handdator

Visa fullständig version : DM500-T



PHL
2005-09-30, 08:22
Har lite frågor till er som är experter på Dreambox (DM500-T).

1. Kan man ansluta ett season interface till serieporten på DM500-T och utnyttja DM500-T som cardsharing server med en klient på season interfacet?

2. Har läst att man på DM500-S kan spela in en kanal medan man tittar på en annan om dom är på samma mux. Funkar detta även på DM500-T.

3. Har DM500-T RF-modulator?

/phl

Leatherface
2005-09-30, 10:13
2. nope funkar bara på satllit...
3. nope

PHL
2005-09-30, 20:57
OK,

tack för svaren leatherface.

Jag antar att svaret på fråga 1 är JA och i värsta fall så får man väl damma av en gammal pc med linux och köra lincardemu :wink:

/phl

matkoh
2005-10-01, 05:51
Hmmm.

Vadå i "värsta fall" !! Du menar naturligtvis i bästa fall, nu får man äntligen nytta av den fina PC.

Nä bli en lycklig människa och installera Linux direkt på den "gamla" PC, så får du se hur ett riktigt O/S fungerar.

Lycka till

humlan57
2005-10-01, 09:37
Spänningen stiger!!! Hela Sverige, ja kanske rent av hela Norden väntar!! Väntar på när lille pojken matkoh, ska komma med sitt första vuxna å mogna svar. Vad kan detta lilla vuxen-embryo lida av för nåt? Pubertsfinnar? För tidig utlösning? Eller bara allmänt dåligt omdöme? Ja ingen vet, men kanske kommer svaret i nästa inlägg!? Till dess får Vi alla leva i ovisshet, å nervöst vänta på den spännande fortsättningen.

mvh humlan.

matkoh
2005-10-01, 11:03
Hmmm.
Vis av erfarenhet, därav mina kommentarer. Jag har (tyvärr) de flesta cert som går att ta i Bills värld & ju mer man lär sig om fönsterprodukter, desto mindre vill man ha skiten. Så illa är det faktiskt. Måste TYVÄRR oxå arbeta med den, då Linux bara funkar & Bills värld bara strular. Finns inte en "seriös" Fönstermaskin som har en uptime på mer än säg 30 dagar, och de flesta Linuxmaskinerna bara går & går, kräver endast omstart vid hårdvaruuppdateringar eller uppdatering av kernel.

Och "småpojke" tror jag inte jag är, närmar mig 50 år med stormsteg, har nog varit med om datorutveckling sedan start (med IBM PC från 1983). Tror attdet nog är tvärtom, ni därute som kan kallas småpojkar, då ni "tror" er kunna Bill & Bull, men men ...

To be continued ...

Leatherface
2005-10-01, 12:20
kan inte annat än hålla med matkoh... tycker folk ska sätta sig ner och försöka lära sig linux innan man påstår att winblows skulle vara bättre... och det finns faktiskt dists som mandriva t.ex som tom är enklare än windows att installera om man räknar med allt jobb med installera program och drivrutiner osv efter man kört in windows... allt det där har du från början i en normal linux dist...

humlan57
2005-10-01, 13:19
Ärligt talat så är jag så trött på allt det där skitsnacket, om vad som är bäst. Inse för fan nångång att både Windows å Linux har sina fördelar å sluta å bete är som småungar, genom att påstå att nåt är bättre eller sämre. Windows har sina anhängar, å Linux sina, mig kvittar det vilket OP som används, bara det fungerar. Tyvärr har flertalet av Linux-anhängarna förstört för sig själva å andra. Genom att ALLTID påstå sig veta mer, vara bättre, å ALLTID slänga skit på Windows, skrämt bort massor av folk, som gärna hade velat lära sig Linux. Eftersom jag supporter på Dreambox , så vet jag vad jag talar om, då många är innerligt trötta på att höra alla nedlåtande kommentarer om deras okunnighet om Linux, inkl mig själv. Som tur är har jag tillgång till den verkliga eliten av Linux-proffs, som dessutom även behärskar Windows, mer eller mindre till fulländning. Å från dessa kan jag få den hjälp jag, å de jag supportar behöver, utan att bli ifrågasatt å nervärderad över att man använder Windows till vardags. Jag hoppas nu slippa se sånt här skitsnack, om både Linux å Windows, då det inte tillför nåt av värde. Ett forum av den här typen, ska enligt min menig, vara till för alla medlemmars bästa. Å inte ett forum där en viss del av medlemmarna ska behöva vara rädda för ställa frågor, för att dom inte besitter de kunskaper som behövs om ett visst OP. Ju mer Vi delar med oss av den kunskap Vi alla har, dessto fler nöjda medlemmar får Vi här. Och med nöjda medlemmar, får Vi alla det så mycket trivsammare

mvh humlan.

Leatherface
2005-10-01, 14:29
ser ingen område förutom spel då möjligen där windows skulle vara bättre... fast många spel går faktiskt få igång i linux med... tycker inte jag beter mig som småunge bara för att jag säger som det är... och windows har ju inte ens ett 64bitars system som fungerar...

humlan57
2005-10-01, 14:59
ser ingen område förutom spel då möjligen där windows skulle vara bättre... fast många spel går faktiskt få igång i linux med... tycker inte jag beter mig som småunge bara för att jag säger som det är... och windows har ju inte ens ett 64bitars system som fungerar...

Men snälla, Du säger ju bara vad just Du, å vad dom med samma åsikter tycker. Det finns massor med folk som har helt motsatt uppfattning, vilket är precis lika rätt eller dumt. Försök förstå att när man sitter som support kommer man i kontakt med all slags folk. Å de finns massor med folk som hatar allt vad Linux heter, å det av samma typ av anledningar som Du hatar Windows. Så jag bara konstaterar att det finns inget som är bäst, bara två läger. Ett för Linux å ett för Windows, å båda hävdar att dom har rätt...

mvh humlan.

mvh humlan.

El Lokko
2005-10-01, 15:16
Jepp!! Jag håller med dig, Humlan.

Det är lika klockrent som att en del vill ha skinka eller lutfisk på julbordet.

Ät det du vill å håll käften sen. :wink:

El L :lol: kk :lol:

matkoh
2005-10-01, 15:40
Hmmm.

Om man nu ändå ska grotta ned sig fullständigt så är Linux bättre på den sidan. Jag åsyftar då serversidan !! Det är inte för inte som de flesta datorhallar består av linux / Unix-maskiner. Det kan räknas på ena handens lillfinger hur många fönstermaskiner som finns där.

DOCK kan jag till viss del hålla med om att fönster på skrivbordet kan vara "enklare" för en oinvigd, dock aldrig bättre.

Väldigt många frågor här på forumet rör ex. nätverk & är det näverksproblem i Linux, nej aldrig utan de problem finns "bara" i Bills värld.

Jag supoortar oxå båda världarna och ser var problemen finns. Anser mig ha rejält på fötterna för att kunna argumentera. Annars skulle jag inte hacka på fönster-produkter.

Ett bra exempel är en webbserver.

I Bills värld tar det c:a en dag att få igång en fungerande server med IIS & SQL-server, till en prislapp av 50-500 tusen kronor i licenserberoende på antal sessioner. Dessutom KRÄVER den 2-4 timmars pyssel /vecka.

I en likadan miljö fast Linux så tar det 16-20 timmar att få igång miljön för en prislapp av 0:- i licenser. Men då krävs det bara 1-2 timmars pyssel varje kvartal. Då använder man Apache, MySQL samt JDK eller PHP.

Detta är fakta & inget snack av "småpojkar".

Suck

PHL
2005-10-01, 15:50
matkoh,

jag förstår inte din totalt onödiga kommentar!!!
Frågan som jag ställde var om man kunde använda serieporten på dreamboxen för att ansluta ett season interface? Sedan svarade jag själv att i värsta fall (dvs om det inte går att använda dreamboxen för ändamålet) så får jag köra en pc med lincardemu.
Jag har inte nämnt ett ord om windows eller linux (förutom möjligen att jag tänkte köra lincardemu)!!! Tanken var att slippa ha en pc i anslutning till tv:n.

/phl

humlan57
2005-10-01, 15:58
Men matkoh, varför hacka? Åsikter, tycke å smak, har ju en grund, å på den grunden bygger alla sin uppfattning. Den grunden kommer från den personliga erfarenheten, som i sin tur visas här i uttryck av älska eller hata Windows/Linux. Å längre än så lär det aldrig heller gå att komma, åtminstone inte så länge båda lägren, inte inser att dom är beroende av varandera. För det är ett 100% faktum, även om ingen just nu vågar erkänna det.

mvh humlan.

matkoh
2005-10-01, 16:26
Hmmm.

@Humlan. Jepp DÄR kan jag hålla med !! Utan Fönster hade jag & många andra datatekniker varit arbetslösa :D

Så nu lägger vi ner !!

deas
2005-10-01, 20:31
Nu låser jag tråden... Även om ni har rett upp allt så är det VÄLIGT off topic...

Sen vill jag tillägga en sak av egen erfarenhet också... Folk som skryter om att dom är så jävla bra på Linux kan typ ingenting... Dom kör Mandrake av 1 anleding, och det är att den i princip installerar sig själv... Och sen har dom lyckats installera XMMS eller kanske aMSN, vilket också nästan gör sig själv... Så sluta gnäll om vilket som är bäst... Hur ni än vrider och vänder på det så slutar det på samma ställe som ni började på så...

EOF!!!