handdator

Visa fullständig version : vlc problem



jaysan
2005-09-22, 19:23
undrar när jag kör plugin vlc i min db500s så kommer där upp file, dvd,vcd o.s.v och på tex file så står det c:/movies jag antar att detta används för att tex spela upp en vcd film från min dator till db, men hur gör jag man måste väll skriva in någon stans där var db ska leta för att hita filerna o.s.v

tacksam för hjälp

admin
2005-09-22, 19:35
kolla i filen vlc.xml som ligger i /var/tuxbox/config

jaysan
2005-09-22, 19:53
tack så mycket men, nu ändrade jag config start dir till där jag har min filmer och cd drive till vad min dvd enhet heter och det ändrade sig nere på boxen problemet är bara mapparna e tomma hittar inga filmer, jag gör som så .
gul knapp väljer vlc videolan client och sidan kommer upp med file, vcd, dvd den är tom behöver jag ha något program i gång på datorn? och dessutom ska det vara port 8080?

80063
2005-09-23, 22:26
du måste ha vlc igång på datorn.
jag kör vlc 0,80 och det funkar fint...med kanon bild efter lite inställningar med bitraten i vlc.xml

jaysan
2005-09-24, 00:21
vill du förklara mer om allt jag ha vlc på datorn men vet inte hur jag ska göra;)

admin
2005-09-24, 09:11
det funkar inte med senaste versionen av vlc.
ta 0.80 som 80063 oxå använder, det funkar.
sen kan du exempelvis följa denna guide (http://www.dreamboxx.nu/e107_files/downloads/vlcdbcl.htm), för att få det att funka

jaysan
2005-09-24, 12:59
kanon det fungerar bra nu om jag lägger i en dvd film i datorn så kan jag köra den perfekt, men jag kommer inte åt mina nerladdade filmer i datorn för tex om jag skriver i vlc.xml att leta i c:/dreambox/filmer och så har jag olika filmer i den mappen så när jag går in på db så kommer det upp sökvägen längst upp men inga filer att väla bland vad kan det vara för fel?

80063
2005-09-24, 13:42
du måste vlc igång på datorn för att kunna se filerna i mappen har jag för mig.
OBS. mappen behöver inte vara mountad i nätverket...det fixar sökvägen i vlc.xml

admin
2005-09-24, 17:50
http://dreambox.ingmar.dk/vlcdbcl.htm

jaysan
2005-09-27, 19:08
jag har gjort allt som den mycket bra hjälp filen säger att man ska göra men boxen hittar endå inga filer i min mapp vad kan det vara för fel?

jaysan
2005-09-27, 20:34
äntligen fått rätt på det då har jag bara en liten fråga kvar på min tv blir det fel format en del av bilden är utanför tv:n hur ändrar jag det?

jaysan
2005-09-28, 16:31
så nu har jag fått rätt på det mesta men undrar då jag har en nätverks HDD som är ansluten till routern på min dator är den N:/ på den ligger alla mina filmer och musik men om jag väljer att vls ska leta i den mappen på den blir allt svart jag antar att det är för att vlc inte är installerat på den men det kan jag ju inte eftersom det bara är en HDD hur gör jag för att kunna ta filer från den? sen har jag ett problem med att kunna se foto jag hittar dem i DB men om jag klickar op dem så händer det inget varken i filemode eller i picviewer?