handdator

Visa fullständig version : Spela in kanal X och se på kanal Y samtidigt?



jboll
2005-09-26, 10:19
Hej!

Sugen på att köpa en DM500-C och byta ut min gamla sugiga comhem box som jag har idag. Ut med videon också så spelar man in program på PCn istället -> en fjärrkontroll mindre!

Några frågor:

- Kan jag via DM500's fjärr spela in program mot PCn eller måste man mekla på PCn för att spela in? Ok för mig, men måste vara enkelt för resten av familjen....

- Kan man spela in en kanal och samtidigt se på en annan kanal? Om inte, finns det någon lösning som ordnar det?

- Fungerar active pause eller vad det kallas? Dvs. Börja se en inspelning innan hela inspelningen är klar.

- Kan man nyttja EPG via internet och datorn för att välja på PCn vilka program man vill spela in?

Mvh
Jesper
:?

Ripleyonline
2005-09-26, 10:27
svar på en fråga.

spela in en kanal och titta på en annan:
en tuner = en kanal i taget
så svaret blir nej

Lösning: två boxar eller en box med två tuners

LancelotSweden
2005-09-26, 10:48
svar på en fråga.

spela in en kanal och titta på en annan:
en tuner = en kanal i taget
så svaret blir nej

Lösning: två boxar eller en box med två tuners

vad finns det för boxar med två tuners ?

ElFeo
2005-09-26, 11:33
Dreambox 7025 som inte finns på marknaden ännu kommer ha 2 tuners.

Vad gäller inspelning så kanske du ska satsa på en 7020 istället eftersom man kan ha en hårddisk i den. Borde bli lite enklare än koppling 500 till PC. OBS, rena gissningar eftersom jag inte har testat någon av dem....ännu :)

deas
2005-09-26, 12:21
Tilläggas kan även att 7025 kommer ha utbytbara tuners... Och det kommer följa med 1 för satellit 1 för boxer och en för comhem... Då inte just för dessa specifika leverantörer utan för den tekniker de använder...

janbananfan
2005-09-26, 16:49
Dreambox 7025 som inte finns på marknaden ännu kommer ha 2 tuners.

Vad gäller inspelning så kanske du ska satsa på en 7020 istället eftersom man kan ha en hårddisk i den. Borde bli lite enklare än koppling 500 till PC. OBS, rena gissningar eftersom jag inte har testat någon av dem....ännu :)

Om han ska köra COMHEM är inte 7020 aktuell, men förhoppningsvis kommer 7025:an snart. Jag orkade inte vänta och skaffade därför en 500:a och extern ethernetdisk.
Men timeshift (eller active pause) får jag lösa mha laptop:en tyvärr och 500:an har som tidigare sagts bara en tuner.

Åtminstone med leatherface-imagen kan man trycka en knapp för omedelbar inspelning. Annars gör man bara en timerprogrammering direkt på boxen. PCn eller annan extern hårddisk behöver du bara ha igång.

Man kan använda EPG:n på boxen för att välja vilka program man ska spela in (så som det ska fungera). Tyvärr har jag (och tydligen även andra) problem med att få boxen att visa fler program (ur EPG-infon) än de 2 närmaste för respektive kanal.

matkoh
2005-09-26, 17:11
Hmmm.

Det är inte riktigt sant. Du KAN faktiskt se på en kanal och spela in en anna, under förutsättning att kanalerna ligger på samma transponder.

Lycka till

Leatherface
2005-09-26, 19:03
Tilläggas kan även att 7025 kommer ha utbytbara tuners... Och det kommer följa med 1 för satellit 1 för boxer och en för comhem... Då inte just för dessa specifika leverantörer utan för den tekniker de använder...

du menar man får med på köpet? man måste inte köpa dom separat eller köpa en färdigt för resp standard?

Leatherface
2005-09-26, 19:04
Hmmm.

Det är inte riktigt sant. Du KAN faktiskt se på en kanal och spela in en anna, under förutsättning att kanalerna ligger på samma transponder.

Lycka till

funkar bara på satellitversionen... :(

jboll
2005-09-26, 20:28
Tack för alla svar. Då e det bara att vänta in 7025 mao. Å andra sidan verkar den vara den optimala boxen! :-)

Jboll

janbananfan
2005-09-26, 20:59
Nja, det finns inga genvägar till den optimala boxen.
7025:an har väl inga utgångar för anslutning till HDTV-apparater (men den verkar ändå jäkligt bra).

janbananfan
2005-09-26, 21:05
Hmmm.

Det är inte riktigt sant. Du KAN faktiskt se på en kanal och spela in en anna, under förutsättning att kanalerna ligger på samma transponder.

Lycka till

funkar bara på satellitversionen... :(

Precis, men jag skulle gärna vilja veta varför. :think:
Kan det vara drivrutinerna för tunerkretsarna för DVB-C & -T som är lite halvtaskiga eller vad kan det bero på?

gtihenke
2005-09-26, 21:34
Någon som vet varför dream multimedia gått ifrån power pc arkitekturen och ersatt den med MIPS i 7025 ?

/H

Leatherface
2005-09-26, 21:38
Hmmm.

Det är inte riktigt sant. Du KAN faktiskt se på en kanal och spela in en anna, under förutsättning att kanalerna ligger på samma transponder.

Lycka till

funkar bara på satellitversionen... :(

Precis, men jag skulle gärna vilja veta varför. :think:
Kan det vara drivrutinerna för tunerkretsarna för DVB-C & -T som är lite halvtaskiga eller vad kan det bero på?

jupp... borde vara fullt möjligt att få det att funka men det kan bara dream-multimedia fixa då det inte är opensource... sen funkar inte timeshift heller.. men fick förklaringen att man var tvungen konvertera från ts till ps stream eller nåt sånt då ja frågade...

janbananfan
2005-09-27, 19:48
Svaret du fick förstår jag inte riktigt. Formatet som sådant borde väl inte hindra timeshift eftersom jag kan ha en annan uppspelningsapparat medans Dreamboxen spelar in i ts-format (har provat med laptop:en). Om processorkraften för en DM500 räcker för att det ska fungera i fallet DVB-S så borde den räcka för -T och -C också. Det verkar snarare som om de inte har separerat in- och uppspelning för -C och -T. Underligt...

Leatherface
2005-09-27, 20:23
det är samma processor i alla dreambox... förutom dom nya som kommer snart förstås... däremot har 500an mindre minne och en del annat...

janbananfan
2005-09-27, 20:38
Fast nu jämförde jag ju olika modeller av DM500. Om något fungerar på 500-S så borde det fungera på 500-C och 500-T. Tunerkretsarna (som väl är det enda som skiljer) borde ju ha samma funktioner så isåfall är det drivrutinerna som skiljer i funktionalitet. Då kan vi ju hoppas att dessa blir bättre för DVB-C och DVB-T med tiden (DVB-S-modellen kom väl trots allt först).

Leatherface
2005-09-27, 20:54
jo men drivrutinerna för dom andre modellerna är väl tydligen skrivna att bara klara 1 sak åt gången.... kan ju vara hårdvarumässigt i tunern som sätter stopp med... inte omöjligt...

janbananfan
2005-09-28, 12:11
Tunern borde inte användas för uppspelningen, vilket borde skötas av en mpeg2-avkodare. Kanske kan avkodaren enbart matas med signal från tuner-modulen, men då borde det vara lika för alla. Jag försöker jämföra med hur det fungerar på Technotrends DVB-kort för PCI, men det blir ju tyvärr mest spekulationer...