handdator

Visa fullständig version : Tvillingkort-gratis?



kalle2345
2005-10-07, 23:48
Har en stilla fundering varför man måste betala extra för att få se redan betalda
kanaler på en extra TV? Jag syftar på tvillingkortet.

Borde det inte räcka med att ta betalt en gång för att man tar in kanalerna i huset/lägenheten, oavsett hur många TV:s man har.

Det är väl inte så ovanligt att man har både 2,3 och 4 Tv hemma idag.
Vi har 5 st i vårt hus och jag undra hur jag skall göra för att få se de kanaler vi betalat för i alla apparaterna?

Tänk om SVT skulle ta betalt efter hur många TV man har !!

Leatherface
2005-10-08, 01:44
tja bolagen utnyttjar oss dumma svenskar... skaffa en dreambox till varje tv istället så räcker 1 kort...

shalle
2005-10-08, 08:48
fins ju cardsplitter kostar 1500spänn klarar up till 7 tv apparater på ett abbonemang

Leatherface
2005-10-08, 09:32
jo men funkar inte på alla modeller, sen funkar det inte på viasat och kommer nog sluta funka på canal digital nästa år med... boxer och comhem lär funka ett tag till däremot....

TeddyJohan
2005-10-11, 23:34
Snart kommer Trillingkorten så det lär nog gå att lösa ändå

kalle2345
2005-10-11, 23:36
Häftigt! Detta har jag letat efter tidigare men inte funnit.

Låt säga att jag har 5 TV apparater i olika rum.
Jag har 2 markboxar till 2 av dem, har även parabolmottagare till dessa två.
Jag har 3 apparater som behöver markbox.
Jag har ingen lust att betala för mer än ett kort, tycker det är dyrt ändå.
Jag har också ett datanätverk vid alla TV's.

Cardsplitter är väl det trådlösa systemet med begränsad räckvidd om jag inte mins fel.
Känns lite osäkert och otillförlitligt.
Det här med Dreambox låter intressant.
Vad behöver jag för Dreamboxmodell? Vad kostar den ungefär?
Kan jag på något sätt med en Dreambox/Nätverket även hämta kodat från parabolmottagaren i ett annat rum?

kalle2345
2005-10-11, 23:39
Trillingkort,Fyrling,Femling
Det är ju sjukt
Tänk om man fick högre vattenräkning bara för att man har 3 handfat i huset...
Eller högre TV-licens för att man har 3 TV's
Man kan ju inte se mer TV än man gör
Man ser ju i princip lika mycket men man delar upp det på olika ställen

TeddyJohan
2005-10-11, 23:52
Liknelsen är väl inte den mest rättvisa. Har du tre handfat (tre tv) går det förmodligen tre ggr så mkt vatten oxå (tre x tv kanaler) så varför skulle ditt vattenbolag/boxer sponsra dig med det när det kostar dom 3 ggr så mkt?

El Lokko
2005-10-12, 05:30
Han lär ju inte kunna tvätta nian i 3 handfat samtidigt, eller?? :wink:

El L :lol: kk :lol:

kronblom
2005-10-12, 08:00
Givande debatt...............hmm.....gratis tvillingkort....hur många skulle sälja det till grannen??
Nej släpp skiten gratis, åtminstone de kanaler som sänder reklam, i Finland är hela utbudet fritt...

Leatherface
2005-10-12, 12:46
sålänge kanalerna bestämmer så lär de bli svårt... är ju dom som vill ha betalt för att boxer,comhem osv ska få sända kanalerna... skriv till kanalerna och klaga... och viasat tog ju bort enbart för att canal digitals kunder inte skulle kunna se deras kanaler...

kalle2345
2005-10-12, 22:40
Kanske var liknelsen inte den bästa men jag tycker ändå det är fel att ta extra betalt varje månad för ett xtrakort. Man ser inte mer på TV för att man har fler kort. Jag kan ju se 24 timmar/dygn med ett kort om jag vill och då betalar jag ändå bara 159 kr/mån. Personligen tycker jag deras system inte är anpassat till verkligheten. Väldigt många familjer har idag fler än 2 TV apparater hemma och då är systemet alldeles för begränsat och dyrt.

Jag har förståelse för att man är rädd att dessa extrakort hamnar på "fel" ställen, men då är väl också 79 kr för billigt.
Det är väl bara ett fiffigt sätt att tjäna mer pengar.

Skall inte debattera detta mer ville bara höra lite hur folk såg på saken.

Leatherface
2005-10-12, 23:47
ja håller med dig fullständigt.. fel att ta betalt flera gånger... och är ju bara hoppas nån nappar på regeringens erbjudande om förtur för dom kanaler som vill sända fritt... ska ju ge tillstånd till ca 15 kanaler till typ..

LB
2005-10-13, 21:56
Givande debatt...............hmm.....gratis tvillingkort....hur många skulle sälja det till grannen??
Nej släpp skiten gratis, åtminstone de kanaler som sänder reklam, i Finland är hela utbudet fritt...

Håller helt med. Boxer skall i första hand ha gratiskanaler
Dagens Boxer har ockerpriser så alla som kan skaffar parabol i stället.

3 TV apparater och fem om datorer även räknas och nu skall man tvingas köpa en box till varje :evil:

Samoth
2005-10-13, 22:04
Bättre vore om alla sade upp sitt abonemang, utan kunder så måste ju "boxer" undra?? då mina vänner så kan man ju börja komma med önskemål om vad som skall vara gratis eller inte!

marimekko
2005-10-13, 22:20
Givande debatt...............hmm.....gratis tvillingkort....hur många skulle sälja det till grannen??
Nej släpp skiten gratis, åtminstone de kanaler som sänder reklam, i Finland är hela utbudet fritt...

Håller helt med. Boxer skall i första hand ha gratiskanaler
Dagens Boxer har ockerpriser så alla som kan skaffar parabol i stället.

3 TV apparater och fem om datorer även räknas och nu skall man tvingas köpa en box till varje :evil:Haha nä du, Boxer är skapat för att vara den part som förvaltar betal-kanaler i det digitala marknätet. Boxer har inget med driften av nätet eller vilka kanaler som tillåts sända (i vare sig okodad eller kodad form). Deras enda uppgift är att ta betalt.

Att det svenska DVB-nätet borde ha fler okodade kanaler ställer jag absolut upp på, men det är upp till riksdagen att besluta om sändningstillstånden i framtiden.

Leatherface
2005-10-13, 23:16
fast dom beslutar inte vilka kanaler som ska vara fria.. det gör kanalerna själva... verkar iaf som att tv4 ska starta en till kanal som ska vara fri iaf... ska visst finnas några andra med som ska vara intresserade så vi får väl se..

TeddyJohan
2005-10-15, 00:59
Tycker det känns logiskt, visst - dyrt - men logiskt. Och det var/är ju samma om man ska ha parabol, ända fram tills Multi lanserades, eller?

Leatherface
2005-10-15, 01:25
även om de är samma me parabol så är det ändå fel att ta betalt för kanaler man redan har betalat för.. och i kortavgiften på 500 per år borde de ingå åtminstone 1 extra kort... för extra utöver det skulle man kunna tänka sig en viss kortavgit möjligen men inget mer... eller så får bolagen hitta på sina egna splitterlösningar... då löser dom ju problemet med att vissa lånar ut kort och sånt med....

thanquol
2005-10-15, 14:44
Diskussionen är totalt skev!
Hemma har vi 7 TV apparater, orsaken är helt enkelt att vi inte ska störa varandra bara p.g.a. att någon vill se på TV (Det viktiga är att ANLEDNINGEN SKA ALLA SKITA I - DET ÄR PERSONLIGT). Att behöva argumentera i frågan är märkligt.

Men dit är vi på väg! All personlig integritet är på väg att lösas upp, både staten och kapitalet ska ha totalkontroll äver vad vi gör, var vi är och vilka kalsonger vi har... vill vi ha det så?
t.o.m. (är det någon som är förvånad iof) våra media är med i den karusellen.

Det är konstigt att befolkningen sväljer förfaringssättet - att en hel hög med TV apparater blir totalt värdelösa om man inte betalar skjortan för att få använda fler TV apparater.

kronblom
2005-10-15, 18:57
Ja det var en god vinkling av det hela.....tänker på han litteraturpristagaren, Pinter..han skrädde inte orden om hur vi styrs....over and out!

Samoth
2005-10-15, 22:45
Sluta teckna abbonemang med boxer, jag själv bor i villa med antenn, + fågelbad på taket. Hit ringer dom å tjötar, plingar på dörren, jag svarar att jag är djupt kristen osv.... hähäh inte fan betalar jag licens. Den dagen vi har BRA tv t.ex alla Frölundas matcher så kan jag tänka mig att erlägga en symbolisk summa.

Leatherface
2005-10-15, 23:47
nu är det inte bara boxer de gäller.. gäller även alla andra operatörer.. samma problem där... eller värre egentligen då du inte ens kan se svt och tv4 då utan kort..

Samoth
2005-10-16, 00:34
Den dagen jag inte kan se gratis tv, tja då får jag väl bli social med familjen,eller kanske börja samla frimärken vad vet jag, men så länge..... kom igen nu, fanns det 3 filer så slår jag vad om att ni kör i mitten!

TeddyJohan
2005-10-17, 19:59
Det är inte särskilt märkligt att frågan måste diskuteras eftersom ingen här har mer rätt än Boxer, ComHem eller Viasat. Det är rätt tydligt - för då hade redan spelreglerna varit ändrade. Man betalar för 1 kort, punkt slut, så är det. Sen kan man som konsument ha åsikter om att man ska ha mer för pengarna, men det betyder inte att man betalat för 1 sak 2 ggr. DET är skevt.

Den viktigaste och mest bidragande orsaken till att Tvillingkort, Multiabbonemang och liknande utvecklas är konkurrens. Vill ni ha Boxer men är inte nöjda - ta Viasat. Låt Boxer tappa en kund så märks det i statistiken. Låt ComHem tappa en kund (jag droppar iaf ur när bindningen tar slut) istället för att käbbla om moralkakor.

Det är faktiskt inte förvånande att någon säger, som ovan, att Boxer ska bara vara fria kanaler. Och visst, håller jag med. Kunde jag få det gratis vore det skitbra. Kunde
jag få gratis bensin så vore det ändå bättre. Kunde jag ha en Porsche istället för en Golf så vore det ju perfekt alltihop. Men om jag ringde VW och sa det med den typen av argument ni har så skulle dom förmodligen skratta.

Tyvärr lever vi i ett konsumtionssamhälle och inte ett kommunistsamhälle, och det får man acceptera. Så släpp moralen och tänk mer på tillgång och efterfrågan. Ni kan ju avsluta era avtal efter 12 månader och låt då er leverantör veta varför. Ni kan teckna ett nytt 1 vecka senare i butik, men då får leverantören punga ut provision på nytt...så kan vi känna lite skadeglädje och principiell "lycka". Tack för mig..

Leatherface
2005-10-17, 20:26
man betalar 500 kr för 1 kort under 1 år... resten man betalar är för kanalerna det ska man inte behöa betala för 1 gång till... däremot kortavgift kan dom ta för dom extrakorten men kanalerna ska dom låta vara... det skulle aldrig jag betala en gång till för iaf... jag betalar gärna för kanalerna men inte flera gånger.. det operatörerna inte verkar förstå... nu har jag iofs bara 1 box men jag kunde varit en av dom som har 5 tv apparater...

kalle2345
2005-10-18, 00:17
Leatherface ...jag kunde inte säga det bättre själv du har så rätt.
Det handlar ju faktiskt om att Boxer utnyttjar sitt monopol på marknätet, man tar betalt flera ggr.
Jag bor i hus och vi har många rum att möblera även flera TV av bekvämlighetsskäl.
En TV är inte så dyr idag så det är säkert många som har flera apparater hemma.

Jag tycker det är illa nog att det krävs en box för varje TV, det krävs också dyra extra kort trots att vi redan betalat för att se kanalerna.
Boxer borde ligga längre fram med sin teknik, den är inte anpassad till verkligheten som råder.
Det kan väl inte vara rätt att man skall betala det dubbla för att se Boxer kodade kanaler på sina 3 TV apparater 159+79+79 317kr
Faktum är att det känns mycket stenåldern över det hela att behöva springa omkring och flytta runt ett kort mellan mottagarna. Det är sällan vi ser ett kodat program samtidigt på olika apparater därför vill vi inte betala för ett extra.Det slutar alltid med att vi flyttar på oss istället för kortet. Tycker hela skiten känns mycket halvfabrikat.
Kan inte påstå att man är så himla nöjd fast man betalar för att kunna se.

Lås korten till mottagarna eller vad som helst bara systemen fungerar optimalt när man betalar för det. Tänk om SVT skulle debitera efter hur många apparater man hade.

Skulle det inte gå att ha en speciell centralbox på inkommande antennsignal som gör att det går att se alla kanaler utan att behöva ha en box vid varje TV?

Den dan det blir konkurrens så kommer det säkert att hända saker med dessa extra kort.

Anpassa till verkligheten få fler nöjda kunder och färre pirater.

Leatherface
2005-10-18, 00:49
nu är det inte bara boxer.. gäller även dom andra operatörerna... dessutom kan du bara ta 1 tvillingabb tror jag förutom canal digital där man kan ha upp till 4 eller nåt nu... dessutom kan du inte ha fullt utbud heller på tvillingkortet... så du kan inte se på canal+sport på en tv och canal+film på en annan ens om du betalar... att det behövs en box till varje tv är inte så konstigt det har det alltid behövts.. bara det att den alltid varit inbyggd... men eftersom ingen av tillverkarna av tv osv har vaknat i tid så har fortfaradne dom flesta apparater bara analog tuner... så det skyller jag på tv tillverkarna... i england och usa t.ex finns det massor med såna tv att köpa... men verkar som det börjar röra lite på sig nu iaf...

marimekko
2005-10-18, 16:44
Skulle det inte gå att ha en speciell centralbox på inkommande antennsignal som gör att det går att se alla kanaler utan att behöva ha en box vid varje TV?Tekniskt sett så är allt möjligt, men det blir dyrt. Något för framtiden.

Leatherface
2005-10-18, 16:48
det finns men det kostar men det är bara för 3 kanaler... finns i 2 modeller... den dom haft hos sverker och sen en man kan koppla till modul för att ta in kodade kanlaer med.. men antar det bara blir mono då eftersom nicam konverters är dyra...

cosse
2005-11-10, 12:23
Undrar om jag har helt fel när jag tror att detta är något vi kommer att dras med nu "inledningsvis", alltså tills övergången är klar vartefter allt fler lär bli upprörda för att till slut få de makthavande att inse att en förändring måste till eller att ett fler kanaler skall ingå i det fria, utöver 1,2 och 4an.

Om inte annat så tror jag i alla fall att vi lär få se fler kanaler poppa upp efter hand som sänds s.k "free to air" eller vad det nu kallas. i synnerhet då kommande TVapparater förmodligen allt oftare lär vara bestyckade med en digital mottagare. För innehåller dom en analog idag, så borde dom ju innehålla en digital imorgon? Var det inte så att från början (typ i början av 70talet) var så att man fick ha en separat mottagare till TVn?

Men hur är det egentligen.... vem är det som anser att man skall behöva betala mer än bara kortavgiften för "extrakorten"? Är det boxer/viasat eller "kanalerna" i sig som kräver det av "distributörerna" ?

Hursomhelst så är det nog inte många som ser det som rimligt att behöva betala en extra gång, den som drog en parallell med handfaten gjorde faktiskt en riktigt bra jämförelse. Nä, ett abbonemang per hushåll, men givetvis en fast avgift per kort.

Och dom som har kabel-tv, förbli oberörda.... eller?

TeddyJohan
2005-11-26, 14:21
Trillingkorten som kommer -06 kanske kan köpa Boxer lite mer tid, dock.

kalle2345
2005-12-04, 13:56
Jag tycker det är mer ett praktiskt än ekonomiskt problem för oss konsumenter.
Det finns ju inte ens en lösning för alla oss med fler än 2 apparater.
Vi ser inte mer på TV bara för att vi har 5 apparater, däremot så kan vi välja var vi vill titta.

Det bästa vore om man skapade ett bra sätt att ta betalt där det inte går att fuska genom att låna ut kort o.s.v Samtidigt se till att hushållen får tillgång till de kanaler man betalar för på samtliga apparater.

Leatherface
2005-12-04, 14:34
det skulle gå med sin egen cardsplitter lösning men sånt vill dom inte erbjuda... dom vill ha $$$... betalar gärna för kanalerna men inte mer än 1 gång....