handdator

Visa fullständig version : köpa gps



rottweiler
2005-10-17, 20:24
tänkte köpa mig en gps som jag kan ha i bilen,båten med sjökort samt när jag går i skogen har någon ett tips vad man ska ha till en rimlig peng?

bjornsson
2005-10-17, 20:58
Navman har jag för mig ska ha en som funkar bra.
Denna modell har jag provat i bilen iaf och jag var nöjd....
Kanske inte det billigaste....
http://www.inwarehouse.se/hemma/productDetail.aspx?portalId=3&Id=k880631&ReferId=7


Annars fanns den en i ONOFF bladet idag, Navman ICN-320 kostar 3000:-


Men vet inte hur den funkar till sjös... kanske går att lägga in sjökort i den också...

rojac
2005-10-17, 21:12
Denna funkar oxo utmärkt...
http://www.soltek.se/gps/mio168_ny.htm

/rojac

Samoth
2005-10-17, 23:09
Det är inte GPS en som är dyr, det är kartorna ;)

bjornsson
2005-10-18, 05:12
Det är inte GPS en som är dyr, det är kartorna ;)

det är ju sant.... men kartor finns ju lite överallt :wink:

rojac
2005-10-18, 06:11
I den jag föreslog kan du scanna in en orienteringskarta till och sedan lägga in bilden och synka den till gps´n
men det kan du ju å andra sidan till de flesta...

Samoth
2005-10-18, 10:16
Jag har en tomtom go, och den fungerar alldeles utmärkt, jätte snabb med att räkna om rutten om du skulle mot förmodan köra fel ;)
@bjornsson, sant men dom jag har hittat på diverse ställen har tyvärr inte funkat så har du någon finfin länk så mottages tips tacksamt :)

pena
2005-10-18, 10:42
www.garmin.se har en såm jag tror pasar dei Garmin Quest heter det.

Själv har jag garmin StreetPilot 2620 mucket nöid me den.

bjornsson
2005-10-18, 11:02
@bjornsson, sant men dom jag har hittat på diverse ställen har tyvärr inte funkat så har du någon finfin länk så mottages tips tacksamt :)


det jag har hittat är väl på D C eller torrent....
men jag har iofs aldrig testat dom så jag vet ju inte om dom funkar... men jag har dom iaf :roll:

cichlidae
2005-10-19, 17:09
För det första så köp inget annat än Garmin. Jag har testat några olika märken nu och jag tycker Garmin är överlägsna på allt, utom möjligen priset.

Den jag har nu och som jag haft ett par år är den handhållna GPSMAP 60cs och den funkar klockrent i alla lägen tycker jag. Jag köpte den på ebay några månader innan den kom till sverige för flera tusenlappar lägre pris än vad den kostade här.

I den kan du ju ha såväl sjökort, fliluftskarta, vägkarta osv. Jag tror faktiskt aldrig jag köpt något som jag varit mer nöjd med än den. Nu är den ju ett par år gammal, så det har säkert kommit någon bättre nu.

Det enda felet är att displayen känns lite väl liten när man har den i bilen (eller båten), men samtidigt skulle den inte kunna vara så mycket störra för att funka handhållen, så det är ju en kompromiss.

(kartor finns på diverse fildelningsställen på nätet, eller om kanske någon här har en ftp som du kan ladda ifrån. Utom city select som man måste köpa i dagsläget)

moadib
2005-10-19, 22:45
kan bara hålla med cichlidae cs60 är kanon jag har en polare som sumpade sin i en fors vi hittade den efter 30 min 10 m nedströms och på 1 meters djup funkade den kanon trots allt.
jag köpte min på ebay blev typn 2000 billigare en i svedala

//Tor

humlan57
2005-10-21, 13:56
tänkte köpa mig en gps som jag kan ha i bilen,båten med sjökort samt när jag går i skogen har någon ett tips vad man ska ha till en rimlig peng?

http://www.mamut.com/controls/shop/shops/5/main.asp?wwwalias=datafixaren&gid=572 Är ett par st som Vi har. Men ring gärna vår butik, 0491-1380 eller 0491-17980 så hjälper dom dig med fler förslag. Å självklart så nämner du att, humlan sagt att Du skulle få ett bra pris :wink: .

mvh humlan.

krone_swe
2005-10-22, 09:43
Har en Magellan meridian color som är till salu för 2500:- (nypris 6000:-)