handdator

Visa fullständig version : Vilken är vilken - DB?



Dado2002
2005-10-19, 13:56
Hej

Det finns flera modeller att välja på när det gäller DB 500- serie:

Dreambox 500 C

Dreambox 500S

Dreambox 500 T

Vilken är den mest användbar om man vill använda den för COMHEMs utbud och kanske senare till ViaS och CD.

JAg har lite fler frågor för den kunnige:

Måste man bo i ett COMHEM-hus för att få alla kanaller genom CS?

Måste man vara uppkoplad på nätet hela tiden eller bara när de kodar av?

Är det bara DB som man behöver om man vill "JOINA" ett CS grupp. (dator, internet och software har man redan)

Jag letar ocskå efter en CS grupp (gärna med kannaler från Balkan )

JAg tackar och buggar för alla svar.

Leatherface
2005-10-19, 14:10
T = terrestrial
C = cable
S = satellite

Snouser
2005-10-19, 14:17
Hej

Det finns flera modeller att välja på när det gäller DB 500- serie:

Dreambox 500 C

Dreambox 500S

Dreambox 500 T

Vilken är den mest användbar om man vill använda den för COMHEMs utbud och kanske senare till ViaS och CD.

JAg har lite fler frågor för den kunnige:

Måste man bo i ett COMHEM-hus för att få alla kanaller genom CS?

Måste man vara uppkoplad på nätet hela tiden eller bara när de kodar av?

Är det bara DB som man behöver om man vill "JOINA" ett CS grupp. (dator, internet och software har man redan)

Jag letar ocskå efter en CS grupp (gärna med kannaler från Balkan )

JAg tackar och buggar för alla svar.

Dreambox 7020 finns ocksa men bara via sattelit.
Dreambox 500 C ar den andra som funkar for comhem.
Om du ska kunna kolla pa Comhems kanaler sa maste du bo i ett comhem hur varken om du ska kora cs eller abb.
Ja, om du ska kora cs sa maste du vara uppkopplad mot internet helatiden.
Du behover en db och internet for att ga med i en cs grupp.

Leatherface
2005-10-19, 14:28
kommer snart 500pvr,6000 och 7025 modell som alla kommer funka på comhem med om man har en C tuner i dom...

500pvr = som 500 fast med hårddisk
6000 = uppföljare till 5620... som 500 fast med hårdisk,lcd display,2 CI bla...
7025 = som 7020 fast med twintuner och lite snabbare processor..

Dado2002
2005-10-19, 14:44
Så, det finns inga DB som används för både marksänt och satelit idag?

Leatherface
2005-10-19, 14:55
nope.. bara 7025 då den kommer i december om man byter ut 1 av tunerna...

janbananfan
2005-10-19, 19:58
Fast de lär väl säljas med bara en tuner också så man kan komplettera med den sorten som man saknar (utan att byta ut någon).

Leatherface
2005-10-19, 20:24
varför skulle dom sälja med bara 1 tuner...det är ju en mottagare med dubbla tuners... så kan inte tänka mig att dom bara skulle ja 1 då.. däremot är det ingen hårdisk... och byta ut får man ju göra iaf om man vill ha 2 -t tuners... eller c+t som isf skulle bli mitt alternativ om ja lyckas med min bankkupp...

Johan
2005-10-19, 20:27
Vilken är den mest användbar om man vill använda den för COMHEMs utbud och kanske senare till ViaS och CD.

500c ska det va till ComHem och 500s till Viasat/CD. Vill du en till båda är det 7025 som gäller sen....


Måste man bo i ett COMHEM-hus för att få alla kanaller genom CS?
För att titta på Comhem via CS måste du ha det ja... Förstår inte riktigt vad du menar...


Måste man vara uppkoplad på nätet hela tiden eller bara när de kodar av?
Man måste va uppkopplad hela tiden ja.


Är det bara DB som man behöver om man vill "JOINA" ett CS grupp. (dator, internet och software har man redan)
Svar JA. Det räcker att din DB har kontakt med CS servern.

janbananfan
2005-10-19, 20:36
varför skulle dom sälja med bara 1 tuner...det är ju en mottagare med dubbla tuners... så kan inte tänka mig att dom bara skulle ja 1 då.. däremot är det ingen hårdisk... och byta ut får man ju göra iaf om man vill ha 2 -t tuners... eller c+t som isf skulle bli mitt alternativ om ja lyckas med min bankkupp...

Förhoppningsvis är de lite mer flexibla än att bara sälja den bestyckad med två likadana tuners. Det är ju inga stora summor vi snackar om, men att behöva rycka ur två S-tuners och ersätta dessa med andra modeller för ca 50 euro verkar ju lite dumt (för oss utan parabol). Då hade de ju istället kunnat göra en variant för varje system med fasta tuners och sparat lite pengar.

Leatherface
2005-10-19, 20:43
dom lär väl erbjuda med c/t direkt med så småningom skulle jag tro.. om inte annat så lär ju försäljarna börja med det själva annars... annars så kostar dom ju inte så farligt mycke... har man råd punga ut nästan 5000 så har man nog råd till tunerna där med...

janbananfan
2005-10-19, 20:55
...eller en färdigmonterad hårddisk, vilket inte verkar vara en option... ;)

Leatherface
2005-10-19, 20:57
kommer väl det med.. bättre sätta in en själv tycker jag... kanske de skulle kunna va nåt för dom som säljer.. kanske kring 4200 utan tuners sen välja 2 valfria tuners så man kommer upp i dom där 4699...

janbananfan
2005-10-19, 21:03
kommer väl det med.. bättre sätta in en själv tycker jag...

Visst, själv är bästa dräng! Både vad gäller tuners och hårddisk...

Leatherface
2005-10-19, 21:12
fast tycker de är bättre spela in på datorn istället... slipper man en surrande hårddisk i mottagaren...

Dado2002
2005-10-19, 21:31
Jag tackar för Era svar. Finns det ngn som kan tänka sig att ta emot ett nytt klient för COMHEM då. Jag springer imårgon och köper en DB då.

janbananfan
2005-10-22, 14:01
fast tycker de är bättre spela in på datorn istället... slipper man en surrande hårddisk i mottagaren...

Hårddisken i datorn surrar väl en del den med, men jag förstår vad du menar (datorn står i ett annat rum).

Nu tycker ju jag (och vissa andra på detta forum) att det känns lite onödigt att ha en 450W-dator igång året runt för att spela in TV-program. Om det visar sig att en inbyggd hårddisk i en Dreambox väsnas för mycket, så får man väl ha den i ett annat rum och ha en disklös Dreambox i vardagsrummet. Visst blir det en del pengar, men är det något företag som har gjort sig förtjänt av att bli framgångsrikt så är det i min mening DM. Tänk om de skulle gå i KK nu när vi vant oss vid sådana här boxar (vilken mardröm).