handdator

Visa fullständig version : windows XP



Balders-balle
2005-10-12, 09:53
Min burk har ballat ur..Precis när windows startar upp så bootar den om hela tiden.Har virussökt hårddisken i en annan burk, inga virus funna.Har även bytt ut nätströmdelen utan något bättre resultat.Finns det någon som har råkat ut för något liknande? Vad ska jag göra? :cry:

admin
2005-10-12, 10:28
du har inte installerat nytt moderkort?

Balders-balle
2005-10-12, 10:41
du har inte installerat nytt moderkort?
Nej det har jag inte. Detn började när jag satt å surfade. :cry:
Har även instalerat nya drivrutiner till moderkortet men det hjälpte inte. :cry:

admin
2005-10-12, 11:05
Testat gjort en CMOS-reset på mobo? Har du en windows-cd kan du väl försöka med en systemåterställning.

Ripleyonline
2005-10-12, 11:30
kanske är lite tråkigt men med såpass jobbigt problem så rekomenderar jag nog att du installerar om windows.

får du blåskärm så försök skriva ned vad som står där. Funkar alla fläktar som dom ska?

niklascooke
2005-10-12, 11:56
Sasser

admin
2005-10-12, 12:09
Sasser är väl inte riktigt så. Då kommer man ju in i windows, sen kommer en ruta upp där det står att datorn startas om, om typ 30 sek. eller nåt sånt.
Vad jag förstår kommer han knappt in i windows innan den bootar.

Bootar den vid windows boot-screen eller "kommer du in i windows" ? Kommer du typ inloggningen, och sedan bootar den?

Skulle ju rekommendera först en systemåterställning, funkar inte det är alternativet att installera om windows. Du behöver ju inte formatera. Installera på annan hdd eller i en annan mapp.

Kanske om inte heller det funkar, då skulle jag nog rek. en omformatering tyvärr.

Balders-balle
2005-10-12, 12:24
Sasser är väl inte riktigt så. Då kommer man ju in i windows, sen kommer en ruta upp där det står att datorn startas om, om typ 30 sek. eller nåt sånt.
Vad jag förstår kommer han knappt in i windows innan den bootar.

Bootar den vid windows boot-screen eller "kommer du in i windows" ? Kommer du typ inloggningen, och sedan bootar den?

Skulle ju rekommendera först en systemåterställning, funkar inte det är alternativet att installera om windows. Du behöver ju inte formatera. Installera på annan hdd eller i en annan mapp.

Kanske om inte heller det funkar, då skulle jag nog rek. en omformatering tyvärr.
Ibland kommer jag så långt att windows startar . Har provat att boota med cd-skiva utan bättre resultat.När den varit avstängd i några timmar så kan jag jobba med ibland upp till 10 min. Sist jag använde den så dog den när jag startade mediaspelaren. Men den dör även utan den igång. :cry:

humlan57
2005-10-12, 12:28
Testa med andra minnen...

mvh humlan.

Atrix
2005-10-12, 12:29
Detta har endast hänt mig en gång, och i samband med virusangrepp. Ett riktigt ruggigt sådant. Dock märktes det tydligt att datorn var angripen p.g.a. att jag bl.a. fick ett nytt skrivbordsunderlägg där det stod typ "Din dator är infekterad, klicka här för att åtgärda". Troligt... :? Sedan hängde sig allting, jag var tvungen att göra en norsk reset.

Därefter bootade datorn om hela tiden. Jag formaterade om hela skiten.

Kan någon månde gissa vad jag fick för virus? Upplysningsvis var jag inne på Astalavista (mycket dumt, jag vet...) och letade efter cracks.

ElFeo
2005-10-12, 12:34
Kan det vara värmeproblem? Då den verkar fungera längre när den är avkyld ordentligt. Prova att plocka bort locket så den håller sig lite kallare. Kolla att alla fläktar snurrar.

Balders-balle
2005-10-12, 13:18
Kan det vara värmeproblem? Då den verkar fungera längre när den är avkyld ordentligt. Prova att plocka bort locket så den håller sig lite kallare. Kolla att alla fläktar snurrar.
Detta var det första SOM JAG TRODDE MED .Men det e inte problemet ,alla fläktear går + att jag kör med bägge gavlarna av :cry:

ElFeo
2005-10-12, 13:30
Har du bootat med något antivirusprogram? Gärna ett som är lite vasst. Eller hur vet du att det inte är virus

Balders-balle
2005-10-12, 14:14
Har du bootat med något antivirusprogram? Gärna ett som är lite vasst. Eller hur vet du att det inte är virus
Jag har viruskört den med Nortonantivirus.

Ripleyonline
2005-10-12, 14:38
ram minnen låter troligt... där kan du komma in lite olika långt varje gång...

Realmode
2005-10-12, 15:45
Håller med om att Ram är troligt fel, men annars kan det ju vara nästan vilket hårdvarufel som helst. Enkelt test är att ta ur din nuvarande hårddisk och in med en annan där du gör en ny install. Går det bra är det ju antingen disk eller OP som har strejkat. Annars är det bara att testa pryl för pryl.............. :smile:

Balders-balle
2005-10-12, 15:58
Håller med om att Ram är troligt fel, men annars kan det ju vara nästan vilket hårdvarufel som helst. Enkelt test är att ta ur din nuvarande hårddisk och in med en annan där du gör en ny install. Går det bra är det ju antingen disk eller OP som har strejkat. Annars är det bara att testa pryl för pryl.............. :smile:
OK ska testa med en annan h-disk. Hör av mig hur det går. :roll:

Balders-balle
2005-10-12, 16:46
Har nu bytt ut grafikkortet, 30min utan att den bootat om!!!!! Tror att det e rekord :lol:

Samoth
2005-10-12, 17:11
Ett tips är att starta datorn i felsäkert läge och därefter scanna systemet efter virus.

hebbe10
2005-10-12, 17:20
Är det inte så att i biosen så kan man ju ändra att cdrom körs först sen diskett men du har hårdisken som första val

ElFeo
2005-10-12, 22:38
Har nu bytt ut grafikkortet, 30min utan att den bootat om!!!!! Tror att det e rekord :lol:

Uppdatera drivrutiner kan hjälpa.

Balders-balle
2005-10-13, 08:28
Har nu bytt ut grafikkortet, 30min utan att den bootat om!!!!! Tror att det e rekord :lol:

Uppdatera drivrutiner kan hjälpa.
Det har jag gjort men det hjälpte inte, efter ca 1 timme började skiten att boota om igen.
Funderar på om jag ska ta å lägga skiten som sänke i hummer tinorna :twisted:

Balders-balle
2005-10-13, 08:30
Ett tips är att starta datorn i felsäkert läge och därefter scanna systemet efter virus.
Det har jag testat också utan att hitta något virus :cry:

admin
2005-10-13, 08:51
Testa plocka ur så mycket som möjligt i datorn, kör bara med nätagg,processor,hdd,ev.grafikkort(om du inte har ett inbyggt oxå, kör på det isåfall)
ta bort alla pci-kort etc. Ha bara musen å tangentbordet inkopplat, och skärmen då, inget mer.

Kolla hur det funkar..

Balders-balle
2005-10-13, 09:41
Testa plocka ur så mycket som möjligt i datorn, kör bara med nätagg,processor,hdd,ev.grafikkort(om du inte har ett inbyggt oxå, kör på det isåfall)
ta bort alla pci-kort etc. Ha bara musen å tangentbordet inkopplat, och skärmen då, inget mer.

Kolla hur det funkar..
det e redan testat det också. Har provat att ta bort del efter del utan någon förbättring :cry:

Samoth
2005-10-13, 16:18
@Balder

Får du något felmeddelande? eftyer den har botat om "typ skicka felmeddelandet till windows"

Samoth
2005-10-13, 16:22
@ Balder

Edit: du har fått en trojan i din dator. Den heter w32trojan.ZY

Kolla här: [web:3369265df3]http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.gaobot.zy.html[/web:3369265df3]

ElFeo
2005-10-13, 16:22
Gör en repair av windows. Går ju hyfsat snabbt. Kanske inte löser problemet, men det utesluter i varje fall den möjligheten.

Balders-balle
2005-10-13, 18:53
@ Balder

Edit: du har fått en trojan i din dator. Den heter w32trojan.ZY

Kolla här: [web:2167839eee]http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.gaobot.zy.html[/web:2167839eee]

Var ska jag kolla?? Detfinns ingen länk

Balders-balle
2005-10-13, 19:06
Gör en repair av windows. Går ju hyfsat snabbt. Kanske inte löser problemet, men det utesluter i varje fall den möjligheten.
Det har jag testat men när jag gör det så bootar den om :cry:

tergo
2005-10-13, 19:28
har du bockat av starta om automatiskt,är det avbockat kan du ev få felmeddelande

Den här datorn >egenskaper>avancerat>start och återställning>bocka av starta om automatiskt omstart

gå in på windows uppdate och ladda hem windows verktyget borttagning av skadlig programvara
mvh
t

Samoth
2005-10-13, 19:30
Sök på trojanw32.zy på google. Så kommer du rätt, men skit i det nu, virusprogget du har, kolla så det är uppdaterad, annars byt till något annat, läs på när det gäller det här viruset och liknande. Ang virusprogram så finns det en uppsjö av dom, där många här på forumet har olika åsikter om, skit i vilket, bara fixa så du har en UPPDATERAD virusprogram så tror jag att du löser det hela :)

Ps den här typen av virus är jätte vanlig på typ astala........ och liknande sidor!

elbjorn
2005-10-13, 19:54
Hej fick liknande problem med min nya HP
och där har hp upptäckt att det kunde vara glappkontakt i kablaget till hd (bandkabeln)
fick även ett fenomen när jag skulle uppgradera till
pro att den fastnade i en loop startade om sig hela tiden, provat flera ggr, har nu givit upp
funkar fint med home edition

Balders-balle
2005-10-13, 20:09
Sök på trojanw32.zy på google. Så kommer du rätt, men skit i det nu, virusprogget du har, kolla så det är uppdaterad, annars byt till något annat, läs på när det gäller det här viruset och liknande. Ang virusprogram så finns det en uppsjö av dom, där många här på forumet har olika åsikter om, skit i vilket, bara fixa så du har en UPPDATERAD virusprogram så tror jag att du löser det hela :)

Ps den här typen av virus är jätte vanlig på typ astala........ och liknande sidor!
Oki ska kolla detta efter Frölundas regndans mot Luleå :wink:

Samoth
2005-10-13, 20:34
:D

Samoth
2005-10-13, 21:01
@Elbjorn

Vad pratar du om? har du fel i bandkabeln så hjälper det då inte att byta från pro till home ????