel-TV,
satellit-TV och markbunden digital-TV. Tydligen finns det 3 typer
av digital-TV kort. DVB-s för satellit, DVB-t för markbundet och dvb-c
för kabel. I Sverige är det endast comhem som funkar med dvb-c.
Boxer/senda funkar med dvb-t och de digitala satellitkanalerna funkar med dvb-s.

Jag har surfat runt lite på nätet och hittat programvaror som gör
att man kan titta gratis! Finns ett program som heter multidec som
klarar diverse kod-format. Man kan emulera CI-interface och kort
i datorns programvara så man behöver inte något mer än själva TV-kortet.

Finns till och med en hemsida som automatiskt genererar kod-filer
för de flesta satellitkanalerna! Men comhem fanns inte med där.
Fast det verkar relativt enkelt att redigera in hexkoderna själv
så det borde gå att få till det. Möjligen krävs ett originalkort
som man läser ut med mkextract och en kortläsare, men detta är
jag osäker på ännu.

Tänkte fråga om det finns någon som har erfarenhet av detta här?
Jag har själv beställt ett dvb-c kort från tyskland (kostar 234 euro
inkl. fjärrkontroll) och troligen kommer detta att funka med comhem,
bara man lägger in hexkoderna i en fil. Om inte det funkar så får jag i alla fall
det digitala basutbudet. Får nog kortet i slutet på nästa vecka så jag kan testa.
Kortet är identiskt med Hauppage dvb-c som finns på Dustin.

Ni kanske undrar varför man ska ha digital-TV i datorn?
Jo, dels kan man koppla det till TV:n för att titta men
framförallt kan man spela in utan kvalitetsförlust på
datorns hårddisk! Har man sedan DVD-brännare som jag har
så kan man göra DVD-skivor utifrån detta som man kan spela i sin DVD-spelare
och med samma kvalitet som utsändningen hade. Annars så kan man spela
upp det direkt från datorn och titta på inspelade program på TVn.

Finns en del matnyttigt att kolla in på http://www.happysat.de för
den som vill veta mera. Om ni är intresserade kan jag rapportera
hur det gått om någon vecka när jag fått igång det. Strular det
kanske ni kan hjälpa mig med hur man lägger in koderna?

Hoqqe
2002-12-06, 17:08
Det ska bli mycket intressant att höra hur det går för dig.
När det gäller koder och så finns ju alla koder i mappen koder.
Så det är bara att ta sig en titt där.

Mvh Hoqqe

Selle
2002-12-06, 18:54
men köpte en comhem box istället sedan så lägger jag hellre en 3-4000:- på ett bra tv-rip kort... Skönt att kunna stänga av datorn....
Lycka till med koderna =) :D

ronnylov
2002-12-07, 10:37
Så det finns alltså comhem-boxar men inbyggd hårddisk som man kan läsa över till datorn i efterhand menar du? Eller hur ska man annars kunna spela in direkt i det digitala formatet som sänds ut, utan omkomprimering för att sedan kunna lägga på DVD?

För de analoga kanalerna och videoband har jag redan ett ATI All-In-Wonder Radeon. För högsta kvalitet så spelar jag in i huffyuv-format och sedan komprimerar detta till DVD-kompatibel MPEG2. Problemet är att det krävs ca 80 GB hårddisk för 2 timmar video före komprimeringen, och sedan tar det minst ett dygn att komprimera detta i datorn till MPEG2. Visst, jag kan spela in direkt i MPEG-2 med ATI-kortet men då blir det inte lika bra bildkvalitet. Och dessutom får jag bara in basutbudet.

Hur som helst, jag har ingen comhem-box så jag tyckte detta verkade vara ett bra alternativ. Priset blev ca 2100 kr. Datorn står nästan på dygnet runt ändå. Får se hur det funkar. Eventuellt kanske jag köper en comhem-box också så småningom.

ronnylov
2002-12-12, 08:08
Jag har fått kortet nu och provat lite. Det var ganska så buggigt och jag hare ännu inte fått ljud när jag kollar live men inspelningarna funkar bra! Jag har fått in Polonia, TV1000, Cinema, Eurosport, Cartoon network samt Discovery än så länge.

Med standardprogamvaran som följde med kortet får jag bara in Eurosport men med Multidec 8.2 och softCi 4.2 tillsammans med en egentillverkad SoftCam.Key fil så kan jag även se några kodade kanaler. Dock är kanalväxling väldigt segt...

Får prova lite mera och se hur det går.

Johan
2002-12-12, 09:14
Force släpper ju boxar med HD snart. (16/12 enligt antennlaget.) men om det går att föra över filerna till datorn sen har jag ingen aning om. ca 5000+plus moms ska den kosta.

ronnylov
2002-12-13, 05:52
Nu har jag fått in alla radio och TV kanaler på comhem förutom ppv!
Jag uppgraderade till Multidec 9.0 och softci 5.1 vilket gjorde susen. Kanalväxling tar bara ett par sekunder och inspelningarna blir jättebra.

dogma
2002-12-17, 23:51
Jag har ett Happuage DVB-s och försöker få soft-cam att fungera.
Det konstiga är att jag får in Cinema 1, 2, 3 men inte TV1000.

Har du några förslag på hur jag ska gå tillväga?
(är newbe så jag förstår igentligen inte mycke av inställningarna man kan göra i Soft-Ci)

ronnylov
2002-12-19, 10:34
Softcam.key för satellitkanaler hittar du här: http://softcam.tforums.com/
Behöver du ändra kodnycklarna kan du redigera filen manuellt och lägga in de nya koderna om den nedladda filen inte funkar.

Du kan få mycket hjälp på http://www.tforums.com

En sak jag märkt är att man INTE ska köra "Data application" samtidigt som man kollar på TV. Gör man det kan man bara se kanalerna på den frekvens (transponder) data application är inställd på.

Sänder Cinema och TV1000 på samma satellit/ transponder? Det kanske räcker att scanna efter nya kanaler eller något. Jag har ju inte dvb-s så jag vet inte exakt hur man får in satellitkanalerna.

jaffa97
2002-12-22, 01:45
Hej ronnylov!

Var beställde du DVB-C kortet?
Behöver man ett abonnemang hos comhem för att det ska funka?

All info jag kan få är intressant .. jag har Comhem och har funderat på en box men dessvärre verkar det krävas ett orginalkort för göra ett sk AU-kort .. din lösning verkar mer intressant för mig!

Hälsningar

jaffa97@hotmail.com

ronnylov
2003-04-07, 22:06
Hej allihopa!

Jag får en del meddelanden om detta ämnet så det är skoj att fler provar på detta. Tänkte bara tipsa om DVBN-forum (tidigare tforums).
Där finns all hjälp man kan få med sina datorbaserade DVB-kort!
http://forums.dvbnetwork.com

seppo
2003-12-07, 13:14
:?: Hur fungerar det med DVB-C kort nu när comhem har bytt till det nya systemet??
Om det funkar så ska jag inhandla ett DVB-C kort omgående :smile:

/Seppo

ronnylov
2003-12-08, 08:30
Efter bytet av nya systemet får jag endast in okodade kanaler, d.v.s nästan inga kanaler alls. Detta trots att jag skaffat CI-interface och viaccess redcam mosul och försöker köra nya originalkortet. För tillfället bör man avvakta tills någon kommit på hur man ska få grejerna att funka med nya systemet.