handdator

Visa fullständig version : bandwidth throttling/strypning av linan



gump
2005-09-28, 22:37
någon som är hajj på throttling ?

som rubriken lyder så vill jag/vi strypa linan för att när 2 eller flera tankar så har vi inget att surfa för.
vi är ett antal personer som delar på ett telia 0.8Mbit/8Mbit ADSL.
de flesta känner till att för hög upload drar ner download. o.s.v..

därför lär vi "slänga" bort routern och ställa dit en burk som får styra hur mycket varje person/dator får av linan.

vet någon nått lämpligt program i windows 2000 som fixxar det.

vore skitbra om man kunde styra så att progget styr i procent hur mycket man får. så om t.ex 2 tankar får man 50 % av linan var. om 3 så blir de 33%. men samtidigt så ska progget ALLTID lämna kvar de Kilobytes som krävs för att kunna surfa i lagom hastighet.

just nu är det minst 8 personer på linan. tänkte först köra linux på den burken som ska throttla. men de har vi ej tid att få ihop.
kommer att köra på en AMD 400mhz med 200-500Mb ram. därav valet av windows 2000. kan tänka mig att köra win 98 om det med fungerar.

mvh Gump

rottweiler
2005-09-29, 10:26
testa netlimiter! lätt att använda

marimekko
2005-09-29, 11:37
m0n0wall om du ska köra en dator som router. Netlimiter funkar men måste köras på varje dator och kan stängas av...

gump
2005-09-30, 08:42
tack för tipsen.m0n0wall kanske är nått. net limmiter.. nää de funkar inte. har försökt förklara för dom som bor här att de MÅSTE köra det. men de vet inte hur netlimmiter används. därför måste vi ha en dator som styr alltihop åt oss.

gump
2005-10-04, 10:30
jahapp.. dator klar och kopplad till modemet. den ända datorn som har internet nu... kör wingate 6.0.4.. så om någon har tips om hur man fixxar DHCP inställningarna så vore de fint. satt uppe hela natten med skiten. tack tack.

gump
2005-10-04, 13:41
jaa.. nej men de fixxade sig, nu har iaf min dator å min nya router internet. bandwith throttling finns i wingate. så nu är det bara att configurera det. och även lära sig ställa i firewallen. berättar lite hur det går för mig ifall det någon gång är någon mer därute som behöver hjälp med samma sak.